E-praca grupowa

Nie od dziś wiadomo, że co dwie głowy to nie jedna. Połączenie potencjałów intelektualnych, możliwości, umiejętności i doświadczenia różnych ludzi potrafi doprowadzić do osiągnięcia celu, do którego pojedynczy człowiek dążyłby przez wieki. Trudno jest jednak zgromadzić odpowiednich specjalistów w jednym miejscu o tej samej porze. Na ratunek spieszy dobry znajomy – Internet. W ostatnim czasie powstało sporo narzędzi pozwalających „ogarnąć” pracę zespołu  oraz zarządzać zadaniami przez sieć.

Powiew świeżości

Rozważając problem doboru odpowiednich systemów do pracy grupowej warto wziąć pod uwagę nie tylko tradycyjne metody komunikacji takie jak IRC, E-mail czy Grupy Dyskusyjne ale również nieco nowsze wynalazki – samodzielna instalacja i konfiguracja programu na serwerze lub model ASP (Application Service Provider). Te ostatnie są dostępne w trybie online bez konieczności instalacji, a do tego stają się coraz popularniejsze. Wynika to głównie z przyczyn czysto ekonomicznych – nie wymagają posiadania zaplecza technicznego czy całościowego oprogramowania. Mniejsze projekty zwykle są bezpłatne a jeśli chodzi o firmowe – wystarczy uiszczać regularnie opłatę abonamentową i już można pracować. 

Dobre, bo proste

Nowoczesne systemy pisane są najczęściej z wykorzystaniem frameworka Ruby On Rails, oferując przejrzysty i łatwy w obsłudze interfejs czerpiący z technologii AJAX. Dzięki temu
praca z nimi jest równie wygodna jak z aplikacjami desktopowymi. Niewątpliwymi zaletami są również: dobra dokumentacja (poradniki, najczęściej zadawane pytania etc.), wsparcie producenta, liczna społeczność i wyeliminowanie procesu instalacji czy wdrożenia aplikacji – wystarczy jedynie rejestracja, co zajmuje zaledwie kilka minut. Prosty i przejrzysty interfejs pozwala użytkownikowi szybko odnaleźć się w gąszczu funkcji.

Co oferują

Wachlarz funkcjonalności nieco się różni w zależności od aplikacji. Warto wymienić chociażby  największe systemy takie jak Basecamp, Trello, Teambox czy Goplan. Oferują one m.in. tzw. dashboard (coś w rodzaju pulpitu, gdzie publikowane są w jednym miejscu najważniejsze informacje z pozostałych modułów programu). Istnieje też możliwość ustalania kroków milowych i śledzenie czasu. Za sukcesem tego rozwiązania przemawia prostota użytkowania oraz przede wszystkim znakomity marketing. Na oficjalnej stronie Basecampa znajdziemy wiele przykładów sukcesywnych wdrożeń, popartych informacją o ponad milionie użytkowników. Dostępne są także przewodniki wideo, forum dyskusyjne, FAQ, wsparcie przez e-mail. Ponadto programistom udostępniane jest API systemu. Oczywiście o podstawowych funkcjonalnościach, takich jak ustalanie terminów zadań, przydzielanie osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, dodawanie notatek i umieszczanie załączników nie trzeba wspominać.

Porozmawiajmy o pieniądzach

Największe różnice pomiędzy aplikacjami można zauważyć na płaszczyźnie finansowej. W darmowej wersji Basecampa można zarządzać tylko jednym projektem, bez możliwości wgrywania plików, ale za to z dowolną liczbą użytkowników. Za 12 $ miesięcznie można już mieć do dyspozycji trzy projekty i 250 MB miejsca na pliki. Najdroższa wersja abonamentu kosztuje 149 $ miesięcznie i zapewnia praktycznie brak limitów. Teambox z kolei udostępnia aż 1 GB na serwerze a do 5 projektów i tylu użytkowników jest darmowy. Należy się więc zastanowić, co jest ważniejsze, bo propozycji naprawdę jest sporo.

E-wszystko

Coraz więcej dziedzin działalności ludzi przenosi się do sieci. Pytanie brzmi: czy e-praca w grupie  zastąpi kiedyś tradycyjne spotkanie? Przecież nie chodzi tylko o wykonane na czas zadania i postęp w projekcie. Ważne są także emocje, które wyrażają i interpretują członkowie zespołu. Warto więc traktować internetowe ASP tylko jako dodatek. Wtedy może stać się narzędziem pomocnym w pamiętaniu o terminach czy porządkowaniu zadań.

~AS

Źródła: www.swo.ae.katowice.pl | www.possible.pl | magazynt3.pl

About the Author

Leave a Reply

*