Trudno w to uwierzyć, ale coraz więcej jest w Polsce osób, które co tydzień biorą ślub. Co prawda tylko w przenośni, ale liczy się ceremonia. Wedding planner, czy konsultant ślubny, bo o nim mowa, to nie tylko amerykańska profesja przeszczepiona na nasze ziemie. Konsultacje ślubne to nowoczesny pomysł na biznes, który może się opłacić. Pod warunkiem odpowiedniego przygotowania, nie tylko merytorycznego.
Koszty nie tylko materialne
Organizacja tradycyjnego ślubu i wesela to wydatek sięgający często kilkudziesięciu tysięcy złotych. Koszty te są podobne w całym kraju, bez względu na miasto czy województwo. Dokładny koszt całego przedsięwzięcia zależy od liczby zaproszonych gości, miejsca organizacji wesela, ceny zaangażowanych podwykonawców, jak zespół czy fotograf. Choć pary pochłonięte przygotowaniami zwykle nie biorą tego czynnika pod uwagę, do kosztów alternatywnych zaliczyć trzeba potrzebny na organizację przyjęcia czas. W takiej sytuacji jak najbardziej uzasadnione jest wynajęcie wedding plannera.
Z potrzeby chwili
Do niedawna w Polsce pokutowało przeświadczenie, że zatrudnienie konsultanta to ekstrawagancja. Teraz, gdy życie biegnie szybciej, a młodzi ludzie chcą się cieszyć narzeczeństwem, zamiast biegać od restauracji do fotografa itd., rola ślubnego doradcy zyskuje na znaczeniu. Zwłaszcza, że organizacja wesela to nie lada wyzwanie. Skoordynowanie wszystkich elementów uroczystości – od rezerwacji terminu po koordynację sprzątania po imprezie, to przedsięwzięcie wymagające nie tylko wiedzy ale i zdolności organizacyjnych.
Zrobią, co zechcesz
Wedding plannerów, w zależności od zakresu usług, wydaje się być nieograniczona. Ślub może się odbyć zarówno w kraju i zagranicą. Niektóre agencje zdolne są także przygotować ceremonię nietypową, np. pod wodą, czy w lodowym hotelu. Konsultanci ślubni mają też coś, czego nie ma młoda para – doświadczenie w organizacji tego typu przedsięwzięć. Dbają też o detale, które z pozoru mogą się wydać nieistotne, jednak w praktyce zwykle mają duże znaczenie. Dzięki nim można uniknąć wielu niebezpieczeństw, które prowadzą do nieporozumień pomiędzy młodymi. Wedding plannerzy wiedzą też, na czym młoda para może zaoszczędzić, a na co przeznaczyć więcej pieniędzy. Zwykle określany jest budżet całego wesela lub poszczególnych elementów – łącznie z gażą konsultanta.
Zanim podpiszesz
Przed samym podpisaniem umowy, zwykle odbywają się 2 spotkania z konsultantem, podczas których sprawdza on, czy jest w stanie podołać wymaganiom pary młodej. Jeżeli wstępne ustalenia są dla obydwu stron satysfakcjonujące – dochodzi do podpisania umowy. Być może zabrzmi to brutalnie, ale w końcu zwykła transakcja handlowa, której finał zakończy się niezapomnianą nocą (weselną oczywiście).
Koszty nie przerażają
Tak naprawdę, w przypadku dużego wesela, to koszty agencji ślubnej nie są astronomiczne. W Polsce dochodzą one do 10 000 zł, w zależności od zakresu usług. Należy pamiętać, że praca konsultanta to nie tylko dzień wesela, ale przede wszystkim setki godzin spędzonych na wyszukiwaniu podwykonawców i rozmowach zarówno z nimi jak i z klientem. Ponadto jeden doradca może obsłużyć maksymalnie kilka ślubów w roku – młode pary zgłaszają się do kilku miesięcy przed ceremonią. Oczywiście, im ciekawszy pomysł młodej pary na ceremonię, tym wyższy koszt.
Mądry import
W przypadku wedding plannerów, ich obecność na polskim rynku pracy wydaje się jak najbardziej uzasadniona. Również usługi agencji organizacji ślubów stają się coraz popularniejsze. Być może dzięki nim wyjątkowy dzień ślubu będzie dla młodej pary chociaż trochę mniej stresujący.
Kwintesencją zawodu wydaje się być natomiast poniższa grafika.
~AS
Źrodła: 3.bp.blogspot.com, slubnapracownia.pl, slubclick.pl, bankier.pl,