Reklama dźwignią handlu. Taki frazes powtarzany od lat przyświeca większości działań marketingowych firm. W dobie internetu, kiedy każdy ma dostęp do informacji, a znalezienie najbardziej opłacalnej oferty zajmuje kilka sekund – warto zadbać o lojalność klienta już pozyskanego, a także o to, aby utrwalić naszą markę w świadomości nowych, potencjalnych jej odbiorców. Tradycyjne kanały promocji nie odnoszą już oczekiwanego skutku, a firmy raz po raz prześcigają się w coraz bardziej wymyślnych działaniach reklamowych. Jak jednak sprawić, żeby zamierzone przez nas cele zostały osiągnięte przy jak najniższym nakładzie finansowym?

Idealnym wyjściem są gadżety reklamowe. Reguła wzajemności opracowana przez amerykańskiego profesora psychologii włoskiego pochodzenia, Roberta Cialdini’ego, jest najbardziej rozpowszechnioną zasadą postępowania w społeczeństwie. Mówi o tym, że należy w jakiś sposób zrewanżować się za to, co od kogoś otrzymaliśmy. Dzięki temu zyskamy poczucie bezpieczeństwa i większą dozę zaufania. Bycie zobowiązanym wobec innych pomaga w powstawaniu stałych relacji, a transakcje i wymiany tego typu są korzystne dla społeczeństwa. Dlatego też już od dziecka uczy się nas, by przestrzegać tej zasady. W przypadku jej niedotrzymania spotykamy się przecież ze znaczną dezaprobatą.

Gadżety – jakie najlepiej?

Niski koszt wyrobu to względnie wysokiej jakości gadżetów sprawia, że niemal każda firma ma swoje firmowe długopisy, teczki czy smycze. Aby jednak gadżet reklamowy odniósł zamierzony skutek, wybór odpowiedniego upominku powinien być dobrze przemyślany. Należy wziąć pod uwagę grupę docelową, do której kierujemy nasz produkt i której uwagę pragniemy pozyskać. Z całą pewnością można stwierdzić, że w dzisiejszych czasach dużo lepszym rozwiązaniem okazują się być niekonwencjonalne gadżety, które mogą poszczycić się oryginalnością.

Zobacz: Jak cię widzą, jak cię słyszą, tak cię piszą? >>

Takie nietypowe upominki, wyróżniające się spośród ogromu innych, sztampowych w sposób rzeczywisty przekładają się na coraz częstsze prawidłowe identyfikowanie logo czy marki z odpowiednią firmą i oferowanym przez nią produktem. Dzięki temu rynek gadżetów rozwija się coraz szybciej, proponując klientom jeszcze bardziej kreatywne produkty. Jedyne, co w tym wypadku zdaje się nas ograniczać, to… nasza wyobraźnia!

Kreatywne – czyli jakie?

Nie zawsze bycie unikalnym jest opłacalne. Możemy jednak mieć pewność, że ponosząc pewne ryzyko sukces jest nieunikniony. Wybór niekonwencjonalnych gadżetów w większości przypadków postrzegany jest przez odbiorców pozytywnie, oznacza bowiem, że nasza firma nie boi się nowych wyzwań, a podejście do klienta ma całkiem inne niż konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Jak zatem znaleźć odpowiedni produkt? Internet aż ugina się od propozycji – od tych „grzecznych”, poprzez użyteczne i zupełnie szalone.

Grzeczne gadżety

Aby utrwalić bądź wyrobić pozycję naszej marki wśród klientów, firmy często sięgają po przedmioty, które będą kojarzyły im się w bardzo poprawny, ale odnoszący skutek sposób. Do takich przyzwoitych, poprawnych gadżetów należą więc m.in. kartonowe pudełka i organizery z delikatnym logiem firmy, podkładki na biurka czy pod myszkę.

