Liczy się barwa i czas

Ogromną rolę w reklamie odgrywa barwa, która może sterować reakcjami odbiorców, prowokować do określonych reakcji i zachowań. Dlatego przy konstruowaniu skutecznej reklamy niezbędne jest właściwe dobranie kolorów do produktu. Tym samym umożliwiają one firmie osiągnięcie zakładanych rezultatów i wytyczonych wcześniej celów. Dodatkowo istotny jest także czas trwania reklam telewizyjnych oraz radiowych, który powinien zostać dostosowany do umiejętności percepcyjnych potencjalnych odbiorców.

Gama barw, czyli jaki kolor wybrać?

Właściwe dobranie barw do charakteru oferowanego przez firmę produktu oraz uwzględnienie specyfiki odbiorców (wieku, płci, preferencji, stylu życia) stanowi połowę sukcesu reklamy. Dostosowanie promocji do potrzeb współczesnych klientów pozwoli na odniesienie sukcesu, który ostatecznie może oznaczać wzrost popytu, zysków i dalszy rozwój. Brak odpowiedniej wiedzy i zastosowanie niewłaściwych kolorów może przyczynić się do naszej porażki i narazić firmę na duże straty. Dlatego przedstawiamy podstawowe sposoby na odpowiednie dobranie barw w reklamie.

Zobacz: W garniturze czy bez? >>

Barwy jasne ciepłe, czyli pomarańczowy, żółty, różowy, beżowy, symbolizują aktywność, energię oraz żywotność. Bardzo przykuwają uwagę odbiorcy (mówiąc kolokwialnie „rzucają się w oczy”). Dlatego powinny być stosowane jako uzupełnienie całości obrazu lub wykorzystywane w logotypach przy oznakowaniu towarów dziecięcych, zabawek, artykułów spożywczych. Takie kolory optycznie powiększają objętość, więc można także zastosować je przy opakowaniach produktów, by wydawały się większe. Mogą wykorzystać je także przedsiębiorstwa nie tylko produkujące akcesoria dla dzieci, ale również te, które zajmują się edukacją, marketingiem, sportem, odzieżą czy kosmetykami.

Następną grupę stanowią barwy ciemne ciepłe do których zaliczamy: fuksję, złoty i brązowy. Ściśle wiążą się z klasyką, tradycją i luksusem, dlatego doskonałe są dla firm finansowych, rzemieślniczych, konstrukcyjnych, architektonicznych, doradczych oraz banków. Przedstawione barwy powinny łączyć się z produktami kosztownymi, luksusowymi oraz nowoczesnymi (szczególnie, jeśli kontrastują z zielonym lub niebieskim), poznaczonymi raczej do osób młodych oraz dosyć zamożnych.

Zobacz: Reklama dźwignią handlu >>

Kolory jasne, zimne – zielony, błękitny, lawendowy – kojarzone są ze świeżością i estetycznym wyglądem. W połączeniu z barwą białą jest idealny dla młodych i aktywnych kobiet. Z odcieniami szarości powstanie zestawienie o charakterze profesjonalnym i nowoczesnym. Jest idealne dla projektów skierowanych do osób młodych i ambitnych, którzy są odbiorcami biznesu – usług i handlu. Sugeruje się ich stosowanie w projektach dla firm lub produktów związanych z kosmetyką, sportem, medycyną, zdrowiem.

Z kolei kolory takie jak oliwkowy, zielony, turkusowy oraz różne odcienie niebieskiego przeznaczone są dla prezentacji reklamowych, multimedialnych, katalogów, projektów biznesowych, wyrobów komputerowych i informatycznych. Oznaczają stabilizację, dają poczucie jakości. Nie przyciągają uwagi odbiorcy krzykliwością, dlatego bardziej uwypuklają tekst przedstawiony w reklamie.

Zobacz: Jak cię widzą, jak cię słyszą, tak cię piszą? >>

Barwy neutralne, na przykład biały, czarny, szary, mogą stonować sąsiadujące kolory lub wywołać kontrasty. Otaczanie ich innymi kolorami powoduje, że nabierają zupełnie innego charakteru. Zaleca się stosowanie czarnego w produktach konsultingowych, marketingowych, inżynierii. Natomiast biały przeznaczony jest dla firm związanych z branżą kosmetyczną, spożywczą oraz naukową. Jako barwę uzupełniającą możemy zostawać ją do praktycznie w każdym przypadku.

Czas 

Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na skuteczność reklamy, jest czas. Wbrew pozorom – i tendencjom do skracania czasu emisji – promocja zarówno w radiu i telewizji, powinna wynosić przynajmniej kilka minut. Badania wykazują, że reklama 15-minutowa powtórzona dwukrotnie jest szybciej zauważona i zapamiętana niż 30-sekundowa emitowana kilkanaście razy dziennie. Dlatego warto zainwestować w dłuższą, dokładnie opracowaną i oryginalną promocję, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji oraz szczegółowo zapoznać z danym produktem. Dodatkowo reklama na samym początku powinna zainteresować odbiorcę na tyle, żeby chciał obejrzeć ją do końca. Peter Collett z Uniwersytetu w Oxfordzie zaznacza, że widzowie skupiają się głównie na pierwszych kilku chwilach trwania reklamy (około 5-7 sekundach). Warto więc już od początku pozyskać odbiorcę. Również większą skuteczność mają reklamy, które skłaniają do myślenia, dlatego dłuższy czas emisji jest do tego idealny. Prowadzenie gry z odbiorcą to najlepszy sposób na uczynienie z niego klienta. Dłuższa reklama może w tym pomóc.

