Skuteczna automotywacja cz. 2

Każdy z nas ma czasem kłopoty z motywacją. Pomimo świadomości, że musimy wykonać powierzone nam zadania, nie możemy zmobilizować się do podjęcia działań. Taka sytuacja bardzo często dotyczy obowiązków zawodowych, które z natury bywają trudne, żmudne i mało interesujące. Jak poradzić sobie z tzw. prokrastynacją?

Motywacja równoznaczna jest z pojęciem chęci do działania mającego doprowadzić nas do konkretnego celu, który stanowi nagrodę za realizację wszystkich zadań. Każdy człowiek oczekuje od życia czegoś innego, z tego względu czynniki motywujące także są kwestią bardzo indywidualną. Istnieją jednak pewne skuteczne sposoby mogące choć trochę ułatwić ponowne zmobilizowanie się do pracy.

(Część druga artykułu Skuteczna automotywacja cz. 1)

Powiedz „nie” rutynie

Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności może niewątpliwie utrudniać motywację. Osoba dopiero zaczynająca pracę podchodzi do stawianych jej zadań w sposób o wiele bardziej pozytywny, niż pracownik z długoletnim stażem.

Jeżeli więc jesteśmy znudzeni powtarzającym się harmonogramem naszego dnia, spróbujmy wprowadzić choć drobne modyfikacje. Może być do przestawienie porannych obowiązków z popołudniowymi, zmiana godzin pracy lub przekazanie części obowiązków innej osobie. Zaoszczędzony w ten sposób czas, który możemy poświęcić na nowe, bardziej lubiane przez nas działanie, włączone do codziennych zajęć.

Dobry start

Sposób, w jaki zaczniemy dzień ma znaczący wpływ na cały jego przebieg. Gdy od rana jesteśmy niezorganizowani i odkładamy wszystko na później, najprawdopodobniej w godzinach popołudniowych tym bardziej nie uda nam się ukończyć powierzonych zadań.

Zobacz: Miara sukcesu – atrakcyjność firmy na rynku pracy >>

Aby zapobiec takiej sytuacji, wcześniej zaplanujmy sobie wszystkie działania. Tworzenie harmonogramu bardzo łatwo włączyć w czynności, które wykonujemy wychodząc z pracy, takie jak sprzątanie biurka czy porządkowanie dokumentów.

Dbaj o zdrowie

Gdy brak nam fizycznej energii, nawet najskuteczniejsze metody pomagające odzyskać motywację staną się bezskuteczne. Zmęczony organizm pragnie jedynie odpoczynku i regeneracji. Nie zapominajmy więc o dobrym śnie i właściwym odżywianiu. Według dietetyków podczas pracy powinniśmy spożywać produkty, które powoli uwalniają energię, czyli m.in. ryby, mięso, jajka, orzechy i sery.

Niewskazane są natomiast wyroby cukiernicze i inne słodycze. Powodują one nagły przypływ energii i równie szybki jej spadek. Takie wahania mogą skutecznie utrudnić nam zmotywowanie się do działania.

Realne wymagania

Aby zapewnić sobie wysoki poziom motywacji, powinniśmy wyznaczać sobie zadania, które będziemy w stanie wykonać. Gdy postawimy sobie poprzeczkę zbyt wysoko, już sama praca zadziała na nas demotywująco. Z drugiej strony w przypadku, kiedy obowiązki nie będą stanowiły dla nas żadnego wyzwania, również się do nich nie zmobilizujemy. Należy zatem podnosić sobie poprzeczkę, ale znowu nie tak wysoko.

Zobacz: Motywacja ma znaczenie >>

Chwila oddechu

Żaden człowiek nie potrafi pracować bez przerwy. Zbyt duża ilość obowiązków działa przytłaczająco i odbiera chęć do działania. Nawet, gdy mamy dużo rzeczy do zrobienia, nie zapominajmy o przerwie Pijąc kawę odejdźmy od biurka i porozmawiajmy z kolegami lub popatrzmy w okno. Dzięki takiej chwili relaksu ponownie naładujemy się energią.

Same plusy

Zapewnienie sobie odpowiedniej motywacji stanowi przede wszystkim osobistą korzyść. Gdy idziemy do pracy z pozytywnym nastawieniem, od razu lepiej wykonujemy swoje obowiązki. To z kolei wiąże się z możliwością szybszego awansu i osiągnięcia zamierzonego celu.

Do dzieła!

Zobacz: Skuteczna automotywacja cz. 1 >>

~KB

Źródło: Chris Ingham, Automotywacja na 101 sposobów, wyd. IFC Press, Kraków 2007

Lamictal

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*