Jak zaistnieć w sieci

Z internetu korzystają obecnie 23 mln Polaków[1]. To ponad trzy czwarte całego naszego społeczeństwa. Co bardzo ważne dla przedsiębiorców, wzrasta również zainteresowanie zakupami online, do których przekonało się już 80% internautów. Dotarcie do tak ogromnej liczby potencjalnych klientów stanowi klucz do rozwoju każdego biznesu, dlatego eksperci UpMenu podają trzy sposoby na zbudowanie wizerunku w sieci. 

www.podstawa.pl
Najbardziej oczywistą platformą do nowoczesnej komunikacji jest strona internetowa. To właśnie na niej potencjalni klienci będą szukać informacji dotyczących działalności firmy, jej dokonań i dostępnej oferty. Dlatego też już przy projektowaniu witryny powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim potrzeby odwiedzających oraz wizerunek, który chcemy tworzyć. Strona należąca do specjalistycznej pracowni architektonicznej będzie zupełnie inna niż ta poświęcona rodzinnej pizzerii działającej w małym miasteczku. W pierwszym przypadku klienci będą bardziej zainteresowani dotychczasowymi realizacjami, potwierdzeniem jakości i rzetelności. W drugim – istotniejsza będzie dostępna oferta, możliwość zamówienia posiłku czy ewentualne promocje. – Już pierwsza odsłona strony internetowej powinna odpowiadać na potrzeby klientów i przekazywać najważniejsze informacje – mówi Marcin Muras, dyrektor do spraw rozwoju technologii w firmie UpMenu. – Jeśli odwiedzający będą mieli trudności z odnalezieniem np. menu restauracji czy portfolio pracowni, najpewniej po prostu skorzystają z innej oferty. Projektując stronę wczujmy się w rolę klientów i pomyślmy, jakie wiadomości są najistotniejsze, a które mogą być dostępne w dalszej kolejności, po odwiedzeniu następnych zakładek.

#biznes #popularnosc #spolecznosc
Z najnowszego raportu We are social wynika, że 13 milionów Polaków korzysta z mediów społecznościowych. To największe forum wymiany opinii oraz wiadomości na temat produktów i usług. Obecnie internauci mogą korzystać z kilkunastu serwisów oferujących swoim użytkownikom publikację zdjęć, filmów, wpisów czy komentarzy. Największą popularnością cieszą się obecnie serwisy Facebook i Youtube. Ten pierwszy jest codziennie odwiedzany przez niemal 60% użytkowników. Z kolei na YouTube każdego dnia zagląda co trzeci z nich.[2]Profil firmy czy restauracji może służyć celom wizerunkowym, marketingowym, a nawet sprzedażowym – zauważa Marcin Muras z UpMenu.

Stworzenie aktywnej społeczności wokół fanpage’a nie jest jednak łatwym zadaniem. Wymaga przemyślanej strategii oraz dużego zaangażowania. Planując działania w serwisach społecznościowych warto zastanowić się najpierw nad wyborem odpowiedniego kanału komunikacji. Dla przykładu, produkcje wideo są chętnie oglądane, wymagają jednak znacznie więcej przygotowań niż zdjęcia czy wpisy. W dalszej kolejności wybierzmy, na jakich serwisach chcemy się pojawić, różny jest bowiem profil ich użytkowników.

Wyniki badania Social Media w Polsce 2014 pokazują, że obecnie internauci rezygnują z obecności na wielu portalach, ograniczając się do wybranych dwóch (29% internautów) lub trzech (25% użytkowników) serwisów. Najczęściej opuszczają platformy blogowe oraz Twittera. Warta zauważenia jest za to rola Instagrama, którego użytkownicy należą do najbardziej zaangażowanych i aktywnych w mediach społecznościowych.

Z pamiętnika biznesmena
Mimo że ostatnie badania wskazują na słabnące zainteresowanie blogosferą wśród internautów, to nadal jest to niezwykle skuteczna forma budowania wizerunku zarówno przedsiębiorstwa, jak i jego ekspertów. – Taka platforma łączy w sobie zalety tradycyjnej witryny internetowej i mediów społecznościowych. Daje szansę wykazania się kreatywnością i profesjonalizmem zarówno w przygotowaniu zamieszczanych treści, jak i projektowaniu samego bloga. Jednocześnie pozwala dotrzeć też do znacznie większej publiczności niż strona www zauważa ekspert UpMenu. Co prawda, zainteresowanie blogami spadło w zeszłym roku aż o 11%[3], jednak nadal istnieją dziedziny tematyczne, w których autorzy mogą liczyć na wierną i aktywną widownię. Wyniki raportu Polska Blogosfera 2014 pokazują, że najchętniej odwiedzane są te o tematyce lifestylowej (39% wśród kobiet oraz 22% wśród mężczyzn) oraz kulinarnej (kolejno 37% i 20%). Z drugiej jednak strony są to kategorie popularne również wśród blogerów. Przykładowo, co piąty blog prowadzony w naszym kraju poświęcony jest właśnie kulinariom.

[1] Badanie NetTrack, MillwardBrown
[2] Dane IRCenter
[3] Dane IRCenter

About the Author

Leave a Reply

*