Biznesowe zwyczaje w wielkim świecie: Japonia cz. 8

Podobnie jak Chiny, Japonia również stanowi dla nas niezwykły, pełen tajemnic świat. Kraje Azjatyckie nie są typowy celem polskich przedsiębiorców, którzy często wolą robić interesy z sąsiadami zza wschodniej lub zachodniej granicy. Pomimo problemów gospodarczych, spowodowanych światowym kryzysem oraz ubiegłorocznym tsunami, Kraj Kwitnącej Wiśni nadal jest jednym z głównych motorów napędowych świata i raczej nie zanosi się, aby stan ten miał się w najbliższym czasie zmienić. Poruszanie się w obszarze japońskiego biznesu może być dla polaków trudne, ponieważ kraj ten cechuje odmienna kultura, tradycja i obyczaje. Warto więc zapoznać się z manierami, jaki powinniśmy nabyć przed kontaktem z przedstawicielami firm z Japonii.

Japończycy traktują każde negocjacje biznesowe w sposób bardzo poważny. Tradycja nakazuje im staranne przygotowanie do rozmów, co odznacza się pozyskaniem przez nich jak największej ilości informacji o Twojej firmie. Polskie przedsiębiorstwa są wciąż bardzo mało znane w Kraju Kwitnącej Wiśni, dlatego też warto pomyśleć o zabraniu ze sobą wszelkiego rodzaju materiałów reklamowych, które przybliżą stronie japońskiej Twoją historię.

Japończycy znani są ze swojej powściągliwości w wyrażaniu własnych opinii i uczuć, ale zawsze okazują olbrzymi szacunek dla rozmówcy. Musisz być jednak gotowy na długie i żmudne negocjacje, ponieważ japońskie „tak” nie musi wcale oznaczać końca rozmów. Nie jest o naród formułujący swoje zdanie wprost, toteż względna akceptacja wspólnych ustaleń może mieć różne znaczenie w zależności od sytuacji, a odmowa następuje przeważnie w postaci wymijających odpowiedzi, milczenia bądź uśmiechu od ucha do ucha.

Proces decyzyjny w firmach japońskich przebiega znacznie dłużej, niż w ich europejskich odpowiednikach, ponieważ w przeciwieństwie do Starego Kontynentu – mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni bardziej od indywidualizmu cenią interes grupy. Zawarcie wiążącego kontraktu wymaga więc wielu spotkań, podczas których musisz okazać cierpliwość i zaangażowanie w rozmowę z partnerem, oraz utrzymywać stały kontakt ze swoim odpowiednikiem w japońskiej firmie. Zbuduj jak najlepsze kontakty interpersonalne i staraj się unikać ponaglania w podejmowaniu decyzji. Upewnij się też, że wszystkie postanowienia umowy zostały przetłumaczone na język japoński, aby potem uniknąć niepotrzebnych problemów.

W Japonii najpopularniejszą formą powitania pozostaje wciąż pokłon, jednak Japończycy zdają sobie sprawę z różnic kulturowych, dlatego coraz częściej łączą go z uściskiem dłoni. Przygotowując informację na dany temat, staraj się aby zawierały one jak najwięcej szczegółów. Pamiętaj, że hierarchia ma tu ogromne znaczenie w kontaktach interpersonalnych. Wizytówkami wymieniają się najpierw szefowie a dopiero potem pracownicy a w negocjacje powinny zaangażować się osoby zbliżone wiekiem lub pozycją w firmie. Zbyt duże różnice w tej kwestii mogą wywołać wśród Japończyków poczucie skrępowania i dyskomfortu oraz znacznie utrudnić prowadzenie rozmów.

Zamiłowanie do tradycji ma też swoje odzwierciedlenie w stroju japońskiego biznesmena, który zazwyczaj ubrany jest w ciemno-niebieski garnitur. Wybierając się na spotkanie z potencjalnym klientem należy zachować konserwatywny ubiór w stonowanych kolorach i unikać noszenia ozdób, które rzucają się w oczy. Pamiętaj też o byciu punktualnym – w Japonii nawet najmniejsze spóźnienie odbierane jest jako brak szacunku dla kontrahenta.

Inicjacja kontaktów biznesowych z japońskimi przedsiębiorcami nie jest rzeczą łatwą, podobnie jak same negocjacje które mogą przeciągać się w nieskończoność. Polacy powinni więc zachować w ich trakcie cierpliwość oraz wykazać się zrozumieniem dla przedstawicieli Kraju Kwitnącej Wiśni. Znając ich obyczaje, tradycje oraz kulturę – powinno być to dużo łatwiejsze w osiągnięciu założonego wyniku.

~PM

Źródła: lexplay.pl, acctravel.net, japonia.org.pl

About the Author

Leave a Reply

*