Chyba każdy ma własne, sprawdzone sposoby na oszczędzanie swoich środków pieniężnych. Rezygnacja z obiadu w restauracji, wycieczki, drogich ubrań i kosmetyków czy po prostu – przyjemności, na które wydajemy mnóstwo pieniędzy – mamy swoje sposoby na zaciskanie pasa. O ile osobiście oszczędzanie nie jest dość trudne, tak całkiem inaczej sprawa wygląda, kiedy prowadzimy własną firmę. A oszczędzać trzeba. Coraz częściej i coraz więcej. Tym bardziej w dobie kryzysu.

Raz a dobrze

Wielu pracodawców za pierwsze rozwiązanie mające służyć eliminacji kosztów utrzymania firmy uznaje redukcję etatów. Jak się okazuje – nie tędy droga. Lepiej bowiem zatrudnić dwie dobrze opłacane osoby, których praca przynosi efekty, niż pięć z niższą pensją, a tym samym z nikłą motywacją do pracy. Jeśli firmę nie stać na pracowników, to tym bardziej nie stać ją na pracowników słabych i niewydajnych.

Telefon pod nadzorem

Sen z powiek przedsiębiorcom spędza również comiesięczny rachunek za telefon. Ale temu także można zaradzić. Jednym ze sposobów jest zmiana operatora, choć z reguły jest to krótkotrwale działające lekarstwo – zmiany w promocjach i pakietach poszczególnych sieci są tak częste, że to, co było promocją jednego dnia, drugiego jest już nieopłacalnym interesem. Dlatego też najprościej jest wprowadzić do działania firmy bezpłatne narzędzia telekomunikacyjne. Rozmowy przez Skype, Gadu-Gadu, a nawet wysyłanie maili kosztuje o wiele mniej niż koszt wychodzącego połączenia.

Mniejsze biurko czy e-biuro?

Choć zawsze trudno jest zrezygnować z wygody i luksusu, to w ramach operacji cost killing warto czasem się poświęcić. Zmiana biura na skromniejsze to kolejny ze sposobów na oszczędzanie. Mniejszy metraż to nie tylko mniejsze koszty jego wynajmu, ale także sporo niższe opłaty za prąd, gaz czy ogrzewanie. Jeśli firma jest mała i posiadanie biura nie jest niezbędne dla jej funkcjonowania, może ze spokojem zainwestować w wynajem biura, ale wirtualnego. Biuro takie służy wówczas jedynie do ważnych spotkań. Korespondencja i telefony natomiast są odbierane przez osoby użyczające nam e-biurka. Co jednak z dokumentami przechowywanymi w firmie? Najlepiej posegregować je na wirtualnym koncie, do którego będziemy mieli dostęp tylko my i nasi pracownicy.

Po co nam papiery?

Choć większość tradycyjnych przedsiębiorców nadal nie może się na to zdecydować, to oszczędzanie na wydrukach faktur (a co za tym idzie – na prądzie, sprzęcie i papierze), może przynieść całkiem wymierne efekty. Coraz modniejsze stają się e-faktury oraz e-podpisy. Do zawarcia transakcji, podpisania umowy oraz wystawienia dokumentu sprzedażowego nie potrzeba już papieru. Dokumenty te również można gromadzić na internetowym koncie, do którego zawsze będziemy mieli dostęp.

Firmowa jazda rowerem

Na Zachodzie Europy nikt już nie wstydzi się podróży do pracy rowerem. Biznesmen z teczką jadący holenderką to więcej niż normalny widok. W Polsce ciągle jeszcze daleko nam do takiej formy transportu. Rowerowe rozwiązanie, idealne dla środowiska oraz kieszeni przedsiębiorcy nie jest jednak zawsze możliwe. Czasem odległość, jaką musimy pokonać, aby spotkać się z klientem, przekracza nasze możliwości fizyczne. Jest jednak i na to rada. Zamiast do biznes klasy, można wsiąść do ekonomicznej. Druga klasa w pociągu też stoi przed nami otworem. Tańsze w utrzymaniu samochody są także dobrym rozwiązaniem. Wiele firm stosuje również jasny limit na wykorzystanie paliwa dla pracownika, do którego użytku oddała pojazd. Po przekroczeniu pewnej liczby spalonych na trasie litrów benzyny, musi on oddać ściśle określony procent swojej pensji.

Nie taki e-book groźny…

Wiele materiałów szkoleniowych w firmach jest udostępniane w formie papierowej. Wyszkolenie kilkunastu osób i wręczenie im jako „pracy domowej” określonych dokumentów znów generuje koszty. Można zatem, aby tego uniknąć, dać im dostęp do aplikacji, dzięki której będą mogli zapoznać się z materiałem, lub przesłać e-booki na adresy mailowe. Szybko, sprawnie i bezproblemowo – a o to przecież w prowadzeniu firmy również chodzi.

W pakiecie taniej

Inny, coraz bardzie popularny sposób, de facto znany już od stuleci, to zbiorowe kupowanie produktów lub grupowe korzystanie z usług. W grę wchodzą nie tylko robiące furorę portale zakupów grupowych, z których ofert mogą korzystać także firmy, ale również zwykłe codzienne czynności każdego przedsiębiorcy. Można przecież zamówić więcej towaru, który ma długi termin ważności i dzięki temu wynegocjować niezły upust. Nie zaszkodzi wysyłać poczty raz w tygodniu po to, aby mieć zniżkę u kuriera. W pakiecie zawsze jest taniej.

Zobacz: Czego możesz jeszcze o sobie nie wiedzieć…? >>

Każdy ma swoje własne sposoby na oszczędzanie. Podzielicie się jakimiś z nami? Czekamy na rady w komentarzach 🙂

~KW

Źródła:
juliemurphycasserly.com