W literaturze branżowej istnieje już ponad dwa tysiące definicji public relations. Powszechnie przyjmuje się, że są to wszelkie kontakty przedsiębiorstwa z otoczeniem, które mają pozytywnie wpływać na wizerunek firmy. Ze względu na ogólny charakter tego wyjaśnienia, PR często niesłusznie utożsamiany jest z pojęciem media relations. W rzeczywistości stanowi on pojęcie o wiele szersze, a kontakty z mediami to tylko jedno z jego narzędzi.

Media relations opiera się na utrzymywaniu dobrych stosunków z mediami i ciągłym zabieganiu o ich przychylność. Specjaliści od tego typu działań na bieżąco informują prasę o przedsięwzięciach firmy, tworząc informacje prasowe i newsy. Public relations dysponuje o wiele większą ilością narzędzi i są one skierowane zarówno do klientów, konkurencji jak i pracowników. Mogą to być m.in. różnego rodzaju wydarzenia takie jak np. drzwi otwarte.

Wysoka specjalizacja

Ze względu na fakt, że osoby specjalizujące się w media relations działają na bardzo wąskim polu, powstają agencje, które zajmują się tylko taką działalnością. Mogą oni budować rozgłos wokół twojej firmy, dbać o dobre kontakty z dziennikarzami oraz pomóc jej w razie kryzysu, gdy do mediów trawią negatywne lub sfałszowane informacje.

Rozległe działanie

W rzeczywistości agencje PR wykonują wszystkie zadania wchodzące w skład oferty firm zajmujących się media relations. Wachlarz ich usług jest jednak o wiele szerszy. Oprócz kontaktów z mediami specjaliści od public relations mogą planować i organizować dla naszego przedsiębiorstwa specjalne wydarzenia, pisać newslettery lub redagować ‚pijarowską’ gazetkę skierowaną do klientów oraz pracowników.

Powiew świeżości

Dawid Meerman Scott w swojej książce „Nowe zasady marketingu i PR” wykazał, że internet pozwala dotrzeć do interesujących nas odbiorców bez konieczności stosowania tradycyjnie pojętych mediów. Dodatkowo podkreślił, że ze względu na ciągły rozwój społeczności internetowych w swoich działaniach, ukierunkowanych na kontakty z otoczeniem, nie powinniśmy zapominać o blogerach i osobach tworzących podcasty.

Zobacz: Autoprezentacja – etykieta biznesowa cz.1 >>

Coraz większa ilość konsumentów wykorzystuje sieć do poszukiwania informacji. Z tego powodu, aby poinformować ich o działalności firmy i kreować pozytywny wizerunek marki, możemy użyć właśnie narzędzi internetowych takich jak strona internetowa czy blog. Uzyskamy tym samym efekt podobny do tego, jaki kilka lat temu można było osiągnąć tylko za pośrednictwem prasy drukowanej, radia i telewizji.

Cechy wspólne

Bez względu na różnice występujące między obiema dziedzinami, osoby zajmujące się tą branżą muszą mieć doskonałe umiejętności komunikacyjne i prawidłowo reagować na niespodziewane wydarzenia dotyczące firmy. Konieczna jest także umiejętność szybkiego zdobywania potrzebnych informacji.

Zobacz: Kobieca twarz biznesu >>

Obie dziedziny z pewnością stanowią swoje uzupełnienie. Budowania wizerunku firmy nie można opierać jedynie na relacjach z mediami, ale bez tego narzędzia kampania public relations jest niepełna i z pewnością nie osiągniemy dzięki niej zamierzonych efektów.

~KB

Źródła: ContentMarketingToday.com | WiseGeek.com

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przypnij wąsy Mona Lizie! Rzecz o brandjackingu

To, co raz zostało umieszczone w internecie, nie jest już nasze. Nie wszyscy mają świadomość, że sieć wyzwoliła w wielu...

Zamknij