Otaczająca nas rzeczywistość jest wielobarwna, to nie ulega wątpliwości. Od wielu lat naukowcy, niezależnie od regionu, w którym pracują, są zgodni, że kolory wpływają na nasze samopoczucie, emocje, a w dłuższym okresie nawet na osobowość. Dlatego nie jest obojętne, jaką kolorystyką się otaczamy – jedne barwy będą pobudzać, inne uspokajać, niektóre zrelaksują, a jeszcze inne dodadzą energii. Jak jednak dobrać odpowiednie farby, aby praca w biurze była nie tylko bardziej efektywna, ale też dużo przyjemniejsza?

Dekoratorzy wnętrz zalecają użycie tzw. koloru wiodącego, zarówno w domu, jak i w biurze. W zależności od branży, w jakiej działamy lub zawodu, jaki wykonujemy, powinniśmy skupić się na innej kolorystyce.

Jaka barwa, taka branża

W biurach doradczych, głównie u doradców finansowych, w gabinetach lekarskich czy salonach spa – najtrafniejszym wyborem są kolory zielone, wyzwalają bowiem uczucie nadziei i uspokajają. Żywsze odcienie zieleni, a także żółcie, ciepłe pomarańcze i odcienie niebieskiego nadają się idealnie dla branży turystycznej, w tym biur podróży czy hoteli. Intensywne, agresywne wręcz kolory takie jak czerwień, granat czy pomarańcz doskonale sprawdzają się w miejscach, gdzie najważniejsze jest myślenie kreatywne – agencjach reklamowych, działach marketingu. Dla przestrzeni, w której ceni się myślenie logiczne i analityczne podejście najmniej inwazyjnym wyjściem jest chłodna biel czy blada żółć. Brązy i stonowane beże przeznaczone są dla agencji ubezpieczeniowych, te kolory bowiem wzbudzają zaufanie i poczucie bezpieczeństwa u klientów. Połączenie niebieskiego i białego dobrze sprawdza się w przestrzeni oddziałów bankowych czy urzędach.

Pokaż mi swoje ściany, a powiem Ci, gdzie jestem

Decyzja o wyborze konkretnych barw do biura jest zatem bardziej złożona, niż nam się wydaje. Dlatego też nie można podjąć jej zbyt pochopnie, kolor ścian powinien współgrać z meblami i przeznaczeniem pomieszczenia. Inne kolory bowiem będą pasowały do kuchni, łazienki, pomieszczeń biurowych, a jeszcze inne do pomieszczeń socjalnych. Na proces doboru kolorystyki warto zatem poświęcić nieco więcej uwagi po to, aby przestrzeń pracy stała się bardziej funkcjonalna, a czas spędzony w biurze okazał się dużo przyjemniejszy, niż zakładaliśmy.

Jedność barw i jedność marki

Pamiętajmy również, że w biurze przyjmujemy naszych klientów, kontrahentów czy inwestorów. Jest ono więc naszą wizytówką. Warto zatem pokój konferencyjny czy gabinet szefostwa „pokolorować” używając barw zastosowanych przy budowie identyfikacji wizualnej naszej firmy. Jedność, jaką zabieg ten pozwoli odczuć odwiedzającym nas ludziom sprawi, że będziemy uchodzić w ich oczach za przedsiębiorstwo cechujące się spójną strategią i profesjonalizmem.

Odpowiednio dobrane kolory z pewnością stworzą niepowtarzalny nastrój i specyficzny klimat w danym wnętrzu. Przywykliśmy do dbałości o detale we własnym mieszkaniu, dlaczego więc nie przełożyć tego na przestrzeń biurową? Przecież, jeśli dobrze policzymy, to okaże się, że tak naprawdę w ciągu dnia większość aktywnie spędzonego czasu (nie licząc snu) spędzamy w biurze! Pamiętajmy jednak, że kolory mają różne znaczenie kulturowe, podobnie jak słowa, dlatego zanim zdecydujemy się na gruntowny remont biura – skorzystajmy z wiedzy specjalistów z dziedziny psychologii czy aranżacji wnętrz, aby jeszcze na etapie planowania dokonać odpowiedniego wyboru odcieni farb.

~MG

Źródła:

www.denigma.pl | marketingowiec.pl | www.zdrowebiuro.pl