Dobry pomysł na internetowe przedsiębiorstwo to zazwyczaj dopiero początek drogi do sukcesu. Jeśli chcemy, aby zaczęło ono przynosić finansowe korzyści, dużo czasu musimy poświęcić na jego odpowiednią promocję, ponieważ to właśnie ona stanowi podstawę budowania pozytywnego wizerunku nowej marki.

Jako osoby dopiero startujące na rynku z pewnością nie dysponujemy dużym budżetem, który możemy przeznaczyć na działania marketingowe. Istnieje jednak wiele narzędzi reklamowych, w których idea i zaangażowanie są ważniejsze od wysokich nakładów finansowych.

1. Bloguj z głową

Prowadzenie bloga to jedna z najskuteczniejszych i najtańszych form promocji startupu w Internecie. Dzięki niemu możemy przekazać więcej informacji o projekcie oraz wszelkich planowanych zmianach i innowacjach, które mogą zainteresować naszych klientów. To miejsce, w którym realizujemy cele typowo promocyjne – chwalimy się produktem i mówimy, jakie media o nas pisały. Jest to również doskonałe narzędzie komunikacji, poprzez które poznamy opinie użytkowników naszego produktu, dokonamy prezentacji zespołu lub nawiążemy kontakty z ludźmi z branży, zainteresowanych poruszaną przez nas tematyką. Regularne wpisy pojawiające się na blogu to też sygnał dla odbiorców, że firma wciąż funkcjonuje.

 Zobacz: Miara sukcesu – atrakcyjność firmy na rynku pracy >>

Często największą przeszkodą w rozpoczęciu prowadzenia bloga jest brak pomysłu na ciekawe wpisy. Podstawową zasadą jest (jak to często bywa) – prostota. Nawet jeśli poruszamy skomplikowaną tematykę, powinniśmy mówić o tym w jak najprostszy sposób, bez niepotrzebnego branżowego żargonu. Dobierajmy tematy w tak, aby na nasz blog trafiały osoby nieprzypadkowe, które naprawdę mogą być zainteresowane oferowaną przez nas usługą lub produktem.

2. Nieoceniony Facebook

Reklama umieszczona na tym portalu społecznościowych dociera do 7,5 mln polskich użytkowników. Najważniejszą jej zaletą jest długotrwała interakcja z odbiorcami. Tu też najważniejszy jest pomysł, ale oprócz tego musimy precyzyjnie wyznaczyć target, czyli odbiorców, do których ma trafić. Sposób na podniesienie skuteczności takiej reklamy to pokazanie korzyści wynikających z interakcji.

3. Miejsce dla fanów

Z Facebookiem nieodzownie łączy się też prowadzenie fanpage’a. Stanowi on przede wszystkim źródło opinii użytkowników o naszym produkcie oraz sposób na lepsze poznanie marki. Możemy tu organizować konkursy, promocje lub rozdawać darmowe produkty dla pierwszych osób, które dołączą do grona fanów. Jeśli nasz projekt jest dopiero w początkowej fazie, postarajmy się dotrzeć do liderów opinii. Są to osoby popularne, które mają dużą liczbę znajomych i przyjaciół, a przez to lubiane przez nich strony mają szansę być zauważone przez wielu innych użytkowników.

Zobacz: Pozytywny telemarketing >>

Częstotliwość wpisów zależy głównie od specyfiki produktu oraz potrzeb odbiorców. Pamiętajmy jednak, aby prowadzenie fan page’a powierzyć osobie, która ma choć podstawową wiedzę na temat prowadzenia kampanii promocyjnej w social mediach. Unikniemy dzięki temu błędów mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek naszej marki.

4. Relacje z mediami

Media relations to ten element strategii PR, który skupia się na tworzeniu dobrych relacji z mediami. Przede wszystkim powinniśmy nawiązywać kontakt z tymi środkami masowego przekazu, które interesują naszych użytkowników. Ważne są też media branżowe. Dzięki nim możemy dotrzeć do potencjalnych partnerów biznesowych. Podstawowe narzędzie wykorzystywane w tego rodzaju działaniach to informacja prasowa. Najlepszy efekt daje wykonany osobiście do dziennikarza telefon lub spersonalizowana wiadomość. Jeśli poświęcimy temu wystarczająco dużo czasu, w końcu zaczniemy być zapraszani na wywiady i proszeni o pomoc w tworzeniu artykułów eksperckich.

5. Niech o nas szepczą

Istotne w marketingu szeptanym jest to, że bezpośrednio angażuje on użytkowników produktu. Dobrym sposobem na rozpoczęcie tego typu kampanii jest zorganizowanie konkursu. Dzięki niemu klienci zainteresują się naszym produktem i zaczną o nim mówić. Pochlebne opinie pochodzące od innych użytkowników są dla wielu osób więcej warte niż opinia ludzi z firmy. Dlaczego? Ponieważ dają wrażenie bezstronności.

 Zobacz: Prawnik czy menedżer? >>

Podstawowym błędem w tego typu działaniach jest pisanie pochlebnych komentarzy o produkcie przez osoby bezpośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa. Pamiętajmy, że to nie my mamy rozmawiać o naszym produkcie, ale klienci.

Druga część artykułu ukaże się niebawem.

~KB

Źródła: Inpiredm.com | MamStartUp.pl | Web.gov.pl

Przeczytaj poprzedni wpis:
Gdy odmienność jest wadą...
Gdy odmienność jest wadą…

Zdążyliśmy już nieco odetchnąć po Igrzyskach Olimpijskijch, jednak nie tak dawno świat obiegła wiadomość, że 23-letnia Voula Papachristou - grecka...

Zamknij