Facebook ma już ponad 900 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie. Ciesząc się tak dużą popularnością już dawno przestał być jedynie portalem społecznościowym, który ma służyć utrzymywaniu znajomości. Dziś to przede wszystkim jedno z internetowych narzędzi promocji. Doskonale wiedzą o tym gwiazdy, które z Facebooka uczyniły główne medium komunikacji z fanami. Dzięki portalowi Fanpagelist.com jesteśmy w stanie sprawdzić najskuteczniej prowadzone profile znanych osób.
Popularność danego fanpage’a możemy mierzyć w dwojaki sposób: kierując się liczbą fanów albo ilością osób mówiących o danej stronie, czyli angażujących się w jej tworzenie.
Fani kontra ich zaangażowanie
Liczba fanów na facebookowych profilach gwiazd codziennie wzrasta, ale pierwsza 10-tka rankingu wydaje się być stabilna. Celebrytą, który zgromadził na swoim profilu najwięcej „like’ów” jest Eminem. Publikowane przez niego posty wyświetlają się na tablicach prawie 60 milionów użytkowników. Coraz bliżej przejęcia pozycji lidera jest jednak Rihanna, która w ciągu czterech dni (19-22.07.2012) zdobyła ponad 200 tysięcy nowych fanów, czyli aż o 1/4 więcej niż amerykański raper.
Zupełnie inaczej wygląda sprawa zaangażowania fanów w fanpage gwiazdy. Jest to parametr o wiele bardziej dynamiczny. Tylko połowie spośród pierwszej 10-tki gwiazd o najwyższym wskaźniku zaangażowania udało się utrzymać na szczycie rankingu w dniach 18-22.07.2012r. Byli to Paulo Coelho, Barack Obama, Pittbull, Jamie Foxx i Joel Osteen.
TOP 10 fanpage’y na 22 lipca o godz. 14:00 wyglądał następująco:
Brazylijskiemu pisarzowi nie tylko udało się utrzymać w rankingu najbardziej zaangażowanych profili, ale na dodatek przez wszystkie dni pozostał jego zdecydowanym liderem. Zobaczmy więc, co znajduje się na jego stronie, że wywołuje ona tak wielkie zainteresowanie fanów.
Fanpage Paula Coelho składa się głównie z cytatów pochodzących z jego książek oraz zdjęć pisarza. Niewątpliwie na popularność profilu ma wpływ duże zainteresowanie powieściami tego autora w rzeczywistości. „Alchemik” – jak chwali się Coelho na Facebooku – jest piątą najczęściej czytaną książką na świecie.
Profil Paula Coelho prowadzony jest zgodnie z radami specjalistów od marketingu. Posty są krótkie, a czasem składają się tylko ze zdjęcia, co podnosi zainteresowaniem danym wpisem o 27%. Dodatkowo ich treść to proste, życiowe sentencje, z którymi utożsamić może się prawie każdy.
Z prywatnego albumu
Najskuteczniej prowadzony profil to taki, który generuje zarówno dużą liczbę fanów jak i wysokie zaangażowanie. Gwiazdami, których strony fanpage pojawiły się w obu rankingach to Shakira i Lady Gaga. Co robią obie panie, aby przyciągnąć uwagę fanów? Zobaczmy.
Na obu profilach znajdziemy informacje o koncertach, nowych utworach, teledyskach oraz filmy z sesji zdjęciowych bądź wywiadów. Mimo, że to właśnie te informacje powinny wywoływać największe zainteresowanie fanów, dotyczą przecież działalności artystycznej gwiazd, dzieje się zupełnie inaczej.
Najbardziej popularne posty, to te przedstawiające prywatne życie danej artystki. W ten sposób na profilu Shakiry większym zainteresowaniem cieszy się jej zdjęcie z wielorybem niż wiadomość o zdobytej przez nią nagrodzie.
To samo dotyczy profilu Lady Gagi, która ma na nim najwięcej prywatnych zdjęć z całej pierwszej dziesiątki.
Wynika z tego, że aby wzbudzić duże zainteresowanie fanów, trzeba pokazać im coś, czego nie zobaczą w telewizji i nie przeczytają na innych portalach internetowych.
Popularny po śmierci
Na uwagę zasługuje także profil Michaela Jacksona, który stał się popularny wśród użytkowników Facebooka dopiero po śmierci artysty. Twórcy fanpage’a potrafią zainteresować licznych fanów, co przekłada się na wysokie zaangażowanie. Profil zmarłego króla popu plasuje się zaraz za pierwszą 10-tką.
Prowadzący ten fanpage umieszczają tam głównie archiwalne zdjęcia, nagrania i anegdoty z życia Michaela Jacksona.
Chwila dla duszy
Przeglądając stworzony przez Fanpagelist ranking profili cieszących się największym zaufaniem fanów, nie sposób przeoczyć strony należącej do Joela Osteena – amerykańskiego, chrześcijańskiego pisarza. Jako jeden z pięciu osób utrzymał się w TOP10, chociaż jego fanpage ma odmienny charakter od pozostałych. Zamiast pokazywać na nim prywatne zdjęcia, Joel wzbudza zainteresowanie pisząc o Bogu. W jego profil angażuje się prawie 32% wszystkich fanów. Dla porównanie na fanpage’u Eminema udziela się niecały jeden procent lubiących go osób.
Barack Obama i Mitt Romney wykorzystują swoje profile w zupełnie inny sposób. W ich przypadku nie sprawdza się zasada, że im bardziej prywatne wpisy tym większe zainteresowanie. Profili używają m.in. aby skrytykować kandydata.
Zobacz: Polityczne wyścigi na Facebooku >>
Im prywatniej tym lepiej
Analizując najlepiej prowadzone profile sławnych osób można wyciągnąć pewien ogólny wniosek. Okazuje się, że największe zainteresowanie fanów wzbudzają prywatne zdjęcia i wpisy o osobistym charakterze. Dobrze sprawdzają się, również łatwe w odbiorze, uniwersalne w przesłaniu cytaty, którym trudno nie przyznać racji. Zgodnie z tymi zasadami, najmniej skutecznie prowadzony jest profil Eminema. Nie ma tam ani jednej personalnej wiadomości, a treść postów ogranicza się jedynie do informacji o nowych piosenkach i zniżkach na utwory. A to, jak widać, nie wywołuje u fanów żadnego entuzjazmu.
~KB
Źródło:
fanpagelist.com