Wielkanoc 2013 – ile planują wydać na nią Polacy?

Kalendarzowa wiosna zawitała na dobre, a Wielkanoc już tuż, tuż…Rozpoczął się również szał przedświątecznych zakupów i przygotowań do Wielkanocy. Serwis Ceneo.pl przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników, których zapytano o planowane wydatki z okazji Świąt Wielkanocnych oraz tradycję kupowania prezentów na zajączka. Zdecydowana większość Polaków, aż 89%, planuje spędzić Wielkanoc w tym roku w gronie rodziny i najbliższych – tak wynika z badania.

Spotkanie z rodziną – istota Wielkanocy

Jedne z najbardziej rodzinnych świąt – tak też często nazywa się Wielkanoc. Polacy zapytani, czym jest dla nich Wielkanoc i jak ją spędzają, odpowiadali najczęściej, że jest przede wszystkim możliwością spotkania z rodziną (89% głosów). Potwierdza to przypuszczenie, że w kwestii świętowania Wielkanocy Polacy mocną obstają przy tradycji. Plany wyjazdu turystycznego podczas Świąt Wielkanocnych deklaruje zaledwie 6% ankietowanych. Jeśli już decydują się na wyjazd coraz częściej jest to pobyt nie tylko poza domem, ale nawet za granicą. Dla nieco ponad 8% respondentów Wielkanoc to przede wszystkim okazja do odpoczynku .

Wydatki na Wielkanoc – podobne jak przed rokiem

Wielkanoc, to po Bożym Narodzeniu ulubione święto Polaków, a także okres hucznego świętowania za stołem. Koszty zorganizowania Wielkanocy wiążą się głównie z zakupami żywnościowymi, dekoracjami domów i mieszkań czy też kupnem prezentów na tzw. zajączka. Na przygotowania Świąt Wielkanocnych niemal 36% ankietowanych szacuje wydać w przedziale od 100 do 300 zł. Kolejna prawie ¼ respondentów planuje na ten cel przeznaczyć nie więcej niż 500 zł. W grupie ankietowanych znaleźli się i tacy, którzy nie planują oszczędzać na Wielkanocy i przeznaczyć na jej przygotowanie więcej niż 700 zł (8,2%). Co interesujące, z drugiej strony aż dla prawie 10% pytanych, Wielkanoc nie jest związana z żadnymi wydatkami, głównej mierze dlatego, że są zapraszani na Święta do swoich rodzin.

wielkanocne tradycje ceneo.pl

Prawie co drugi badany (53%) przeznaczy na organizację świąt taką samą kwotę, co w zeszłym roku, a co czwarty respondent szacuje, że tegoroczne koszty związane z Wielkanocą będą niższe niż przed rokiem. Badanie Ceneo.pl pokazuje, że wielkanocne wydatki Polaków są dość stabilne. Wartym zauważenia jest fakt, że również jedna czwarta ankietowanych wskazała wyższą kwotę w porównaniu do Wielkanocy 2012 roku. Zatem są wśród nas i tacy, którzy nie będą starali się oszczędzać na wielkanocnych zakupach i pomimo kryzysu pozwolą sobie na nieco huczniejsze świętowanie.

- Wielkanoc to święta, które podobnie jak w trakcie Bożego Narodzenia związane są z konsumpcją i sporą ilością czasu spędzoną przy stole z najbliższymi. Chociaż może się wydawać, że wielkanocne prezenty nie ekscytują Polaków tak bardzo, również i to się Święto staje się z roku na rok coraz bardziej komercyjne, a w związku z tym rosną wydatki z nimi związane – mówi Agnieszka Pająk z Ceneo.pl. – W porównaniu z planowanymi wydatkami na przygotowania Świąt Bożego Narodzenia, można stwierdzić, że planowane wydatki na Wielkanoc są prawie o połowę niższe. W grudniowym badaniu aż 32% badanych deklarowało wtedy wydatki na Święta na poziomie od 500 do 1000 zł, podczas gdy na Wielkanoc znaczna część planuje nie przekroczyć kwoty 500 zł – dodaje A. Pająk.

Prezenty na zajączka – nadal mało popularne

Wielkanoc staje się powoli podobnie jak Boże Narodzenie dodatkową okazją do obdarowania siebie prezentami. Tradycja zajączka wielkanocnego przywędrowała do Polski prawdopodobnie z Niemiec, a sam zajączek jest jednym ze świeckich symboli tych świąt. W Niemczech na przykład przez cały wielkanocny poranek domownicy szukają czekoladowych zajączków w swoich ogrodach. Jak pokazują badania Ceneo.pl połowa ankietowanych nie obchodzi w ogóle tradycji dawania prezentów z okazji Świąt Wielkanocy. Można przypuszczać jednak, że zwyczaj obdarowywania prezentami od zajączka staje się coraz popularniejszy, co można chociażby zaobserwować w 30% pozytywnych odpowiedzi wśród ankietowanych. Do tego prawie 20% badanych zadeklarowała, że zdarza im się uczestniczyć w tym zwyczaju.

Sumę w przedziale od 50 do 100 zł na wielkanocne podarki zadeklarowało blisko 30% ankietowanych. Prawie drugie tyle (25% ankietowanych) chciałoby zamknąć się w wydatku od 100 do 200 zł. Jedna czwarta badanych wskazała również na podarunki, których cena nie przekroczy 50 zł. Porównując te dane z planowanymi wydatkami na prezenty bożonarodzeniowe (badanie Ceneo.pl z grudnia 2012 roku) można zauważyć, jedna czwarta Polaków planowała przeznaczyć na ten cel powyżej 350 zł (25%).

Jeśli spojrzymy na przykładowe prezenty kupowane z okazji Wielkanocy można stwierdzić, że głównej mierze są to upominki przeznaczone dla dzieci. Wśród tych, którzy kultywują tradycję obdarowywania prezentami z okazji Wielkanocy, dominują zwolennicy dawania słodyczy (31%), zabawek (22%) i kosmetyków (16%). W sklepach dostępne są na przykład całe zestawy słodyczy w formie czekoladowych królików, jajek czy kurczaków. Wśród wielu odpowiedzi dość często respondenci zaznaczali również samą gotówkę lub inne drobiazgi jak chociażby książki (12,35%) czy płyty CD (5%). Stąd też mniejsze kwoty przeznaczane na prezenty wielkanocne od tych bożonarodzeniowych. – Dość łatwo zauważyć, że zwyczaj dawania prezentów na zajączka nie przyjął się jeszcze tak mocno w Polce jak chociażby dawanie prezentów z okazji Gwiazdki. Wręczane prezenty są znacznie skromniejsze i mają raczej znaczenie symboliczne. Na przykład wszelkie słodycze w limitowanej wersji wielkanocnej podkreślają radosny charakter świąt – podkreśla A. Pająk z Ceneo.pl.

Wielkanoc to jedno z dwóch świąt chętnie celebrowanych przez Polaków w gronie rodziny, ale także okres wzmożonych wydatków i dodatkowych obciążeń dla budżetów domowych. Warto pamiętać, że czas wielkanocnych przygotowań może być dobrą okazją do dokonywanie wielkanocnych zakupów przez Internet.

Źródło: Ceneo.pl

(Dane w raporcie pochodzą z badania przeprowadzonego w marcu 2013 roku na grupie 3317 respondentów metodą badania ankietowego. Dominująca większość pytanych (mężczyzn i kobiet) była w wieku 25 – 50 lat (64%), z czego największa grupa była mieszkańcami miast do 50 tys. mieszkańców i ponad 500 tys. mieszkańców.)

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*