Internet staje się najpowszechniejszym źródłem informacji. Umieszczone w nim reklamy zaczynają mieć większą skuteczność niż spoty telewizyjne, które często stanowią tylko impuls do poszukania dokładnego opisu produktu w sieci. Z tego powodu coraz więcej polskich przedsiębiorstw docenia zalety posiadania firmowej strony internetowej. Jest to najskuteczniejsze narzędzie pozyskiwania nowych klientów, ponieważ zainteresowane danym produktem osoby mają do niego dostęp o każdej porze dnia i nocy.

Obecność polskich firm w Internecie wygląda lepiej niż jeszcze kilka lat temu, ale ciągle nie osiąga zadowalającego poziomu. Z badań TNS OBOP wynika, że wciąż 1/3 średnich i małych przedsiębiorstw jest poza siecią, a 60% nie jest zadowolona ze swojej strony internetowej. Nic dziwnego, skoro co piąta z nich nigdy nie była modyfikowana. Jeśli już przedsiębiorstwa posiadają stronę, to najczęściej umieszczają na niej dane teleadresowe – 98%, ofertę – 92%, oraz galerię zdjęć – 80. Mały odsetek firm wykorzystuje sieć do prowadzenia sklepu internetowego – 12%, oraz forum – 14 %. Szkoda, ponieważ dzięki tym narzędziom można usprawnić sprzedaż swoich produktów i w łatwy sposób poznać opinie klientów o naszej marce.

Prawie połowa – 48% badanych uważa, że posiadanie strony internetowej nie przyniosłoby im żadnych korzyści. Jest to niepokojące, ponieważ dla coraz większej ilości Polaków internet staje się nieodłącznym elementem podejmowania decyzji zakupowych. Dobrze prowadzona strona internetowa nie może zaszkodzić naszej firmie. Jakie są więc zalety jej posiadania?

Nieocenione korzyści

Podstawową korzyścią płynącą z posiadania firmowej strony jest łatwość docierania do nowych klientów. Coraz więcej polskich konsumentów przed dokonaniem zakupu poszukuje informacji o produkcie w Internecie. Własne miejsce w sieci to także doskonały sposób na utrzymanie stałych klientów – przez dobrą komunikację z nimi wykonywaną za pośrednictwem list mailingowych i newslettera. Dzięki stronie internetowej oszczędzamy również czas i pieniądze. Nasi pracownicy nie muszą odpowiadać na pytania klientów, ponieważ wszystkie ważne informacje znajdują w internecie. Przestaje być konieczne także inwestowanie dużych nakładów finansowych w reklamę prasową. Wystarczy umieścić niewielkie, atrakcyjne ogłoszenie, na którym znajdzie się adres naszej strony. Zainteresowany potencjalny klient na pewno tam zajrzy i znajdzie wszystko, czego potrzebuje.

Mam stronę i co dalej?

Pozostaje pytanie, co powinno znajdować się na idealnie przygotowanej stronie firmowej. Z badań przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC wynika, że najwięcej internautów szuka na stronach cennika towaru i usług – aż 85%. Wysoko w zestawieniu uplasował się również zakres oferty – 76%, oraz dane kontaktowe – 69%. Zdecydowanie mniej osób wykazuje zainteresowanie doświadczeniem przedsiębiorcy i jego certyfikatami – odpowiednio 42% i 34%.

Elementem najbardziej przeszkadzającym w wygodnym korzystaniu ze strony są reklamy. Wskazało na to, aż 94% ankietowanych. Musimy się więc zastanowić, czy umieścić naszą stronę na serwerach z darmowym hostingiem, gdzie takie reklamy są nieuniknione. Problem w użytkowaniu strony stanowi także brak podstawowych informacji o firmie – 65%, oraz nieczytelny układ graficzny – 56%.

Internetowy branding

Dobrze wykonana strona internetowa musi uzupełniać wyobrażenie o firmie. Jej szata graficzna powinna więc być zgodna z wizerunkiem przedsiębiorstwa. Należy ją regularnie uaktualniać i modyfikować, ale nie wprowadzać zbyt rygorystycznych zmian, ponieważ może to zniechęcić stałych klientów. Portal powinien być skonstruowany w taki sposób, aby potencjalny klient dzięki niemu dostrzegł korzyści w posiadaniu naszego produktu i dokonał transakcji.

Oprócz wyglądu ważna jest również nazwa strony. Warto zainwestować w domenę główną oraz kilka podobnie brzmiących. Dzięki temu zabiegowi konkurencja nie będzie miała możliwości podszyć się pod naszą markę. W nazwie powinno unikać się myślników i przedrostków e oraz i, ponieważ utrudniają one jej zapamiętanie. Ważna jest również końcówka naszego adresu internetowego. Zakończenie „com” sugeruje zasięg międzynarodowy, „eu” działanie na terenie Europy, a „pl” obecność na ogólnopolskim rynku. Zawsze należy pamiętać, aby przedłużać abonament na daną domenę – zwykle jest on ważny przez 12 miesięcy. Jeśli o tym zapomnimy, konkurencja może przejąć nasz adres.

Z punktu widzenia klienta najważniejsza jest funkcjonalność strony. Musi on szybko i niemal intuicyjnie poruszać się po jej zawartości. Istotna jest też możliwość kontaktu z firmą za pośrednictwem Internetu oraz otrzymanie niezwłocznej odpowiedzi.

Samodzielność czy zlecenie?

Stronę internetową można oczywiście zrobić samemu, jednak, aby funkcjonowała poprawnie, trzeba znać podstawy języków programowania. Jeśli więc nie mamy o tym pojęcia, lepiej pozostawić do zadanie profesjonalnej firmie. Alternatywą dla tego działania jest wykupienie abonamentu na gotowy szablon, który opłacamy raz do roku.

Konieczne pozycjonowanie

Warto również zatroszczyć się o to, aby nasza strona miała wysoką pozycję w wyszukiwarce. Musimy więc pisać teksty w taki sposób, żeby trafiały one do naszego klienta i jednocześnie stanowiły argument dla Google. Zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarki internetowej daje gwarancję, że będzie ona brana pod uwagę przy wpisywanych przez internautów zapytaniach. Jednak, jeśli chcemy, aby nasza firma znalazła się w pierwszej dziesiątce, konieczne będzie profesjonalne pozycjonowanie. Według specjalistów od marketingu wysoka pozycja w Google to najlepszy sposób na pozyskanie nowych klientów. Skoro ktoś wpisał daną frazę w wyszukiwarkę, to znaczy, że jest zainteresowany danym produktem czy usługami.

Duża konkurencyjność sprawia, że o stronę internetową trzeba dbać. Odświeżać layout, dodawać nowe treści, zapewnić jej wysokie miejsce w wyszukiwarce oraz dopasować do upodobań klientów. Tylko wtedy stanie się ona naprawdę pomocna dla naszej firmy, a włożone w nią nakłady finansowe szybko się zwrócą.

~KB

Źródła: www.egospodarka.pl