Tak jak można obserwować zjawiska pozwalające przewidzieć nadchodzącą burzę, tak również istnieją oznaki, które powinny spowodować, że nasza firma zacznie przygotowywać się na ewentualne problemy. Warto np. obserwować sytuację na giełdzie.
Złym omenem są spadki indeksów giełdowych lub krach giełdowy przeradzający się w długoterminową bessę. Jeszcze wcześniej zaniepokoić mogą nas statystyki dotyczące zawieranych transakcji na kontrakty długoterminowe, które wskazują, jakich tendencji należy spodziewać się w przyszłości. Najlepiej nie dać się zaskoczyć, ponieważ łatwiej poradzić sobie z problemem, na którego nadejście jesteśmy przygotowani.
Metody przeciwdziałania konsekwencjom
Światowy kryzys gospodarczy, zapoczątkowany w 2007 r. na rynku w Stanach Zjednoczonych oceniany jest jako najgłębsza recesja od czasu Wielkiego Kryzysu mającego miejsce w latach 1929-1933, który według opinii ekspertów objął praktycznie wszystkie kraje i wszystkie dziedziny gospodarki. Wielu z nich uważa również, że mechanizmy powstania obecnego kryzysu były analogiczne do tych z przełomu lat dwudziestych i trzydziestych. Jednak przeciwdziałanie obecnym problemom i strategia radzenia sobie w aktualnej sytuacji muszą zostać skonstruowane na nowo oraz dostosowane do dzisiejszych realiów i warunków panujących na rynku.
Nie chować się
Gospodarczy kryzys, krach, chaos… słysząc te słowa czujemy niepokój. Nie jest to niczym dziwnym, ale warto odetchnąć, uspokoić się i zacząć planować. Nie można pozwolić sobie na panikę i nieprzemyślane działanie. Bardzo ważna jest strategia, którą zastosujemy w tych ”ciężkich chwilach”. Obranie właściwej drogi nie jest proste, ale warto w wyznaczenie jej włożyć odpowiedni wysiłek, dzięki czemu łatwiej będzie przeprowadzić firmę pomiędzy przeszkodami jakie stawia nam kryzys. Mogłoby się wydawać, że w czasach recesji gospodarczej ważniejsze jest szukanie oszczędności niż dbanie o wizerunek firmy, jednak prawdą jest, że w czasach kryzysu dział PR-u nie powinien stracić na ważności.
PR kryzysowy
Działania osób związanych z dbaniem o wizerunek firmy powinny zostać dostosowane do sytuacji panującej na rynku. PR-owcy powinni zająć się umacnianiem wizerunku przedsiębiorstwa. Firmy nie mogą pozwolić sobie na pogorszenie reputacji ich marki. Poważnym błędem byłoby milczenie i zupełne odcięcie się od powstających na rynku problemów, co jako środek doraźny mogłoby wydawać się kuszące. W czasie kryzysu ważne jest myślenie perspektywiczne i planowanie kilku kroków w przód.
Zobacz: Gra o najwyższą stawkę! >>
Przed PR-owcami stoi niełatwe zadanie, dlatego dobrym rozwiązaniem jest wyznaczenie jednej osoby koordynującej pracę całego zespołu, który powinien nieustannie monitorować sytuację na rynku, reakcje klientów oraz partnerów biznesowych i odpowiednio szybko, a przede wszystkim trafnie na nie reagować. Każda decyzja musi zostać dokładnie przemyślana, ponieważ jeden błędny ruch w czasie ogólnego gospodarczego kryzysu może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Firma powinna próbować podtrzymać swoją wiarygodność oraz zadbać o zaufanie klientów. Ważną rolę pełni odpowiednia komunikacja z odbiorcami. Dzięki dostępnym w dzisiejszych czasach narzędziom i możliwościom, które daje Internet, łatwiej jest docierać do grup docelowych bez wielkiego nakładu finansowego, co umożliwia przekazywanie aktualnych informacji dotyczących firmy i działań, które podejmuje. Dodatkowo, warto przedstawiać nawet mniejsze sukcesy przedsiębiorstwa w czasie kryzysu gospodarczego, ponieważ wówczas pokazujemy, że nasza firma ma przed sobą perspektywy i mimo wszystko nie ulega całkowicie załamaniom na runku.
Zobacz: Pieniądze to nie wszystko… >>
Kryzys zawsze przyjmowany jest z obawą, ale warto wykorzystać strach i niepewność jako czynniki mobilizujące do tego, żeby umocnić pozycję firmy na rynku. Choć trudno to sobie wyobrazić, to nawet gospodarcza recesja ma zarówno negatywną jak i pozytywną stronę. Radząc sobie w sytuacjach kryzysowych przekonać się można o pozycji firmy i sile zespołu ją tworzącego.
~MN
Źródła: Racjonalista.pl | Scribd.com