NBP nie rozmienia na drobne

Każdy, kto prowadzi mały sklep wie doskonale, jak ważne jest, aby mieć w kasie tzw. drobne. Małe obroty oraz ograniczona ilość klientów sprawiają, że każdy grosz jest na wagę złota. Wydawać resztę przecież trzeba. NBP nie chce już jednak rozmieniać dużych nominałów na te najniższe (od 1 do 5 gr).

Powodem zamieszania jest wejście w życie uchwały Zarządu NBP z 1marca 2012 r., według której okręgowe oddziały NBP nie wymieniają dużych nominałów na 1, 2 oraz 5-groszówki. NBP nie ma bowiem obowiązku wymiany nominałów płatniczych. Może więc samodzielnie ustalać zasady wydawania bilonów. I – jak widać – ustala.

NBP swoje posunięcie tłumaczy wnioskami, jakie wyciągnięto z porównania liczby dokonywanych w kasach oddziałów NBP operacji zamiany z liczbą operacji dokonywanych przez posiadaczy rachunków w NBP. – W wyniku porównania stwierdzono, że operacje dokonywane przez klientów niebędących posiadaczami rachunków w znacznym stopniu przewyższają operacje wynikające z ustawowego obowiązku NBP – mówi w wywiadzie dla Wirtualnej Polski przedstawiciel biura prasowego NBP.

Zobacz: Podatek od dotacji? >>

Nowe reguły uderzają najbardziej w małych przedsiębiorstw, dla których wymiana „grubych” na „drobne” jest niezwykle ważna. Ich klientami są najczęściej emeryci, renciści i bezrobotni, dla których niewydanie przez sprzedawcę przysłowiowego grosika nie jest sprawą tak do końca bezproblemową. Przedsiębiorcy prowadzący małe firmy mogą więc wymieniać pieniądze już tylko w bankach komercyjnych.

Zaprzestanie wydawania bilonów o niskich nominałach nie jest nowością w Europie. Wyprodukowanie takich monet jest po prostu nieopłacalne. Od 2003 roku w Republice Czeskiej, mimo iż oficjalnie nominał ten jeszcze istnieje, sukcesywnie wycofywane są monety 10, 20 oraz 50 halerzy. Rachunki, mimo że widnieją na nich „czeskie grosze”, są odpowiednio zaokrąglane do pełnych koron.

Czy to samo czeka także poczciwy polski grosz?

~KW

Źródła:

finanse.wp.pl | pl.wikipedia.org

About the Author
  1. Pingback: Konferencyjny mini poradnik | eBiznesPolska.pl

  2. Aptekarz Rysiek Reply

    W pewnym sensie grosze 1-9 to przeżytek, który robi wiele kłopotów i nic innego. Z drugiej strony końcowe grosiki sprawiają, że oferta promocyjna zawsze wygląda korzystniej.

  3. Kookaburra Reply

    jasne:

    super oferta promocyjna 21,99 zamiast 23,00! ;)

Leave a Reply

*