Badania firmy Sedlak&Sedlak wykazują, że 63% pracowników polskich firm ma możliwość otrzymywania dodatkowych świadczeń. W przypadku firm zagranicznych blisko 90% oferuje taki przywilej. Im większa liczba zatrudnionych tym na więcej dodatków można liczyć. Jakie benefity są przez takich pracowników najbardziej cenione? I co chcieliby otrzymywać Ci, którzy póki co nie mają takiej możliwości?
Szlachetne zdrowie
Z badań wynika, że najczęściej wykorzystywana jest podstawowa opieka medyczna. Zdrowie wciąż cenimy najbardziej, zwłaszcza wtedy, kiedy pracodawca umożliwia nam chorowanie. Popularne są również zajęcia sportowe (basen, siłownia czy fitness), które często otrzymywane są pod postacią kart wstępu i karnetów do ośrodków sportowych. Część firm umożliwia również wyrobienie takiej karty w niższej cenie partnerowi pracownika, co dodatkowo motywuje do ruchu i korzystania z udogodnień. W pakiet zdrowotny wpisywane jest też leczenie sanatoryjne, badania profilaktyczne lub rehabilitacja, jak ma to miejsce w PKN Orlen. Takie dodatki to również największe marzenie tych, którzy nie mają ich w ogóle.
Nauka to potęgi klucz
Wiele firm decyduje się inwestować w rozwój swojego zespołu. Wśród świadczeń znajdują się zatem konferencje biznesowe i spotkaniach branżowych, szkolenia, dostęp do specjalistycznych pism czy książek, niekiedy kursy językowe oraz finansowanie nauki, na przykład kolejnego stopnia zawodowego lub dodatkowego kursu.
Nie samą pracą człowiek żyje
Zdarza się, że firma dofinansowuje opiekę nad dzieckiem czy wypoczynek rodzinom pracowników. Biedronka w pełni pokrywa koszty kolonii dla dzieci, przygotowuje także co roku wyprawki szkolne. W wielu firmach rodzice mogą również liczyć na paczki okolicznościowe dla maluchów z okazji świąt lub bilety na wydarzenia kulturalne (do kina, teatru). Pracownicy cenią również możliwość korzystania z firmowego telefonu w celach prywatnych.
Po co to wszystko?
Dodatkowe świadczenia to nie tylko udogodnienie dla pracowników i dobra wola pracodawcy. Chodzi tu również o dobrze znaną regułę wzajemności. Jeśli pracownik widzi, że firma wiele dla niego robi, a jego praca jest wynagradzana nie tylko poprzez wypłatę, ale również dbałość o jego zdrowie czy wakacje dzieci – ma świadomość, że jest doceniany. Wówczas jego motywacja i lojalność wobec przedsiębiorstwa wzrastają, pracuje chętniej i jest bardziej skłonny do promowania pozytywnego wizerunku firmy.
~DAR
Źródła: biznes.onet.pl, zarobki.wieszjak.pl