Reklama dźwignią handlu

Reklama stanowi rodzaj pomostu ułatwiającego porozumiewanie się firmy z klientem, zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych produktów i usług na rynek oraz utrwalaniu marki w świadomości odbiorców. Dlatego też współcześnie przedsiębiorstwa prześcigają się między sobą w tworzeniu coraz to bardziej oryginalnych reklam, które pozwolą wyróżnić się firmie na tle konkurencji i skuszą potencjalnego klienta do skorzystania z tylko z ich oferty.

Czy wiesz, że…

Reklama powstała i zaczęła się rozwijać w starożytności? Na początku miała formę nawoływania zapowiadaczy na ulicach, jarmarkach czy targowiskach (kojarzysz ludzi stojących przed niektórymi sklepami, którzy dzierżą w dłoniach znaki nakierowujące na dany sklep i krzyczących, że to właśnie tam jest najtaniej? – to spadkobiercy starożytnych mistrzów reklamy!). Następnie zaczęto stosować różnorodne napisy na ścianach, skałach i papirusach (Fenicja, Babilon, Egipt, Grecja i Rzym), które zachęcały ludzi do wymiany towarów i informowały o miejscu sprzedaży. Zastosowane strategie zwracały uwagę na ofertę oraz przyciągały uwagę odbiorców. Z czasem zaczęto również umieszczać informacje o walkach gladiatorów i targach niewolników (odpowiednik dzisiejszych plakatów). Później wprowadzono szyldy przedstawiające profesje (przykładowo but oznaczał szewca). W starożytnym Rzymie pojawiły się pierwsze afisze malowane na murach miast lub na specjalnych tablicach. Reklama rozwijała się również w Anglii, gdzie został odnaleziony w pobliżu Hereford kamień, na którym znachorzy umieścili napis: „T. Vindaius Ariovestus – Chloron – niezrównana maść sporządzona z anyżku”. Przedstawione hasło promocyjne nie różni się znacząco od współczesnych reklam. Spełnia też te same funkcje – informuje i zachęca do zakupu. W średniowieczu dużą popularnością cieszy się promocje różnych leków na częste ówcześnie choroby oraz rabaty na usługi cechów rzemieślniczych. Niewątpliwie do rozwoju działań marketingowych przyczyniło się wynalezienie druku w 1450 r. Dzięki Gutenbergowi ulotki zaczęło produkować na większą skalę.

Zobacz: Liczy się barwa i czas >>

Prawdziwy „boom” miał miejsce pod koniec XVIII wieku, kiedy to powstały pierwsze agencje reklamowe, zatrudniające profesjonalnych grafików oraz fotografów. Współczesne rozumienie terminu „promocja produktów oraz usług” ukształtowało się dopiero w II połowie XIX wieku. Prawdziwa rewolucja miała jednak miejsce w XX wieku. Wszystko za sprawą skoku technologicznego. Na rynku pojawił się komputer, potem Internet, który stał się główną przestrzenią emisji reklam.

Znaczenie

Oczywiście na początku reklama służyła zapewnieniu większej sprzedaży. Dopiero z czasem, na przestrzeni wielu lat, zaczęły wykształcać się nowe zadania i funkcje promocji, które obecnie są uzależnione od strategii i oczekiwań firmy. Poprzez reklamę przedsiębiorstwa starają się przede wszystkim. utrwalić w świadomości swoich odbiorców promowaną markę. Chcą wzbudzić w kliencie poczucie lojalności, zwalczyć konkurencję, wykreować pozytywny wizerunek firmy, zapewnić ciągłość sprzedaży produktów i usług, utrzymać oraz powiększyć udział firmy na rynku. Dzięki odpowiednio zaplanowanej promocji wszystkie wytyczone cele mogą zostać osiągnięte. Współcześnie reklama w każdej postaci odgrywa ogromną rolę i pozwala na zaistnienie firmy na rynku, dlatego nie należy jej lekceważyć.

