Najmocniejsze z mocnych

Posted On 28 gru 2014
By :
Tag:

Gdy chcemy, żeby samochód dostarczał nam sportowych wrażeń podczas jazdy, a jednocześnie nadal spełniał funkcję wszechstronnego środka transportu, kierujemy naszą uwagę ku specjalnym wersjom znanych modeli. Jeśli zależy nam również na elegancji i komforcie, wybór zawęża się do marek premium.

Chociaż i w Polsce nie brakuje entuzjastów super sportowych aut, szczególnie wśród celebrytów, nie da się ukryć, że bardzo nisko zawieszony, dwuosobowy pojazd nie jest specjalnie praktyczny w codziennym użytkowaniu. Nie zapakujemy do bagażnika dużych zakupów, nie odbierzemy dzieci ze szkoły, a o wakacyjnym wyjeździe całą rodziną możemy zwyczajnie zapomnieć. Na rynku są jednak samochody, które oferują ogromną moc bez dodatkowych wyrzeczeń. Jednymi z najbardziej znanych przykładów takiej kombinacji są modele spod szyldu AMG.

Trochę historii

Choć dzisiaj firma jest własnością koncernu Daimler, to jej początki były raczej skromne. Dwóch inżynierów, Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, w latach 60 pracowało nad silnikiem wyścigowym w dziale rozwoju Daimler-Benz, dopóki firma całkowicie nie wycofała się ze sportów motorowych. Inżynierowie nie zaprzestali jednak prac nad silnikiem i dalszych przeróbek dokonywali w domu Aufrechta w Grossaspach. W 1965 roku ich wspólny kolega z Daimlera wystartował w zawodach wyścigowych samochodem napędzanym zmodyfikowanym silnikiem dwójki inżynierów i wygrał aż dziesięć razy. Podbudowani tym wydarzeniem Aufrecht i Melcher założyli firmę, której nazwa powstała z kombinacji pierwszych liter ich nazwisk i miejscowości, w której pracowali nad silnikiem. Nie musieli długo czekać na pierwszy, historyczny sukces. W 1971 roku podczas znanego 24-godzinnego wyścigu Spa, Mercedes  AMG 300 SEL 6.8 został zwycięzcą w swojej klasie i zajął drugie miejsce w całościowej klasyfikacji. Dla tych, którzy nie uważają drugiego miejsca za sukces wystarczy dodać, że samochód AMG był ciężkim, luksusowym sedanem, który pobił lżejsze, typowo wyścigowe pojazdy. Kolejne lata przyniosły firmie dalszy rozwój i pod koniec lat 80 AMG rozpoczęło współpracę z Daimler-Benz. Ukoronowaniem tej kooperacji było włączenie AMG w struktury DaimlerChrysler Group przez pozyskanie przez koncern 100 procent udziałów w 2005 roku. Można powiedzieć, że historia zatoczyła koło.

AMG dziś

Aktualnie prawie wszystkie modele Mercedes-Benz mają przynajmniej jedną, seryjną wersję AMG. Charakteryzują się one praktycznie całkowicie odmiennym od standardowych silnikiem, przeprogramowaną automatyczną skrzynią biegów, zmodyfikowanym zawieszeniem oraz ulepszonym układem hamulcowym. Mercedes-Benz AMG różni się również wyglądem nadwozia i wnętrza. – Liczne zmiany obejmują fotele, tapicerkę, elementy wykończeniowe, wskaźniki, zderzaki, felgi i elementy aerodynamiczne. Sam pakiet stylistyczny można również zamówić do standardowych modeli dostępnych w ofercie – tłumaczy Klaudiusz Czerwiński z Mercedes-Benz Auto-Studio w Łodzi. Smaczku wersji AMG dodaje również fakt, że każdy silnik jest montowany przez jedną osobę, która jest za ten proces odpowiedzialna. Imię i nazwisko oraz podpis tego mechanika znajduje się na specjalnej tabliczce umieszczonej na pokrywie silnika. Po liście modyfikacji mechanicznych i stylistycznych widać, że otrzymujemy bardzo dużą moc (od 360 KM w górę) w samochodzie, który wcale nie musi przypominać wyścigowego bolidu. Nadal dysponuje zatem taką samą przestrzenią bagażową i komfortem wnętrza, a co za tym idzie, jest równie praktyczny w codziennym użytkowaniu, co zwykły model. Ciekawostką jest fakt, że dopiero w tym roku Klasa A, a więc najmniejszy model oferowany przez Mercedes-Benz, doczekała się wersji AMG. Usportowiony kompakt z dwulitrowego silnika potrafi wykrzesać moc aż 360 KM, a do setki rozpędza się w 4,6 sekundy. W Polsce Mercedesy w wersji AMG można zamówić tylko w wybranych, certyfikowanych salonach dealerskich i choć niektórych może to dziwić, mimo niemałej ceny znajdują one w naszym kraju wielu amatorów. – W lipcu, niecały miesiąc po rynkowej premierze, otrzymaliśmy w naszym salonie zamówienie na Klasę A45 AMG z bogatym wyposażeniem. To potwierdzenie tezy, że kierowcy uwielbiają samochody, które przy sportowych doznaniach nie ograniczają ich w żaden sposób – mówi Klaudiusz Czerwiński z Mercedes-Benz Auto-Studio w Łodzi.

~Dobocom PR

About the Author

Leave a Reply

*