Zobacz: Zostań u nas jak najdłużej, czyli o strategiach marketingowych w supermarkecie >>

Jeśli jednak firma chce się pokazać, warto pomyśleć o czymś nieco bardziej kreatywnym. Jeden z poznańskich dystrybutorów automatów do kawy na uczelniach wyższych zmienił wydawane do każdego napoju kubki na takie, z których spoglądała na pijących wesoła zebra i zachęcała do zeskanowania kodu QR. Kod ten przenosił nas na odpowiednią stronę, a której mogliśmy dowiedzieć się więcej o przeprowadzanej akcji.

Użyteczność przede wszystkim

Każdego dnia używamy setek przedmiotów codziennego zastosowania. Wielu marketingowców odkryło, że znajdują się na nich niewykorzystane przestrzenie reklamowe, a zagospodarowanie ich nie tylko nie jest drogie, ale także efektywnie wpływa na przekazywanie komunikatu reklamowego.

Każdy z nas nosi przy sobie pęk kluczy. Aby się nie pomylić lub nie szukać godzinami odpowiedniego klucza, często stosujemy kolorowe nakładki. Dlaczego jednak nie wykorzystać ich jako przestrzeni reklamowej? Im częściej będziemy spoglądać na dane barwy czy logo, tym bardziej „obędziemy” się z marką. Utrwali się w naszej pamięci na tyle silnie, że zapytani o konkretną branżę najszybciej podamy nazwę firmy, na którą patrzyliśmy każdego dnia.

W świecie internetu przenoszenie danych stało się koniecznością. Wiele firm wykorzystuje więc pendrive nie tylko jako prezent dla klientów, ale także jako sposób na efektywną promocję. W tym przypadku użyteczność postawiono na pierwszym miejscu, a co za tym idzie, klient ma pewność, że jest ważny dla firmy i tym mocniej będzie starał się okazać swoją lojalność.

Tego jeszcze nie było

Duże korporacje coraz częściej poszukują innowacyjnych sposobów na pozyskanie klienta. W przypadku spółek tak dużych jak Coca-Cola, Adidas czy Microsoft nie chodzi już o utrwalenie w świadomości klienta znajomości marki, ale raczej o zmobilizowanie do zakupu konkretnego, oferowanego przez firmę produktu.

Coca-Cola, producent napoju Sprite postawił na brazylijskich plażach nietypowy prysznic. Sprzęt przypominający dystrybutor do napojów z lokali gastronomicznych cieszy się ogromną popularnością i dziennie przyciąga ok 1,5 tys. plażowiczów.

 

O skuteczności słów parę

W większości przypadków gadżety reklamowe trafiają do rąk klienta lub są mu udostępnione w czasie zintensyfikowanej kampanii promocyjnej. Jest to dodatkowy kanał, który poza swoim podstawowym celem ma wspierać inne obszary marketingowe. W tym przypadku gadżety rozdawane są klientom nowym, aby zachęcić ich i zapoznać z marką bądź też wręczane obecnym, aby podkreślić naszą lojalność wobec nich.

Istnieje jednak druga strona medalu. Wielu ludzi, po otrzymaniu darmowego upominku, zapomina o firmie. Z pomocą przedsiębiorstwom przyszła jednak technika, która ma na celu dodawanie gadżetu do zakupu lub tzw. systemó lojalnościowych, które mają skłonić klienta do częstszego nabywania produktu, za który może spodziewać się jakiegoś „wynagrodzenia”.

Są też jednak firmy, które ten kanał promocji wykorzystują w czasie, w którym nie prowadzą żadnej innej działalności marketingowej. Liczą na to, że mogą osiągnąć efekty drogiej kampanii o wiele niższym kosztem. W tym przypadku skuteczność jest często wysoka ze względu na to, że klient nie jest zewsząd bombardowany reklamą danej firmy czy marką.

Zobacz: Kobieca twarz biznesu >>

Zatem, czy warto inwestować w gadżety reklamowe? Z pewnością! Pamiętajmy jednak o zdrowym rozsądku i umiarze, aby pożądany efekt został osiągnięty, a nie zaprzepaszczony nieodpowiednimi działaniami marketingowymi.

~MG

Źródła:

www.gadzety.roko.waw.pl | www.artykul.com.pl | www.lema3d.pl

 

0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x