Wrzesień 2012 roku to miesiąc szczególnie ważny dla wszystkich tych, których interesuje globalne podejście do portalu społecznościowego Facebook. W tym czasie powstał bowiem w Polsce pierwszy oddział tej firmy.
Utworzenie polskiej filii to wynik wciąż rosnącego zainteresowania w naszym kraju portalem Facebook, dużego wzrostu wydatków na reklamę na nim, a także utrzymującego się wysokiego wzrostu gospodarczego.
Facebook Facebooka
Udziałowcem polskiego oddziału Facebooka jest Facebook Global holdings II,LLC.
W składzie zarządu znalazły się dwie osoby, Theodore Ullyot, członek zarządu firmy w Wielkiej Brytanii, oraz Cipora Herman, wiceprezes Facebooka ds. finansów.
Imponujące statystyki
Utworzenie oddziału Facebooka w Polsce nie powinno nikogo dziwić, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że stanowimy znaczącą część wielkiej „rodziny” tego portalu. Z Facebooka w naszym kraju korzysta miesięcznie ponad 9 mln użytkowników, a w całej Europie Środkowo-Wschodniej jest ich 46 mln.
Siedziba
Ustalenie miejsca oddziału Facebooka nie było wcale prostym zadaniem. Rywalizowały ze sobą między innymi takie miasta jak: Kraków, Warszawa, Poznań i Wrocław. Trzy pierwsze z nich działały „po cichu”, natomiast Stolica Dolnego Śląska miała inną taktykę walki i stworzyła głośną akcję „Wybieram Wrocław”.
Ostatecznie zwycięskim miastem okazała się Warszawa, która zdecydowała się na biurowiec Skylight przy ulicy Dobrej 56/68, należącym do kompleksu biurowo-handlowo- rozrywkowego Złote Tarasy.
Europa Środkowo- Wschodnia pod okiem polskiego biura
Przed powstaniem oddziału w Warszawie, Polska podlegała pod europejską centralę w Dublinie. Obecnie nadal jest jej podporządkowana, ale już bezpośrednio z własnej siedziby. Warszawskie biuro Facebook odpowiedzialne jest za sprzedaż reklam w 13 krajach i stanowi centrum operacyjne w całym regionie Europy Środkowo- Wschodniej.
Praca w Facebook
Pracownicy Facebooka to przede wszystkim inżynierowie, handlowcy i specjaliści od marketingu. Ich łączna ilość to ponad 3 tysiące osób. Istnienie polskiego oddziału w nieznacznym stopniu zwiększa tę liczbę, gdyż na warszawski zespół składa się jedynie około 5 osób. Można się jednak spodziewać, że ilość ta będzie się zwiększać w miarę rozwoju sprzedaży.
Możliwość pracy w Facebooku wiąże się jednak z bezwzględną selekcją kandydatów i dużą konkurencją. Minimum 10 letnie doświadczenie w sprzedaży w mediach, znajomość języka na poziomie „excellent” to tylko niektóre podstawowe wymogi we wstępnych etapach rekrutacji.
Trudno powiedzieć, jak duży wpływ będzie miała działalność polskiego oddziału Facebooka na funkcjonowanie całego portalu. Najprawdopodobniej praca warszawskiego biura opierać się będzie na sprzedaży oraz na wspieraniu działań marketingowych. Polski zespół zapewne ułatwi ogólną koordynację portalu, ale nie wpłynie w żaden znaczący sposób na zwykłego użytkownika.
~MP
Źródła: mensis.pl, press.pl, kariera.pb.p, gazetapraca.pl, m.wyborcza.pl, wiadomosci.mediarun.pl