Nie tylko do intymnej części życia człowieka odnosić się mogą te trzy słowa. Uczucia mają swoje zastosowanie także w marketingu.

Lovemark to idea polegająca na budowaniu emocjonalnego stosunku do danej marki. W dzisiejszym świecie nie chodzi już o to, aby pokazać klientowi korzyści jakich zazna dzięki zakupieniu naszego produktu. Konsumenci przeszli transformację i stali się prosumentami, którzy oprócz myślenia chcą czegoś więcej – chcą czuć.

Branding emocjonalny

Wzbudzanie emocji w klientach odbywa się na wielu poziomach komunikacji marki. Są to zarówno elementy związane z samym produktem (jego opakowaniem, atmosferą miejsca, w którym jest eksponowany), jak i z relacjami między firmą a użytkownikiem marki (obsługa klienta, obsługa posprzedażowa, reklama itd.). Marki, które cieszą się tzw. „nieracjonalną lojalnością” odwołują się do emocji, stereotypów i archetypów. Próbują wywołać w klientach jak najbardziej pozytywne emocje.

Trzy komponenty

Aby osiągnąć sukces i stworzyć strategię odwołującą się do emocji, należy mieć świadomość, że składa się ona z trzech komponentów. Są to:

  1. Tajemniczość, czyli odwoływanie się do marzeń, ikon, mitów itd. Marka zaczyna dzięki temu wspierać duchowo jej użytkownika. Dodatkowo staje się ona źródłem pozytywnych doznań.
  2. Zmysłowość, czyli angażowanie jak największej ilości zmysłów podczas kontaktu klienta z markę. Węch, słuch, wzrok, dotyk, smak – zatrudnienie tych zmysłów w służbie marketingu pozwala na wyzwalanie nowych doznań.
  3. Intymność, czyli budzenie zaangażowania, pasji czy empatii. Dzięki nim umocnimy wcześniejsze doznania i utrwalimy je w pamięci naszych klientów.

Szacunek do marki

Według badaczy tematu marka, która nie jest ani kochana ani szanowana przez swoich użytkowników, staje się najzwyczajniejszym w świecie produktem. Marką możemy nazywać produkt szanowany przez ludzi. Nie jest ona jednak obdarzana przez nich miłością. Z drugiej strony jednak marka, która jest otaczana miłością ale nie jest szanowana, nazywana jest po prostu modą. O połączeniu miłości i szacunku możemy mówić dopiero wtedy, kiedy mamy do czynienia z lovemarks.

 

Marka

Produkt

Moda

Lovemark

Miłość

+

+

Szacunek

+

+

 

Kocha, lubi czy szanuje? A może wszystko jednocześnie. Jak się coraz częściej okazuje kluczem do sukcesu na dzisiejszym rynku jest już nie tylko wypuszczenie dobrego produktu czy usługi. Aby go sprzedać, należy zaangażować w proces zakupowy emocje, zmysły i obiecać klientom coś, czego inni nie mogą im dać.

~KW

Źródła: www.proto.pl | En.wikipedia.org