Pisanie tekstów reklamowych i artykułów staje się coraz popularniejszym sposobem na zarabianie pieniędzy. Zaletą jest przede wszystkim duża niezależność, która przejawia się m.in. w elastycznych godzinach pracy i możliwości wykonywania jej zdalnie. Wiele osób uważa, że aby pracować w tym fachu wystarczą dobre chęci, komputer z dostępem do Internetu i trochę wolnego czasu. W rzeczywistości zawód ten wymaga kilku specyficznych cech charakteru oraz przede wszystkim odpowiednich zdolności i talentu.

Pewnych umiejętności, jak w przypadku innych zawodów, można nauczyć się poprzez ciężką i systematyczną pracę. Istnieją jednak pewne właściwości, z którymi po prostu – trzeba się urodzić. Jeśli więc pisanie prac pisemnych w szkole na lekcjach języka polskiego już od początku edukacji przysparzało nam trudności, możemy być niemal pewni, że copywriting nie jest zajęciem dla nas.

Kreatywność ponad wszystko

Kreatywność obok komunikatywności i motywacji to właściwość najczęściej wymieniania pośród pożądanych przez pracodawcę cech kandydatów na wiele stanowisk. O ile w niektórych zawodach jest ona jedynie pomocna, w przypadku copywritingu staje się koniecznością.

Zobacz: Więc chodź, pomaluj moje… biuro! >>

Osoba chcąca zawodowo pisać teksty, wymyślać slogany i tworzyć kampanie reklamowe, umiejętność niebanalnego myślenia i łamania powszechnie obowiązujących schematów musi mieć we krwi. Bez tego na pewno nie osiągnie sukcesów w branży, w której niekonwencjonalne projekty są cenione najbardziej.

Literacki smak

Dobry copywriter powinien posiadać także talent literacki. „Lekkie pióro”, czyli umiejętność sprawnego przelewania myśli na papier to niewątpliwe podstawowa cecha wymagana w tym zawodzie. Osoba zajmująca to stanowisko musi umieć dostosować swój styl do danego zlecenia oraz posiadać bardzo duży zasób słów, również tych uznawanych za gwarowe czy slangowe. Znajomość zasad interpunkcji, ortografii, budowania zdań poprawnych składniowo również nie zawadzi.

Talent kontra wykształcenie

Zazwyczaj copywriterami zostają osoby, które mają wykształcenie humanistyczne lub związane z marketingiem, public relations i reklamą. Nie jest to jednak regułą. Agencje często poszukują osób niebanalnych i kreatywnych, zwracając większą uwagę na ich pomysły oraz zrealizowane kampanie niż wykształcenie. Jeśli mamy odpowiednie predyspozycje, nawet kończąc kierunek techniczny możemy pracować jako copywriter.

Ogólne pojęcie

Same cechy charakteru nie wystarczą jednak, aby wykonywać ten zawód. Profesjonaliści w swoich projektach często wykorzystują ogólną wiedzę o świecie, odwołują się do osób i wydarzeń historycznych oraz nawiązują do dzieł literackich. Osoby z humanistycznym wykształceniem mają więc pewną przewagę, bo wszystkich tych rzeczy uczą się na studiach. Dodatkowo w programie ich nauki często znajdują się przedmioty związane z psychologią i mechanizmami ludzkich zachowań, co także stanowi niezbędną wiedzę w pracy copywritera.

Bądź na czasie

Copywriter musi także na bieżąco śledzić najnowsze trendy zarówno te powiązane z wszelkiego rodzaju produktami jak i zachowaniami konsumentów. Konieczna jest również znajomość nowoczesnych technik reklamowych oraz dobra orientacja na branżowym rynku. Przyda się także systematyczna obserwacja portali społecznościowych. Stanowią one źródło najświeższych informacji i tendencji oraz stwarzają coraz to nowe możliwości promocji produktu.

Bardziej przyziemnie

Choć kreatywność, umiejętność niekonwencjonalnego myślenia i sprawnego pisania to zdolności wymagane wśród kandydatów na copywriterów, to aby współpraca z nimi przebiegała bezproblemowo, muszą oni posiadać jeszcze inne cechy, które są konieczne praktycznie w każdym zawodzie. Przede wszystkim istotna jest terminowość i odpowiedzialność za powierzone zadania. Ważną rzecz stanowi także umiejętność pracy w zespole. Jako że praca copywritera nieustannie poddawana zostaje ocenie, musi być on odporny na krytykę i dobrze radzić sobie ze stresem. No i nie mieć obiekcji, kiedy napisany już tekst trzeba jeszcze poprawić.

Zobacz: Urlopowy survival >>

Zawód z powołania

W przypadku, gdy posiadamy wszystkie przydatne cechy, ale pisanie nie jest naszą pasją, wykonywanie zawodu copywritera nie sprawi nam radości. Wcześniej czy później zaczniemy cierpieć na brak nowych pomysłów i stworzenie kolejnego tekstu stanie się dla nas koszmarem. Warto więc rozważyć czy będzie to zajęcie które pokochamy, ponieważ copywriterem jest się całą dobę, a nie tylko w godzinach otwarcia agencji.

~KB

___________________

Źródła:

copywriterzy.com | www.pracuj.pl | www.zawodowe.com

Przeczytaj poprzedni wpis:
Gadżety reklamowe

Reklama dźwignią handlu. Taki frazes powtarzany od lat przyświeca większości działań marketingowych firm. W dobie internetu, kiedy każdy ma dostęp...

Zamknij