Życzmy udanych kampanii reklamowych zestawienie kolorów kolory w reklamie dobór kolorów czas reklamowy czas antenowy

Symbolika barw

Czerwony – oznacza optymizm, dynamizm, energię, młodość, miłość, moc, siłę, sukces, pełnię życia, niebezpieczeństwo, agresję. Skojarzenia ze zdrowiem (serce, krew), namiętnością i ciepłem.
Powiększenie objętości, ciepła, ciężaru. Również pobudzenie, podniecenie, skłanianie się do gwałtowności, wzmacnia pewność siebie, likwiduje chandrę, wzmaga apetyt, wprowadza skojarzenia z seksem.

Zobacz: Feng Shui Biura >>

Pomarańczowy – oznacza młodość, nowoczesność, otwartość, ambicję, zabawę, szczęście, energiczność, równowagę, ciepło, entuzjazm, hojność, żywotność, aktywność, witalność. Wzmacnia radość, leczy artretyzm, chorobę nerek, wspomaga trawienie.

Beżowy – wiąże się z klasyką, neutralnością, ciepłem, miękkością, łagodnością, melancholią.
Wzmaga zaufania i pewność siebie.

Żółty – symbolizuje radość, działanie, optymizm, szczęście, idealizm, nadzieja, wyobraźnia, słońce, młodość, aktywność, intelekt, rozsądek, dostatek ale również zazdrość oraz hańbę. Uważany za kolor działania, odwagi i próby. Wzmaga komunikatywność, skłania do pośpiechu i pochopnych decyzji.

Różowy – oznacza delikatność, słodycz, przyjaźń, czułość, wierność, współczucie. Może wzbudzać pragnienia. Czasami kojarzony jest z dziecinnością oraz infantylnością.

Fuksja – poczucie rozdrażnienia, złudzenie energii, zmysłowości, tajemnicy, kobiecości.

Złoty – oznacza elegancje, bogactwo, przepych, pieniądze, powodzenie. Dodaje blasku, poczucia bogactwa i przepychu, majestatu i królewskości.

Brąz – symbolizuje wigor, elegancję, bogactwo, wyrafinowanie, przywództwo, dojrzałość, luksus, stabilność, męskość, niezawodność. Może dawać poczucie ciepła, stabilności i szacunku.

Błękitny – wprowadza uczucie chłodu i świeżości. W zależności od natężenia może powodować spokój, a nawet lekkie znużenie.

Oliwkowy – często używany jako barwa maskująca w wojsku, daje wrażenie ciepła, świeżości, zmniejszania ciężaru, nie męczy wzroku, działa relaksująco.

Zielony – świeżości, chłód, lekkość, spokój, łagodność. Wbrew pozorom może działać działać depresyjne, jeśli jest jedyną barwą.

Turkusowy – orzeźwia, ochładza, przynosi wrażenie lekkości, tajemniczości i niepokoju. W intensywnych odcieniach jest niepokojący i bardzo kontrastuje z barwami sąsiadującymi. Jest połączeniem niebieskiego i zielonego, łącząc także w sobie cechy znaczeniowe tych kolorów. Postrzegany jako wyszukany, ale też sztuczny. Kojarzy się z kobiecością, delikatnością, ale również chłodem i niepokojem.

Niebieski – działa relaksująco, uspokaja nerwy, przywraca żywotność, obniża ciśnienie krwi. Wszelkie odcienie niebieskiego dobrze prezentują się na elektronicznych formach przekazu (stronach internetowe itp.).

Granatowy – zmniejsza objętości, uspokaja, daje wrażenie ochłodzenia.

Fioletowy – jest korzystny dla ludzi nerwowych. Działa usypiająco, powoduje melancholię, sprzyja medytacji, twórczej pracy. To również duchowość, królewskość, tajemniczość, mądrość, niezależność, oświecenie, szacunek, bogactwo.

Lawendowy – oznacza świeżości i harmonię. Wzmacnia przyjemne zapachy. Może zmieniać odbiór barw sąsiadujących i ożywia kompozycję.

Czarny – przynosi uczucie zmniejszania objętości, przygnębia, dodaje tajemniczości, smutku, pozornego spokoju i zadumy. Kontrastuje z barwami jasnymi, dopełnia kolory ciemne.

Srebrny – chłód i niepokój, dodaje elegancji.

Szary – uspokaja, zmienia odcień barw sąsiadujących na bardziej stonowany.

Biały – złudzenie powiększania objętości, zimna, chłodu, rozświetlenia. Rozjaśnia barwy sąsiadujące. Kojarzony z dobrem.

~OM  ~KW

Źródła:

www.portaldtp.pl

marketingporady.com.pl

www.fakty.media.pl

www.adconference.pl

About the Author
  1. Majka Reply

    Dan masz rację! Mi zielony również kojarzy się z piwem, ale i ze spritem, czerwony z coca colą, niebieski z pepsi i niveą, brąz i ciemna zieleń z kawą, filoetowy z milką i goplaną :)

  2. Dan Reply

    bardzo dużo kolorów kojarzy nam się również z reklamami! :) np. mi zielony kojarzy się z piwem..

  3. Inka Reply

    Calzedonia świetnie wykorzystuje barwy w reklamach :) Bardzo lubię ich reklamy, są takie przytulne!

  4. Pingback: Reklama dźwignią handlu | eBiznesPolska.pl

  5. Pingback: Biurowa tęcza

Leave a Reply

*