Jak cię widzą, jak cię słyszą, tak cię piszą?

Image firmy na zewnątrz wpływa na jej rozwój, funkcjonowanie oraz możliwość pozyskania nowych klientów. Jaki jest złoty środek na wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa?

Kształtowanie obrazu firmy stanowi nieodłączny, konieczny element jej strategicznego rozwoju oraz warunkuje funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jego obraz zależy od jakości proponowanych usług oraz produktów, ponieważ klienci pragną przy realizacji zamówienia według określonych standardów. Dodatkowo ciągłe podnoszenie jakości i opracowywanie nowych rozwiązań również przyczynia się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przyciąga większe grono zainteresowanych osób (nawet jeśli wcześniej byli przywiązani do określonej marki).

Zobacz: Jak napisać dobry biznesplan? >>

Następna pozornie nie znaczącą rzeczą jest nazwa przedsiębiorstwa, która zagwarantuje zapamiętanie i utrwalenie marki w świadomości potencjalnego klienta oraz zwiększenie sprzedaży. Badania potwierdzają, że nazwa ma ogromne znaczenie, ponieważ wpływa na wiarygodność firmy (umysł ludzki nadaje większą wartość informacjom, które łatwo przyswoić). Powinna być ona prosta i chwytliwa. Logo również musi przyciągać uwagę potencjalnego odbiorcy formą graficzną. Dobór odpowiedniej typografii do znaku firmowego oraz właściwych zestawień kolorów steruje emocjami odbiorców (czcionki o kroju szeryfowym wiążą się z klasyką i historycznym aspektem, proste kształty liter z nowoczesnością, kolor niebieski oznacza stabilizację, powagę i zaufanie, barwa zielona działa uspokajająco oraz kojarzy się z pieniędzmi itp.). Symbol pozwala na utrwalanie pozycji i marki firmy na wybranym rynku, wiąże emocjonalnie daną osobę z marką, pozwala budować zaufanie i lojalność oraz umożliwia pozyskanie nowych klientów.

Ważnym elementem również jest Corporate Identity, czyli Podstawowa Księga Standardów Graficznych, na który składa się zbiór elementów identyfikujących daneprzedsiębiorstwo (misja, cel, formy działania), które wyróżnia firmę spośród innych podmiotów. Tożsamość pozwala na utrzymanie pozytywnych relacji z klientami.

Zobacz: Pieniądze to nie wszystko… >>

Oczywiście reklama ma również ogromne znacznie w każdej formie (ulotka, plakat, gadżetyreklamowe, spoty telewizyjne itd.). Powinna zawierać przedstawienie najważniejszych informacji dla potencjalnych odbiorców w prosty i ciekawy sposób, ponieważ wówczas firma i jej produkt utrwala się w świadomości odbiorców. Wystarczy nawet zwrócić uwagę jak szybko zapamiętujemy na lata hasła zastosowane przez niektóre przedsiębiorstwa. Nie należy również zapomnieć o odpowiednim kontakcie z mediami, które są czasem w stanie zniszczyć firmę. Pozytywne relację oznaczają kreowanie sprzyjającego wizerunku w prasie, telewizji czy radiu. Dlatego warto pamiętać o organizowaniu konferencji prasowych oraz uczestnictwie w targach, gdzie dziennikarze mogą wiedzieć się o przedsiębiorstwie, produkcie i przedstawić nas w odpowiednim świetle.

Złoty środek do sukcesu

Poza omówionym wcześniej czynnikami wpływającymi na kreację wizerunku firmy, istnieje jeszcze jeden, kluczowy – pracownicy, którzy w największym stopniu decydują i odpowiadają za postrzeganie przedsiębiorstwa na zewnątrz. Firmy planując skuteczną strategię marketingową firmy, powinny skupić się głównie na pracownikach, ponieważ ich postawy i opinie zawsze przekładają się wprost proporcjonalnie na powszechną opinię o organizacji, w której pracują. Pracownicy powinni być odpowiednio wykwalifikowani oraz posiadać doświadczenie adekwatne do zajmowanego stanowiska, gdyż nie ma nic gorszego niż niekompetentny pracownik. Klient pragnie być obsłużony w sposób profesjonalny oraz uzyskać szczegółowe informacje dotyczące produktu lub usług.

Zobacz: Realna przedsiębiorczość w wirtualnym biurze >>

Obsługa klienta stanowi fundament budowania pozytywnych relacji. Przyjazna atmosfera, aparycja oraz kompleksowa obsługa ma niebywały wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. Czasami pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę jednak nie znają podstawowych zasad obsługi, ponieważ nie sztuką jest odpowiedzieć w sposób precyzyjny i uprzejmy na pytania, kiedy klient oczekuje czegoś więcej. Najważniejsze by wyprzedzać pytania klienta, odgadywać i wzbudzać jego potrzeby, dać mu do zrozumienia, że jest najważniejszy (pomoże to w budowaniu trwałych relacji i zachęci do zakupu). Wygląd zewnętrzny, stylistyka mowy, sposób rozmawiania z klientami przez telefon oraz pisania e-maili może wpłynąć na postrzeganie danej organizacji czy przedsiębiorstwa. Wygląd powinien być schludny a ubiór skromny. Dresscode mówi również, aby unikać soczystych i intensywnych kolorów. Kobietom zaleca się lekki i stonowany makijaż (tzn. naturalny).

Zobacz: Biznesman vs. Biznesman przez telefon >>

W przypadku rozmów telefonicznych należy mówić głośno (ale nie krzyczeć), wyraźnie, czysto, stonowanie. Warto również pomyśleć o nagraniu, jeśli klient oczekuje na rozmowę. Klient powinien usłyszeć ciepły oraz miły głos, zachęcający do współpracy. W sytuacji, kiedy zainteresowany usłyszy niewyraźnie brzmiący komunikat, sztucznie mówiący głos bez żadnego zaangażowania z pewnością nie będzie nastawiony pozytywnie. Głos oraz dykcja mają ogromne znaczenie w komunikacji, ponieważ za pomocą tonu, barwy oraz brzmienia można wywołać określone emocje i przekazać komunikaty nie tylko werbalne. Dlatego warto również pomyśleć o profesjonalnym nagraniu głosowym, które również wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, zwiększając jej prestiż.

Profity

Wykreowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców zapewnia wyróżnianie się na tle konkurencji, stabilną pozycje na rynku, zwiększenie popytu na dane produkty lub usługi, zwiększenie zysków firmy. Może to brzmieć niewiarygodnie, ale dzięki odpowiedniej prezencji łatwiejsze staje się chociażby wprowadzanie nowych produktów na rynek (marka zakład wysoka jakość). Koszty mogą ulec zmniejszeniu (poprzez wyrobienie sobie reputacji – dostawcy, banki, dystrybutorzy mogą obniżyć swoje ceny dla renomowanych odbiorców) Wniosek nasuwa się jeden: odpowiedni image firmy czyni ją bardziej wiarygodną na rynku a kontrahenci będą ją postrzegać jako tę o stabilnej pozycji. A przecież każdy chce pracować z takim partnerem.

~OM

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*