Pozycjonowana przewaga

Zbudowanie konkurencyjnej przewagi nie jest sprawą prostą. Przed wypuszczeniem na rynek marketingowcy  miesiącami opracowują strategie i badają najlepsze rozwiązania dla marki czy produktu. Należy przecież znaleźć „to coś”, co odróżni nasz produkt od innych i sprawi, że klienci właśnie go będą wybierać.

Pozycjonowanie marki jest to strategia, która pozwala na odnalezienie miejsca danego produktu czy firmy na rynku. Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy w stanie zapewnić marce unikalność i co za tym idzie, określić target, do którego ma docierać.

Jedyny czy najlepszy?

To pytanie jako jedno z pierwszych pojawia się w głowach speców od marketingu. Lepiej jest być jedynym na rynku czy też – najlepszym z najlepszych (każdy przecież chce być najlepszy)? Odpowiedź wbrew pozorom nie jest prosta. Będąc jedynym narażamy naszą firmę na pejoratywne kojarzenie jej z etykietą monopolisty. Świadomość bycia najlepszym produktem czy marką z kolei wymaga lat budowania wizerunku. Warto zatem na początku określić, którą ze strategii przyjmiemy, gdyż od niej będą zależały wszystkie procesy związane z komunikacją naszej firmy.

Co nas wyróżnia?

Gruntem do stawiania pierwszych kroków podczas procesu pozycjonowania marki jest odnalezienie elementu, który wyróżnia go spośród konkurencji. W tym celu warto przygotować mapę percepcji produktu, która pomoże nam określić, w którym miejscu w świadomości klientów się znajdujemy. Dzięki temu – albo zaczniemy eksploatować naszą niszę, albo uzyskamy punkt odniesienia dla zmian, jakie chcemy wprowadzić w postrzeganiu marki. Toyota na przykład nigdy się nie psuje. Volvo to samochód rodzinny. Proste?

strategie marketingowe strategia pozycjonowania marki pozycjonowanie produktu pozycjonowanie marki pozycjonowanie

Sens pozycjonowania w jednym zdaniu

Wszelkie hasła reklamowe budowane są w oparciu o przyjętą strategię pozycjonowania. Hasło powinno być na tyle pojemne, aby zawierało przekaz, który jest niejako „ideologią marki”. Kamis – życie ze smakiem czy Nike – Just do it to idealne przykłady udanego pozycjonowania, uchwyconego w reklamowym sloganie.

Stereotypy

Co kraj to obyczaj. Co firma, to inna strategia pozycjonowania marki. Mimo że wiele firm bardzo mocno stara się wyróżnić spośród konkurencji, można określić kilka stereotypów, które pozytywnie kojarzą się klientom i które można „przypiąć” niczym etykiety do danej marki. Solidność, doświadczenie, profesjonalizm. Niezależność, młodość, kreatywność. Pionier, przywódca, pierwszy. Wszystkie z wymienionych trójek semantycznych mają swoje odniesienie podczas budowania strategii komunikacji.

Pozycjonowanie marki jest procesem długim i żmudnym. Warto jednak inwestować w coś, co jest największą wartością firmy i pozwala na zapewnienie odpowiedniej pozycji w branży. Odpowiednio wypracowany wizerunek jest bowiem niejednokrotnie bronią numer jeden w walce z wciąż rosnącą konkurencją.

~KW

Źródła:
www.perfectchoice.pl | pl.wikipedia.org | marketing.nf.pl

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*