Firma to zespół ludzi, których wzajemna współpraca gwarantuje sukces dla całości. Jednak sam zespół nie osiągnie wiele bez charyzmatycznego przywódcy. Gdyby nie Steve Jobs czy Bill Gates, zapewne Apple czy Microsoft dzisiaj nie byłby potęgami na skalę światową. Otóż dobry manager to podstawa zespołu. A co powinien zrobić, aby firma mogła reklamować się „dynamicznie rozwijającym się zespołem”?
Komunikacja
Wytarte slogany dotyczące dobrej komunikacji w firmie można by powtarzać w nieskończoność. Rzeczywistość jednak pokazuje, że nadal niektóre społeczności mają z nią problem. Szczególnie, jeśli chodzi o tę „w pionie”. Jak twierdzi Włodzimierz Rosiński, trener z serwisu edukacyjnego DlaKariery.pl: „bez odpowiednio zaplanowanej komunikacji wewnętrznej, trudno o prowadzenie skutecznej komunikacji z otoczeniem – klientami czy partnerami biznesowymi”. Zgrany, potrafiący ze sobą rozmawiać zespół powinien być dumą managera, jednak niektórzy uważają, że stanowi on zagrożenie. Może tak być, jednak tu właśnie jest miejsce na ruch lidera – od niego zależy jak wykorzysta potencjał zespołu. Problemy z komunikacją pojawiają się także w momencie, kiedy w firmie nie ma jasno określonych zasad postępowania. Kierownictwo musi zakomunikować zespołowi, jakich rezultatów od niego oczekuje przy zainwestowanych w niego zasobach, takich jak ludzie, pieniądze i czas.
Strategia różnicowania
Wielu managerów ma problem ze stopniowaniem motywacji, w zależności od stanowiska, które pełnią podwładni. Ma to niestety przykre skutki w działalności marketingowej, bo jest ona szczególnie wrażliwa na atmosferę pracy. Nie można liczyć na sukces rynkowy bez wspólnej i zaangażowanej pracy ludzi mających wpływ na użyteczność produktu, jego sprzedaż i komunikację z klientami. Poza oczywistymi kwestiami, które mogą pomagają zmobilizować pracowników, takimi jak: wspólne ustalanie celów i zadań oraz zróżnicowanie ról w zespole, warto zadbać o to, by mogli oni negocjować sposób wykonania przyznanych zadań, okazać im odrobinę zaufania.
Inwigilacja to zło
Niezbyt komfortowa jest dla pracownika sytuacja, gdy szef kontroluje każde, nawet najmniejsze działanie. Dobry lider pomaga swoim pracownikom działać i popełniać błędy, obdarza ich zaufaniem. Nawet jeśli się potkną, lider pokazuje, czego się można z tego nauczyć. Oczywiście, nie w każdej sytuacji można sobie pozwolić na popełnianie błędów. Jednak przesadna kontrola ze strony pracodawcy może odnieść odwrotny skutek – pracownik może odczuć, że jest pod wpływem mobbingu. Stosowanie przesadnej kontroli, drobiazgowego rozliczania z czasu pracy i nałożonych zadań zaliczane jest do charakterystycznych cech tego ostatniego.
Stare dobre BHP
Element codzienności, który powinien być oczywisty. Jednak nie wszyscy pracodawcy o nim pamiętają. Do obowiązków każdego z nich, należy zadbanie o odpowiednie warunki pracy. Mowa tu o rzeczach takich jak: – zapewnienie narzędzi do pracy, spełnienie zasad BHP, zadbanie o prawidłowe relacje społeczne i pozytywną atmosferę czy gwarancja stabilnej pensji. Szczególnie ostatni punkt jest istotny – bowiem nic tak nie obniża motywacji pracowników niż niepewność otrzymania wypłaty za swoją pracę. Te elementy też wchodzą w skład hasła bezpieczeństwo-higiena-praca i wpływają w znacznym stopniu na środowisko pracowników.
W pracy managera trzeba dążyć do tworzenia coraz to lepszego zespołu, w którym sami nie możemy być wszystkowiedzący – do poszczególnych zadań potrzebujemy różnych specjalistów. Nie możemy wpadać w pułapkę niezatrudniania ludzi, którzy wiedzą więcej od nas, powinniśmy się cieszyć, że tacy są i chcą z nami pracować. Warto też pamiętać, że dobrze zorganizowany i prowadzony zespół, może dostarczyć swojemu menadżerowi olbrzymie pokłady satysfakcji.
~AS
Źródła: spec.pl, projectcomplete.pl, manager.wieszjak.pl, wiadomosci24.pl, forsal.pl, karieramanagera.pl, dyrektor.nf.pl, osa_stow.republika.pl,