Biznesowe zwyczaje w wielkim świecie: Hiszpania cz. 5

Dla większości polaków Hiszpania stanowi bardziej idealne miejsce na spędzenie urlopu, aniżeli potencjalny obszar naszej aktywności inwestycyjnej. Kraj Basków jest jednak jednym z najważniejszych partnerów handlowych naszego kraju i według danych GUS za rok 2010 zajmuje aktualnie 11 i 14 miejsce w imporcie Polski ogółem. Mimo głębokiej recesji, wywołanej światowym kryzysem gospodarczym, tutejszy rynek stanowi łakomy kąsek dla polskich przedsiębiorców.

Viva La Espana

Kryzys dotknął Hiszpanię dużo wcześniej niż pozostałe kraje Unii Europejskiej. Polski eksport uległ widocznemu obniżeniu już w 2008 roku i pogłębił się w następnym o kolejne 18%. Jednak dwa lata temu nastąpiła odbudowa wymiany handlowej, której wskaźnik zaczął ponownie rosnąć i nasz eksport na rynek hiszpański odnotował 25-procentowy wzrost. Dominującymi towarami stały się wyroby przemysłu samochodowego (silniki i elektronika) oraz produkty pochodzenia zwierzęcego. Z Kraju Basków importujemy głównie samoloty i pojazdy, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz sprzęt elektryczny. Największym zainteresowaniem hiszpańskich inwestorów cieszą się sektory: budowlany, energetyczny, bankowy i spożywczy.

Stereotyp

Hiszpanie postrzegani są zazwyczaj jako ludzie hałaśliwi, pełni temperamentu, dla których życie to nieustanna zabawa a czas na sen przypada zwykle jedynie w porze popołudniowej sjesty. Cechą charakterystyczną Hiszpanów jest nieprzewidywalność zachowań oraz indywidualizm. Ważne dla nich są wartości rodzinne oraz spędzanie czasu ze swoimi bliskimi. Wieczorami zaś dominują spotkanie towarzyskie lub przechadzki po mieście. W kulturze hiszpańskiej bardzo ważne miejsce zajmują taniec oraz widowisko zwane corridą, które jest przez nich traktowane niemal jak sztuka. Wyniki badań instytutu studiów politycznych PAN, Polacy postrzegają Hiszpanów jako ludzi „nowoczesnych, życzliwych, tolerancyjnych, schludnych, wykształconych oraz religijnych”.

Biznesowe flamenco

Hiszpanie jest krajem niejednorodnym etnicznie, w związku z tym inaczej prowadzi się interesy w Katalonii, gdzie biznesmeni są bardziej europejscy a inaczej na południu, gdzie patrzą na nas nieufnym okiem. Pomimo widocznych różnic w zachowaniu i obyczajach obu grup, możemy wyróżnić pewne elementy wspólne.

Pierwszą rzeczą, na jaką musisz się przygotować w spotkaniu biznesowym z Hiszpanem jest jego niepunktualność. Nie przywiązują oni zbytniej wagi do przybycia na czas i 15 minut spóźnienia jest tutaj uznawane za absolutną normę. Sami jednak starajmy się być punktualni i gotowi na długie posiedzenie. Prowadząc negocjacje zachowaj spokój i zacznij rozmowę od mniej istotnych kwestii, by potem przejść do konkretów. Najlepiej uczynić to podczas posiłku. Hiszpan w roli gospodarza jest bardzo gościnny i zamawia zawsze według własnego gustu – wypada nam więc spróbować wszystkich potraw. Odmowa nie poparta rzeczowymi argumentami zostanie przez niego jako zachowanie lekceważące. Jeśli spotkanie odbywa się na naszym „podwórku”, wówczas warto także oprócz podobnego przyjęcia obiadem lub kolacją, zaprosić delegację hiszpańską na krótką wycieczkę po najciekawszych zakątkach miasta.

Hiszpanie przykładają też dużą wagę do wyglądu zewnętrznego, dlatego pamiętaj aby twój garnitur był w stonowanych kolorach i powstrzymaj się od wkładania zbyt krzykliwych krawatów. Wybierając termin rozmów nie planuj spotkania na sierpień ani na przełomie grudnia i stycznia. Swoją ofertę prezentuj zawsze w języku hiszpańskim i staraj się aby była dokładna i zrozumiała dla partnera. Hiszpanie lubią się targować a negocjacje często kończą się umową „na gębę” – podpisanie kontraktu następuje w późniejszym terminie a ostateczną decyzję podejmuje u nich zawsze osoba o najwyższej randze.

Chociaż Hiszpanie mają często opinie ludzi leniwych, pozbawionych dyscypliny i odpowiedzialności, nasze obawy powinny zniknąć wraz z rozpoczęciem pierwszych negocjacji, które często przebiegają w szybszym tempie i lepszej atmosferze niż prowadzenie interesów z przedstawicielami innych krajów wspólnoty europejskiej.

~PM

Źródła: mg.gov.pl, hiszpaniaconsulting.com, twojbiznes.infor.pl

About the Author

Leave a Reply

*