Kobieto, puchu marny, ile Cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, kto Cię stracił – żartowali kilkanaście lat temu, parafrazując słowa Adama Mickiewicza, panowie z kabaretu OT.TO. I chociaż dla wielu sympatyków literatury polskiego wieszcza taki błąd jest co najmniej karygodny, nikt chyba nie zaprzeczy, że jest w tym zdaniu sporo prawdy. Zwłaszcza w biznesie, gdzie – jak się okazuje – kobiece cechy pomagają często w osiągnięciu sukcesu.

Kobiety w Polsce stanowią ponad 51% całej populacji, czyli prawie 20 mln ludzi. Odejmując osoby w wieku przed- i poprodukcyjnym, tylko nieco ponad 1 mln z reprezentantek płci pięknej prowadzi własny biznes. Stanowi to równo 34,3% wszystkich przedsiębiorców (dane GUS z 2011 r.). Mało? Według Eurostatu nie najgorzej – dzięki naszym paniom Polska zajęła szóste miejsce w Unii Europejskiej pod względem udziału kobiet w gospodarce (dane z 2009 r.). Co sprawia, że kobiety coraz lepiej czują się w biznesie?

Bogata kobieta

Kim Kiyosaki w swojej książce „Bogata kobieta” pisze o cechach, które posiada większość osób płci żeńskiej, a które mogą zostać w bardzo dobry sposób wykorzystane w biznesie. Uwaga mężczyźni – uczcie się od swoich partnerek!

Mówienie „nie wiem” według wielu mężczyzn oznacza brak kompetencji oraz brak zdecydowania a w konsekwencji – kompromitację. Czy to aby na pewno prawda? Według kobiet – wcale nie. Grunt to przyznać się do niewiedzy i poprosić o wyjaśnienie. Dzięki takiemu zachowaniu można tylko zyskać. Nawiązywany jest bowiem kontakt z rozmówcą, który może poczuć się mniej zagubiony wiedząc, że nie tylko on potrzebuje wyjaśnienia niektórych spraw. Zresztą – ktoś, kto uważa, że wie wszystko najlepiej i nigdy nie przyznaje się do błędów, nie potrafi raczej uczyć się od innych i czerpać z ich doświadczenia. Czy nie wydaje Wam się, że te osoby po prostu się boją?

Zobacz: Czego możesz jeszcze o sobie nie wiedzieć…? >>

Prośba o pomoc to też raczej domena kobiet. Podobnie jak podczas przyznawania się do niewiedzy, kobiety i na tym zyskują. Znów bowiem dowiadują się więcej, zacieśniają relacje. Ile razy można usłyszeć od mężczyzn, że zrobią coś sami zamiast poprosić o pomoc fachowca? Większość kobiet z zegarkiem w ręku może powiedzieć, po jakim czasie ich facet dzwoni jednak po hydraulika czy mechanika samochodowego i jak szybko okazuje się, że usterka była niewielka, ale w wyniku nieumiejętnej naprawy wymaga teraz większej pracy fachowca (i wyższej zapłaty!). Brzmi znajomo?

Dostrzeganie dobrych okazji to także cecha, która pomaga kobietom w prowadzeniu biznesu. Płeć piękna częściej niż ta mniej urodziwa część populacji świata wie, co się bardziej opłaca. Zakupy w supermarkecie czy korzystanie z okazji biznesowych – kobiety częściej niż mężczyźni znają produkt, który chcą kupić, dzięki czemu są w stanie określić, czy mają do czynienia z promocją czy z chwytem marketingowym. Podejmowanie ryzyka nie wchodzi więc u większości kobiet w grę. Lepiej po prostu poczekać na naprawdę dobrą okazję.

Zobacz: Motywacja ma znaczenie >>

Dodatkowo większość pań poświęca sporo czasu na analizę ofert. Każda chce czuć się wyjątkowa więc nie ma możliwości, aby wszystkim pasował ten sam produkt. Porównywanie cen, wyszukiwanie promocji, sprawdzanie, nieufność wobec tzw. „pewniaków” są zapisane w grafiku prawie każdej kobiety niczym dziesięć przykazań w katechizmie. Przygotowanie do zakupu i świadomość podejmowanej transakcji to kolejna z cech, które pomagają w prowadzeniu biznesu.

