Olimpiada w Londynie – więcej korzyści czy strat?

Nie ulega wątpliwości, że wydarzenia sportowe, czy to krajowe, europejskie czy ogólnoświatowe, cieszą się ogromną popularnością w świecie biznesu. Co 4 lata wybrane kraje przeznaczają ogromne sumy na organizację mistrzostw. Jak wielu ludzi, tak wiele opinii dotyczącej sensu i celowości przeznaczania tak ogromnych pieniędzy na promocję. Większość jednak jest zgodna co do jednego: tak wielka impreza sportowa to dobrodziejstwo nie tylko dla ludności, ale także dla krajowej gospodarki.

Zobacz: Promocja w przeddzień EURO 2012 >>

Tegoroczna Olimpiada Letnia w Londynie nie należy do wyjątków. Całkowity koszt przygotowania wyniósł ponad 9 mld funtów i bezpośrednio dotknął głównie budżet państwa. Zysk jednak będzie dotyczył w większości lokalne biznesy – hotele, małe sklepy, supermarkety, puby, restauracje czy branżę wycieczkową. Szacuje się, że łączne wydatki konsumenckie przeznaczone na konsumpcję w trakcje Olimpiady wyniosą ok. 508,4 mln funtów. Najwięcej będą wydawać klienci zagraniczni, dlatego też najbardziej skorzystają znane sklepy detaliczne i branża hotelarska. Niestety, oczekiwania są zazwyczaj wyższe niż wyniki.

Zobacz: Reklamowy szał EURO 2012 >>

O efektach będzie można mówić dopiero po pewnym czasie. Olimpiada jeszcze się nie zaczęła, zatem ciężko jest ocenić, jak wiele korzyści przyniesie. W ogólnym rozrachunku z pewnością sprawi, że małe i średnie przedsiębiorstwa (głównie usługowo-handlowe) w krótkim czasie odnotują wzrost sprzedaży, jednak czy przełoży się to na trwałą poprawę biznesu? Londyn nie potrzebuje promocji w postaci Olimpiady, by być znanym ośrodkiem turystycznym świata, dlatego Igrzyska niekoniecznie zwiększą zainteresowanie wycieczkami do stolicy Wielkiej Brytanii. Przykład – Polska. Euro 2012 nie wpłynęło znacznie na poprawę funkcjonowania małych firm. Kibicie w znakomitej większości odwiedzali Polskę jedynie w trakcie meczy. Pozostałe dni, jeżeli postanowili zostać w Polsce, spędzali głównie w miastach-gospodarzach. Atrakcje turystyczne oraz miejsca kultury nie tkwiły w centrum zainteresowania kibiców.

~MG

Źródła:

biznes.onet.pl | wyborcza.biz

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*