Certyfikaty – klucz do sukcesu firmy?

Coraz więcej firm na swoich stronach internetowych oraz w siedzibie przedsiębiorstwa chwali się posiadaniem różnego rodzaju certyfikatów mówiących o ich rzetelności, podejściu do klienta czy nowoczesność. Wielu konsumentów firmy certyfikowane darzy większym zaufaniem, ponieważ zostały sprawdzone przez odpowiednie jednostki. Czym jednak są certyfikaty, jak działają popularne programy i na jakich zasadach dana firma otrzymuje tytuł: rzetelnej, nowoczesnej, uczciwej, profesjonalnej itd.

Gros konsumentów ślepo wierzy, że certyfikaty są wyróżnieniem dla przedsiębiorcy, nagrodą za dobrą pracę. Niewielu z nas ma świadomość, że to nie organ wydający certyfikat szuka godnej zaufania firmy, ale to firma szuka certyfikatu dla siebie.

Dobrze, nie ma problemu, w końcu osoby prywatne chcąc zdobyć jakiś certyfikat, czy to językowy, czy świadczący o posiadaniu innych umiejętności najpierw muszą odnaleźć jednostki wydające takie certyfikaty, a następnie wykazać się posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Z firmami jest podobnie, szukają certyfikatu dla siebie i o spełnieniu warunków zawartych w regulaminie oraz po uiszczeniu odpowiedniej opłaty mogą stać się posiadaczami chwytliwego tytułu.

W dobie wolnego rynku wypełnionego konkurencją, jest to całkowicie zrozumiałe. Spośród tłumu rożnych przedsiębiorstw firma musi się czymś wyróżnić chcąc zyskać nowego klienta, czy kontrahenta.

Poniżej krótka charakterystyka najpopularniejszych, przynajmniej według organizacji je wydających, certyfikatów na polskim rynku.

  1. CNF- Certyfikat Nowoczesnych Firm. Według strony internetowej programu, ten tytuł ma świadczyć, że dana firma inwestuje w rozwój działalności dla potrzeb klientów elektronicznych.
    Co trzeba zrobić, żeby dany certyfikat otrzymać? Posiadać stronę internetową informującą o prowadzonej działalności i zakresu świadczonych usług, a także sprzęt i oprogramowanie umożliwiające komunikację internetową z klientem (np. pocztę elektroniczną).
    Koszt takiego certyfikatu to 150 zł.
  2. Certyfikat Uczciwa Firma. Uczciwą firma może być nawet na trzech poziomach: Standard, Gold i Platinim. Jak wystawcy certyfikatów sprawdzają firmy? Zapis na stroni internetowej mówi: Sprawdzamy między innymi zaległości finansowe wobec organów państwowych, przeprowadzamy wywiad wśród pracowników pod kątem przestrzegania ich praw oraz stosujemy techniki data mining w celu ostatecznego uwiarygodnienia sprawdzanej firmy.
    Cena certyfikatu uzależniona jest od wybranej opcji oraz liczby zatrudnionych pracowników. Najmniej (150-8000 zł) kosztuje certyfikat Standard wymagający dostarczeni dokumentów rejestrowych firmy, udostępnienia 5 kontaktów do klientów i kontrahentów, udostępnienia kontaktów do pracowników oraz przejścia procedury certyfikacyjnej. Nieco droższy (300-15000 zł) jest certyfikat Gold, który wymagania zwiększa o 10 kolejnych kontaktów do osób mających okazję korzystać z usług firmy. Najdroższy (600-20000 zł) z proponowanych certyfikatów uczciwości od Standardu odróżnia się wymaganiem dostarczenia zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami z ZUS i US oraz dokumentów rejestrowych firmy. Każda z powyższych opcji proponuje oczywiście inne korzyści wynikające z posiadania danego pakietu, co możemy sprawdzić na stronie internetowej certyfikatu.
  3. Certyfikat Przejrzysta Firma. Mianem takim określa się firmę, których kadra kierownicza docenia role wywiązywania się z obowiązku publikacji swoich sprawozdań finansowych.
    Certyfikat ten ma potwierdzać jasność działalności na rynku, prestiż oraz pozytywne budowanie własnego wizerunku. Certyfikat może otrzymać każda firma która:
    a) opublikowała w Monitorze Polskim B lub złożyła do KRS sprawozdanie finansowe w postaci bilansu i rachunku zysków i strat za trzy ostatnie lata, z rzędu licząc od daty, w której został sporządzony o niej raport przez Organizatora, a firma miała w tym czasie taki obowiązek.
    lub
    b) dostarczyła do Organizatora w jakiejkolwiek formie (faksem, e-mailem, poprzez wypełnienie ankiety Organizatora lub pocztą) wiarygodne cząstkowe dane finansowe z bieżącego roku obrachunkowego. Na stronie organizatora, ani w regulaminie nie zamieszczono informacji o cenie certyfikatu, więc jest on najprawdopodobniej bezpłatny.
  4. Certyfikat Profesjonalna Firma. Przedsiębiorstwo może zostać uznane rzez organizatora za profesjonalne kiedy:
    - posiada profesjonalną stronę internetową,
    - osoby odpowiedzialne za kontakt z klientami i kontrahentami odbierają, telefony i udzielają wyczerpujących odpowiedzi,
    - ma pozytywna opinię wśród klientów i kontrahentów,
    - regularnie opłaca składki i świadczenia, a także nie ma żadnych innych długów.
    Oferowane są dwa rodzaje certyfikatów: główny i złoty. Pierwszy przeznaczony jest dla małych i średnich firm lokalnych, drugi natomiast dla dużych firm zatrudniających ponad 50 pracowników, działających na skalę krajową lub międzynarodową.
    Koszt certyfikatów w wersji papierowej i elektronicznej to odpowiednio: 299 zł/ rok za certyfikat główny oraz 799zł/rok za złoty.
  5. Certyfikat Firma Przyjazna Klientowi. Jak sama nazwa skazuje, certyfikat dla firm chcących potwierdzić dobrą opinię wśród swoich klientów.
    Do programu dana firma zgłasza się poprzez przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego. Koszt udziału w programie uzależniony jest m.in. od wielkości firmy, liczy klientów, kanałów komunikacji z klientami.
  6. Certyfikat Rzetelna Firma- Jeden z najpopularniejszych certyfikatów potwierdzający uczciwość, wiarygodność i rzetelność płatniczą firmy. Cechy te są stale weryfikowane przez Krajowy Rejestr Długów – partnera programu. Taka firma otrzymuje specjalny certifikat, którego aktualność można sprawdzić poprzez kliknięcie w baner na stronie internetowej lub – jeśli firma nie ma strony WWW – przez wpisanie kodu z jego drukowanej wersji.
Wiarygodność powyższych certyfikatów każdy może ocenić sam według swoich kryteriów. Należy pamiętać, że o firmie świadczą nie tylko ładne wyróżnienia i atrakcyjna strona internetowa, zawsze należy sprawdzić z kim mamy zamiar współpracować.

Źródła:
certyfikat-firmowy.pl, uczciwa-firma.org, przejrzystafirma.pl, profesjonalna-firma.pl, firmaprzyjaznaklientowi.pl, rzetelnafirma.pl

About the Author

Leave a Reply

*