Przerośnięte ego?

Wszystkie wymienione wyżej różnice między działaniem kobiet i mężczyzn zdaje się mieć swoje korzenie w psychikach obu płci. Kobiety mają po prostu, według Kiyosaki, mniejsze ego. Są bardziej praktyczne i rzeczowe. Mężczyźni lubią dominować, chwalić się swoimi sukcesami i podejmowanym w związku z prowadzeniem firmy ryzykiem. Według niej męskie ego jest bardzo często tym, co podejmuje decyzję zamiast nich. Ivy Baker Priest kiedyś napisała jedno zdanie, które zdaje się być esencją tego podejścia: „Nam kobietom nie zależy za bardzo na tym, żeby nasze wizerunki widniały na pieniądzach pod warunkiem, że możemy położyć na nich ręce”. Co ważne,kobiety potrafią uczyć się od innych kobiet, na co wielu mężczyznom ich przerośnięte ego za bardzo nie pozwala.

Zobacz: Sztuka przemawiania >>

Ostatnia cecha wyróżniająca kobiety w biznesie to opiekuńczość. Na przestrzeni tysięcy lat ich główną funkcją była opieka nad domem i dziećmi, co w dzisiejszych czasach zaowocowało tym, że kobiety po prostu traktują swoją firmę jak kolejnego potomka. Każdy szczegół jest ważny, każda sprawa musi być dopięta na ostatni guzik. Dbają o dobre stosunki z innymi i wizerunek własnego przedsiębiorstwa bardziej niż panowie. Nie bez kozery mówi się więc, że za sukcesem każdego mężczyzny stoi silna kobieta.

Żeńskie akcenty w polskim biznesie

Z okazji Dnia Kobiet wybraliśmy kilka pań, które podziwiamy za umiejętność połączenia życia prywatnego z karierą zawodową. Przedstawiamy Wam sylwetki Solange Olszewskiej – prezes wielkopolskiej firmy Solaris Bus & Coach, Izabelli Willey – dyrektor generalnej MTV Polska oraz wiceprezes MTV na Europę Środkowo – Wschodnią oraz Sonię Wędrychowicz – Horbatowską -wiceprezes banku City Handlowy.

Solange za sterami

Pod wodzą prezes Solange Olszewskiej, firma Solaris nieustannie odnosi ogromne sukcesy. Jest głównym dostawcą tramwajów oraz autobusów dla poznańskiej komunikacji miejskiej oraz do kilku innych polskich miast m.in. Warszawy, Białegostoku czy Łodzi. Co więcej, pojazdy tej firmy wyśmienicie radzą sobie na rynku niemieckim i stanowią aż 10 procent na rynku autobusów miejskich w Niemczech spośród wszystkich nie-niemieckich producentów sprzedających swoje autobusy w tym kraju.

Zobacz: Sukces od pierwszego spojrzenia >>

Co zaskakujące, że Solange Olszewska z wykształcenia nie jest ekonomistą czy inżynierem, lecz… stomatologiem. W 2004 r. objęła stanowisko wiceprezesa firmy. Pełniąc tę funkcję wpadła m.in. na pomysł wykorzystania wizerunku zielonego jamnika jako symbolu miejskich autobusów niskopodłogowych. Do dziś jest on symbolem autobusów z rodziny Solaris Urbino, umieszczanym na tych autobusach i rozdawanym klientom jako pluszowa maskotka. Wymyśliła również inne nietypowe gadżety promocyjne firmy i jej produktów, takie jak bokserki z zielonym jamnikiem, figi, koszulki polo, puzzle, piórniki, poduszki oraz koło ratunkowe. Dzięki jej pracy i profesjonalnemu przygotowaniu ofert przetargowych w 2004 roku firma Solaris Bus & Coach uzyskała tytuł „Oferenta Roku 2003″. Unikanie błędów w dokumentacji przetargowej pomogło firmie wygrywać wiele przetargów, np. dla Warszawy, w którym oferty wszystkich konkurentów zostały z jej powodu odrzucone.