Funkcjonalność i skuteczność

Większość ludzi uważa, że reklama nie ma większego wpływu na ich decyzje i życie. Tymczasem odpowiednio stworzona promocja produktu i usług oddziałuje na poszczególnych odbiorców, wzbudzając w ich podświadomości określone potrzeby. Specjaliści od reklamy potrafią w taki sposób stworzyć ofertę, aby klient nie spostrzegł się, kiedy znalazł się przy kasie supermarketu. Taka doskonała manipulacja pragnieniami człowieka daje mu pozorne poczucie wolności. Pracownicy działu marketingu i promocji przy tworzeniu reklamy wykorzystują wiedzę o określonych uwarunkowaniach psychicznych człowieka. By osiągnąć wyznaczony przez firmę cel (którym jest zazwyczaj podniesienie sprzedaży oraz rozpowszechnienie świadomości danej marki), buduje się strategię, która swoje fundamenty stawia na potrzebach. Plakaty, bilbordy i ogłoszenia znajdujące się dosłownie wszędzie, mają przekonać klienta, że jeśli nasz produkt jest mu potrzebny, wręcz niezbędny do życia. Zastosowane kolory, hasła, a nawet układ obiektów na zdjęciu ma wpłynąć na potencjalnego klienta, który nie potrafi dostrzec w nich perswazji. Pospolite towary przedstawione w niezwykłych ujęciach, operowanie szczegółami czy nawet stosowanie reklamy ukrytej w serialach, teledyskach i filmach (produkt placement) wpływają na kreowanie naszych potrzeb czy utrwalanie nazwy firmy do tego stopnia. Robiąc zakupy sugerujemy się nazwą marki już wcześniej gdzieś usłyszaną (właśnie dzięki określonym technikom perswazji). Widząc kilka produktów wybieramy ten, którego logo znamy. Dobrze skonstruowana reklama oddziałuje na odbiorcę cały czas.

Zobacz: Dobry slogan nie jest zły >>

Ogólne działania i metody reklamy wskazują na rolę utrwalającą promocji, co wiąże się z osiągnięciem właśnie pożądanej liczby klientów oraz umocnieniem wśród odbiorców przekonania, że dany produkt jest najlepszy na rynku. Ale to nie wszystko. Nie da się sprzedać produktu czy usługi mówiąc jedynie, że jest to rzecz doba i warta uwagi. Aby oferta stała się dla klienta atrakcyjna, musi zawierać również określone dane. Możemy mówić zatem o informacyjnej funkcji reklamy. Jej celem jest prezentacja nowych i przypominanie o starych produktach. Rozróżnia się też czasami funkcję edukacyjną, charakterystyczną dla reklam, które przekazują pewną wiedzę lub skłaniają do zastanowienia się na wybraną kwestią (współcześnie nie ma ich za dużo, jednak warto zaznaczyć, iż są one najbardziej wartościowe np. kampania „Pij mleko”). Na ważności nie traci również rozrywkowa rola reklamy. Coraz częściej są one źródłem zabawy a ich oglądnie jest przyjemne ze względów estetycznych, językowych czy sytuacyjnych (wystarczy przypomnieć sobie spoty, w których wstępują Serce i Rozum czy polskie kabarety).

Zobacz: Konsument – to może brzmieć dumnie >>

Konstruując reklamę warto zawrzeć wszystkie przedstawione funkcje, ponieważ zwiększy to skuteczność i wartość przekazu. Pracując nad promocją należy przeprowadzić wstępną analizę, przedstawiając jej projekt potencjalnym klientom (trzeba wcześniej ustalić target). W badaniu tej natury należy uwzględnić przede wszystkim: wrażenie (czy przyciąga uwagę), zaangażowanie odbiorcy (rozważenie produktu w kontekście własnej osoby), zapamiętanie treści i przekazu (czy ściśle wiąże się z produktem i marką), wizerunek jaki kreuje, czytelność przekazu, stopień skłonności do zakupu, emocje wywoływane u odbiorcy. Przeprowadzanie wstępnego rozeznania na grupie docelowej ułatwi stworzenie skutecznej oraz wartościowej reklamy, która przyniesie firmie ogromne firmy. Drugą metodą jest test rynkowy. Polega na wybraniu dwóch obszarów geograficznych, podobnych pod względem liczby ludności, siły nabywczej i aktywności ekonomicznej. W jednym regionie należy wesprzeć sprzedaż reklamą, a w drugim nie. Różnice w sprzedaży produktów danej marki w obu miastach mogą być przypisane określonej promocji – to pozwoli określić efektywność ekonomiczną (zyski) i skuteczność stosowanej reklamy. Promocja tworzona jest dla zysków. Dlatego warto wcześniej zaplanować kampanię reklamową, która może zapewnić rozwój naszemu przedsiębiorstwu.

~OM

Linki:

www.fakty.media.pl

www.adconference.pl

marketingporady.com.pl

About the Author

Related Posts

  1. Pingback: Postaw na markę

Leave a Reply

*