Rozwój Internetu oraz innych narzędzi służących do komunikacji sprawił, że informacja stała się bardzo pożądanym towarem. Niestety jej zbiory – zarówno te tradycyjne jak i elektroniczne, ciągle się rozrastają, a to z kolei powoduje, iż nie każda osoba potrafi przebrnąć przez ten informacyjny labirynt. I tutaj pojawia się miejsce dla infobrokera.

W Polsce jest to jeszcze profesja dość nowa i z tego względu nie ma dużego zapotrzebowania na usługi oferowane przez zajmujące się tego typu działalnością osoby. Jednak obserwując rynki zagraniczne możemy spodziewać się dynamicznego rozwoju infobrokeringu. Czym więc w praktyce zajmuje się broker informacji?

Szukając danych

Głównym zadaniem infobrokera jest wyszukiwanie i udostępnianie informacji. Często pełni on funkcję pośrednika między zasobami danych a firmą, dla której wypełnia zlecenie. Podstawową zaletą korzystania z usług infobrokerskich jest fakt, że wykonująca je osoba nie tylko szuka dla nas informacji, ale także je ocenia, analizuje i gwarantuje, iż mają one wysoką jakość.

Zobacz: Jesteśmy tym, co jemy >>

Dane dostarczone przez brokera pomagają zazwyczaj podjąć jakąś ważną dla firmy decyzję. W przypadku, gdy nie będą one wiarygodne, może mieć to dla przedsiębiorstwa poważne konsekwencje. Niepowodzenie firmy stanowi wówczas także zawodową porażkę brokera informacji.

Obszary działania

Infobroker wykonuje przeważnie swoje usługi na zasadzie outsourcingu, dzięki czemu może współpracować z wieloma firmami jednocześnie. Wbrew powszechnej opinii nie korzysta on wyłącznie z elektronicznych źródeł informacji, ale także wszelkiego rodzaju przekazów drukowanych, tj. książek, artykułów, raportów czy statystyk. Niektórzy infobrokerzy zajmują się także długofalowym monitorowaniem mediów.

Zobacz: Portale, które zmieniły świat >>

Czasem zlecenie przyjmowane przez osoby zajmujące się taką działalnością są mniej konwencjonalne. Gdy przedsiębiorstwo A chce zdobyć informacje o produkcie firmy B i konieczne jest złożenie indywidualnego zamówienia, broker może wystąpić w charakterze strony transakcji.

Profesjonalista od informacji

Infobrokering na dobre zakorzenił się już na rynkach zachodnich. Z tego typu usług korzystają najczęściej firmy z branży medycznej, sądowniczej, prawnej, nowych technologii oraz szeroko pojętego biznesu i przemysłu.

Najciekawsze zlecenia jakie otrzymywali infobrokerzy na terenie Stanów Zjednoczonych dotyczyły m.in. obecności firm promujących sprzedaż mleka w szklanych butelkach, czołowych japońskich magazynów o modzie męskiej, potencjalnego rynku zbytu na żaluzje plastikowe w Azji przez najbliższe pięć lat oraz odnalezienia dokładnych metod produkcji pistoletów na kulki z farbą.

Etyka zawodu

Association of Independent Information Professionals, czyli jedno z najbardziej znaczących stowarzyszeń skupiających infobrokerów, opracowało kodeks etyczny, którym powinny kierować się wszystkie osoby wykonujące ten zawód.

Zobacz: Inwestor poszukiwany >>

Mają oni przede wszystkim przyjmować tylko zlecenia, które są zgodne z prawem i nie godzą w dobre imię branży. Dużo miejsca w tym kodeksie poświęcone jest także kontaktom z klientami, którym infobroker musi służyć pomocą oraz przekazywać tylko sprawdzone i najbardziej aktualne informacje.

Jak zostać brokerem?

Podstawowym błędem popełnianym przez osoby początkujące w branży jest założenie, że ich zadanie to wyłącznie poszukiwanie informacji. W rzeczywistości muszą być one nastawione bardziej rynkowo i najpierw znaleźć firmy, które będą chciały skorzystać z ich usług, a następnie zacząć poszukiwać danych.

Konieczne jest także wyspecjalizowanie się w jednej lub kilku dziedzinach. Infobrokerami dostarczającymi informacji z branży medycznej zostają często osoby, które wcześniej w jakiś sposób były z nią związane. Taka sama zależność występuje także w innych przypadkach.

Zobacz: 10 sposobów na promocję START-UPu cz. 1 >>

Zawód przyszłości?

W dobie społeczeństwa informacyjnego i rosnącego znaczenia komunikacji, wszelkie dane będą coraz bardziej zyskiwać na wartości. Jednocześnie wciąż powiększające się zbiory informacji spowodują, że przeciętnemu użytkownikowi Internetu trudniej będzie znaleźć wiarygodną wiadomość z pewnego źródła. Być może więc to właśnie zawód infobrokera stanie się jedną z najbardziej dochodowych profesji?

~KB

Źródło: Infobroker.sikor.net