Zobacz: Pozytywny telemarketing >>

Solange Olszewska jest aktywna również w pracy społecznej. Była jednym z założycieli Polsko-Niemieckiego Stowarzyszenia Medycznego z siedzibą w Berlinie. Od lat angażuje się współpracę polsko-niemieckiej, w sferze gospodarczej i kulturalnej. W 1999 roku za tę aktywność otrzymała Złoty Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zajmuje się również działalnością charytatywną. W roku 1997 zaangażowała się w organizację akcji pomocy na rzecz powodzian w południowej Polsce. Od roku 1998 współpracuje ze Stowarzyszeniem Monar. Ponadto aktywnie działa na rzecz opieki nad zwierzętami.

Pani Iza z MTV

W zupełnie innej branży funkcjonuje Izabella Wiley. Działa ona bowiem w sferze rozrywkowej. Nadzoruje i zarządza m.in. 10 stacjami telewizyjnymi w Polsce, krajach nadbałtyckich i na Ukrainie. Z polskim MTV związała się już na początku istnienia firmy (2000 r.). W 2003 r. została Dyrektorem ds. Rozwoju Komercyjnego i Komunikacji. Od 2005 r. pełni funkcję Dyrektora Generalnego, a od 2007 również Starszego Wiceprezesa w strukturach MTV Networks International EM. W 2007 r. doprowadziła do integracji MTV Networks Polska i Viva Media.

Zobacz: Na konferencję w marcu… >>

Pod jej rządami znajdują się polskie oddziały MTV, VH 1, VIVY oraz Comedy Central Polska, Nickelodeon Polska. I. Wiley zarządza także ogólnoeuropejskimi kanałami takimi jak MTV European czy VH1 European. Robi wrażenie, nieprawdaż?

Najmłodszy prezes banku – czyli pani Sonia

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć także osoby ze sfery bankowości i finansów. Reprezentuje ją Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, zajmująca stanowisko wiceprezesa w banku City Handlowy. Jest to najmłodsza kobieta pełniąca tak odpowiedzialną funkcję w tak dużym banku w Polsce. W tym sektorze pracuje od ukończenia studiów. Przeszła więc już wszystkie szczeble kariery (dla niektórych nie do przeskoczenia). Imponujące jest także wykształcenie S. Wędrychowicz – Horbatowskiej, posiada ona bowiem tytuł magistra handlu zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej oraz licencjat European Business Studies uzyskany na Uniwersytecie Brunel w Londynie.

Każda z przedstawionych tu kobiet posiada nie tylko własną rodzinę, ale także robi karierę o której większość z nas może tylko pomarzyć. Poddając analizie ich ścieżkę zawodową można dojść do wniosku, że są one liderami w swoich branżach, a tego z pewnością zazdrości im każdy mężczyzna.

Zobacz: Romantyczni czy erotyczni? O miłości damsko-męskiej w reklamie >>

Są kobiety znane i podziwiane w świecie biznesu. Każdy z nas ma jednak świadomość, że swoje ambicje można realizować na różnych płaszczyznach życia. Rodzina, szkoła, twórczość artystyczna, sport czy gotowanie – jest mnóstwo rzeczy, za które powinniśmy szanować kobiety. Nie każdy musi być przecież rekinem finansowym. Najważniejsze to czuć spełnienie i być dobrym w tym co się robi. Sukces to maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie posiadamy – i tego się trzymajmy.

Każda kobieta jest wyjątkowa. Podziwiamy Was za to, że każdego dnia obdarowujecie nas uśmiechem i wsparciem. Wasza obecność wywołuje same pozytywne emocje. Dziękujemy Wam za to i życzymy wszystkiego, co najlepsze :)

Męska część Redakcji

eBiznesPolska.pl

Źródła:

K. Kiyosaki, Bogata kobieta, Osielisko 2006.

inwestycje.pl

kobieta.dziennik.pl

www.stat.gov.pl

praca.gazetaprawna.pl

www.tvn24.pl

ludzie.pb.pl

www.citibank.pl