Wielu konsumentów uważa, że informacje znajdowane w wyszukiwarkach internetowych są godne zaufania. Szczególnie cenne są dla nich te dodane przez innych internautów. Dlatego chociażby z tego powodu mają one istotne znaczenie nie tylko dla wizerunku firmy, której dotyczą, ale również dla jej dochodów, ponieważ aktywnie wpływają na decyzje zakupowe klientów.

Treści dodawane przez nas samych nie sprawiają trudności w ich dalszym monitorowaniu. Większość przedsiębiorstw nie jest jednak zupełnie zainteresowana tym, co na ich temat piszą w sieci. Z tego powodu negatywne opinie i komentarze internautów, pojawiające się wysoko w wynikach wyszukiwania, nierzadko są dla firmy zaskoczeniem. Często zdarza się, że takie niepochlebne opinie stanowią nieuzasadnioną krytykę lub tworzone są przez konkurencję, która w ten sposób chce wpłynąć na postrzeganie naszego wizerunku i decyzje potencjalnych klientów.

Magiczny akapit

Badania przeprowadzone przez Jacoba Nielsena wykazały, że użytkownicy internetu w specyficzny sposób zapoznają się ze znalezionymi w sieci tekstami. Nie czytają ich w całości, jak książek czy artykułów pojawiających się w prasie drukowanej. Skupiają się na pierwszym akapicie, a później jedynie skanują treść, szukając interesujących dla nich słów kluczowych.

Zobacz: 10 sposobów na promocję START-UPu cz. 1 >>

Taka sama zasada odnosi się do wyszukiwarek internetowych. Przeciętny użytkownik najbardziej zapamiętuje treści pojawiające się w pierwszych kilku wynikach wyszukiwania.

Z sentymentem

Podczas skanowania tekstu największą uwagę użytkowników przyciągają szukane przez nich słowa kluczowe, które zawierają sentyment. Oznacza on pozytywnie i negatywnie nacechowane frazy występujące obok interesujących ich wyrazów, np. najlepszy telefon lub najdroższy fryzjer.

Zapytania o opinie najczęściej powodują, że pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania zajmują blogi i fora internetowe. Troszcząc się o naszą internetową reputację musimy zadbać, aby nasza firma była na nich obecna, a treści nas dotyczące, które pojawiają się na tych witrynach – pozytywne.

SERM

W jaki sposób możemy ratować wizerunek firmy, gdy najłatwiej znajdowane przez klientów informacje to te negatywne? Z pomocą przychodzą nam techniki SERM, czyli zarządzania reputacją w wyszukiwarkach. W pierwsze fazie skupiają się one głównie na obniżeniu pozycji negatywnych opinii, a następnie wysokie wypozycjonowanie pozytywnych treści dotyczących naszej marki. Jak to wygląda w praktyce?

Wykorzystaj kontakty

Blogi, ze względu na częstą i systematyczną aktualizację treści, zajmują wysoką pozycję wśród wyników wyszukiwania. Najczęściej też zawarte na nich opinie są wartościowe dla odbiorców. Z tego powodu dobrym pomysłem na poprawienie swojej reputacji w sieci, jest nawiązanie kontaktu z ich autorami. Blogerom, którzy piszą na temat naszej branży, możemy dać produkty do testowania. W zamian za to otrzymamy recenzję lub chociaż pozytywną wzmiankę na dobrze wypozycjonowanym blogu.

Pokaż się na mapie

Jednym z możliwości zdepozycjonowania linku do strony zawierającej negatywną opinię jest dodanie swojej firmy do Map Google. Dzięki temu pod adresem firmy w wyszukiwarce, będzie wyświetlać się mapka z adresem, a my zapełnimy swoją treścią kolejne miejsce.

Siła społeczności

Bardzo ważną rzecz stanowi prowadzenie i regularna aktualizacja profili na Facebooku, Twitterze i Google +. Pierwszą ich zaletą jest to, że możemy całkowicie kontrolować pojawiające się na nich informacje. Dodatkowo znajdują się one w pierwszych wynikach wyszukiwania. Ostatni z wymienionych jest dość mocno promowany przez Google.

Dołącz do Wikipedii

Pojawienie się firmy w tej popularnej encyklopedii z pewnością zapewni jej dodatkowe miejsce w najlepszych wynikach wyszukiwania. Spowodowane jest to bardzo dobrych wypozycjonowaniem Wikipedii i wszystkich jej haseł.

Linkuj

Jeżeli w Internecie pojawiają się strony internetowe, na których Internauci zamieszczają o nas pozytywne opinie zadbajmy o ich optymalizację. Zadowalający efekt uzyskamy poprzez wykorzystanie technik SEO, m.in. linkowania.

Szukaj pomocy

W przypadku, gdy informacje podawane na forach internetowych są nieprawdziwe lub obraźliwe możemy skontaktować się z administratorem serwisu i poprosić o ich usunięcie. Niestety, istnieje jednak duża szansa, że fora, na których pojawiają się takie posty nie są moderowane.

Nieustający monitoring

Opinie zawarte w Internecie znacząco wpływają na decyzje podejmowane przez klientów. Wyszukiwarka bardzo często stanowi źródło informacji handlowych, a na treściach tam znalezionych, użytkownik buduje sobie opinie o marce. Blogi i fora internetowe, czyli nośniki tego typu wiadomości, poprzez ciągłe pojawianie się na nich nowych treści, są bardzo dobrze indeksowane przez Google. Z tego względu reputacja w wyszukiwarce staje się coraz ważniejsza, a każda firma, która dba o swój internetowy wizerunek powinna ją kontrolować.

~KB

Źródła: Oxpress.pl | Sprawnymarketing.pl | Gadzinowski.pl

Przeczytaj poprzedni wpis:
Reklamowi herosi
Reklamowi herosi – jak uczynić markę znośną

Ciekawa, zajmująca, angażująca - nie ma to jak dobrze opowiedziana historia, dzięki której łzy płyną nam z oczu raz ze...

Zamknij