Według ekspertów zajmujących się marketingiem reklama internetowa święci triumfy. Która z jej wielu form dokładnie zyskała zaufanie przedsiębiorców? Aktualnie najpopularniejszym środkiem promocji w Internecie jest reklama kontekstowa. Okazuje się ona niezwykle skuteczna w docieraniu do zainteresowanych odbiorców. Warto więc przybliżyć tę formę promocji oraz zasady jej funkcjonowania.

Po prostu. Popularność i skuteczność reklama kontekstowa zdobyła głównie dlatego, że jej ideą jest dopasowanie do treści zamieszczonej na witrynie internetowej. To świetny sposób, aby dotrzeć do naszego targetu szybko i sprawnie. Konkretnie – oznacza to, że na stronach poświęconych jednej dziedzinie, można znaleźć banery tylko z nią powiązane. Reklama kontekstowa okazała się więc bardzo skuteczna. Co ważne, nie jest to tylko tekst na sztywno dołączony do konkretnej strony internetowej. Istnieją przecież witryny WWW, które nie posiadają określonej tematyki lub są na tyle bogate, że mają wiele działów niezwiązanych tematycznie. W takim przypadku możemy zobaczyć inne reklamy, wyświetlane oddzielnie na każdej podstronie.

Zobacz: Negocjacje – Sukces w zasięgu ręki! >>

Reklama kontekstowa, podobnie jak każda inna w Internecie, ma trzy podstawowe zadania: budowanie świadomości reklamowanej marki, sprzedaż reklamowanych produktów i kierowanie ruchu na stronę reklamodawcy. Jej charakter powoduje, że skuteczność ostatniego punktu jest bardzo duża. Za powodzenie dwóch pierwszych odpowiada natomiast już sam reklamodawca.

Promocja kontekstowa występuje w dwóch wariantach, które mogą działać niezależnie od siebie. Pierwszym z nich jest reklama wyświetlana na zewnętrznych stronach internetowych, których właściciele zgłosili chęć publikowania treści reklamowych na swojej stronie. W jaki sposób zatem dociera ona do właściwego odbiorcy? Na początku specjalne algorytmy analizują treści wszystkich podstron, tworząc profil tematyczny strony. Wyświetlana jest więc ona jedynie na stronach, które bezpośrednio lub pośrednio łączą się z tematyką działalności reklamodawcy. Taka oferta promocyjna zawiera się w formie tekstów, linków, grafik i animacji umieszczanych obok właściwej treści danego serwisu. W przypadku stron WWW najczęściej przyjmuje to formę osobnej, wydzielonej jej części (boksu, panelu bocznego, listwy dolnej lub górnej), gdzie wyświetlane są krótkie teksty i linki do innych witryn.

Zobacz: E-biznes. Nie taki straszny jak się wydaje! >>

Drugą formą reklamy kontekstowej jest tzw. reklama sponsorowana, wyświetlana bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwarki użytkownika. W tej sytuacji po uiszczeniu odpowiedniej opłaty, link do określonej strony umieszczany jest na samym początku listy stron, będących odpowiedzią wyszukiwarki na wprowadzone przez internautę słowa kluczowe. Dzieje się tak nawet w przypadku, gdy strona ma niski ranking (page rank).

Według prognozy IAB Polska na reklamę kontekstową w wyszukiwarkach, tematycznych stronach internetowych i blogach polskie firmy wydały w 2008 r. aż 190 milionów złotych. Z roku na rok wydatki na ten rodzaj internetowej promocji wzrosły prawie dwukrotnie. Na poniższym wykresie dokładnie widać, że w latach 2005 – 2008 wydatki te zwiększyły się.

Reklama kontekstowa dociera – według szacunków IAB Polska – do 99 procent polskich internautów. – Obecnie wszystkie portale i większe serwisy wyświetlają reklamę kontekstową obok klasycznych reklam graficznych. Nie stronią od niej również mniejsze witryny – w wywiadzie dla money.pl mówi Tomasz Więckowski z AdKontekst.

W Polsce do najpopularniejszych sieci reklamy kontekstowej należą kampanie linków sponsorowanych AdWords czy AdSense. Mają one zasięg aż do 11 mln internautów w stosunku do pozostałych reklam. Inne to: AdKontekst, która ze swoimi reklamami dociera do 10 mln użytkowników czy OnetBoksy/OnetKontekst – również do 10 mln. Nieco mniejszy zasięg mają BusinessClick – 4,5 mln, SmartContext/AdSearch nieco ponad 8 mln odbiorców, Boksy.Gazeta.pl – 5 mln internautów.

Zobacz: NBP nie rozmienia na drobne >>

Według ekspertów reklama kontekstowa w Polsce ma przed sobą całkiem dobre perspektywy. W ubiegłym roku na ten cel przedsiębiorcy przeznaczyli nieco ponad 30 proc. swojego budżetu. Promocję w Internecie zdaje się więc święcić swój triumf. Jednak pod tym względem na czele jest Wielka Brytania z wydatkiem ok. 60% oraz Stany Zjednoczone – ponad 50%. Wygląda więc na to, że reklama w Internecie w ciągu najbliższych lat będzie rozwijać się kilka razy szybciej niż w pozostałych mediach. W B2B Deal również podzielamy ten optymizm!

~AP

Źródła:

pl.wikipedia.org

www.pay-per-click-ppc.com

www.money.pl