Praca biurowa choć z pozoru wydaje się zupełnie bezpieczna, może powodować wiele dolegliwości zdrowotnych. Zazwyczaj wykonywana jest w pozycji siedzącej, negatywnie wpływa więc na kręgosłup i mięśnie pleców, a także spowalnia procesy fizjologicznie. Podczas pracy umysłowej wyjątkowo wytężamy również wzrok. Prawie wszystkie osoby, których obowiązki zawodowe powiązane są z pracą przy komputerze skarżą się na zmęczenie oczu. Zdarzają się też poważniejsze dolegliwości takie jak rozmywanie obrazu i zły kontrast widzenia. Takim problemom można zapobiec projektując stanowisko pracy zgodne z zasadami ergonomii.
Ergonomia to antropotechnika zajmująca się określeniem zasad i wypracowaniem metod jak najlepszego dostosowania warunków pracy do właściwości fizycznych i psychicznych człowieka. W praktyce oznacza to urządzenia biura w taki sposób, aby podczas wykonywania obowiązków służbowych nie ucierpiało zdrowie pracownika, a on czuł się komfortowo i mógł spokojnie rozwijać swoje umiejętności. Jak więc powinno wyglądać idealne stanowisko pracy?
Usiądź wygodnie
Podstawowy element stanowiska pracy to krzesło. Dobrze, gdy jest ono obrotowe i ma pięć podpór, które zapewniają mu wystarczającą stabilność. Wysokość siedziska musi być regulowana, a kształt oparcia powinien odzwierciedlać naturalną krzywiznę kręgosłupa człowieka. Szczególnie ważne jest odpowiednie podparcie w odcinku lędźwiowym.
Solidny stół
Idealna wysokość blatu pozwala na zachowanie kąta prostego między ramieniem a przedramieniem. Z tego powodu stół, podobnie jak krzesło, powinien mieć możliwość regulacji, aby każdy pracownik mógł dostosować go do swoich potrzeb. Jego powierzchnia musi być na tyle duża, aby bez problemu zmieścić na niej wszystkie konieczne do pracy narzędzia i dokumenty. Nie bez znaczenia jest też głębokość, bowiem właściwe położenie rąk wymaga podparcia nadgarstków.
Przyjazny komputer
To właśnie konieczność pracy przed ekranem wskazywana jest często jako główna przyczyna dolegliwości zdrowotnych. Aby więc zminimalizować jej szkodliwy wpływ musimy zastosować kilka podstawowych reguł. Monitor należy ustawić tak, aby odległość od niego wynosiła od 40 do 70 centymetrów. Wbrew powszechnej opinii nie może znajdować się on na linii wzroku, ale około pół metra poniżej niej.
Klawiatura i myszka muszą być umiejscowione na blacie w taki sposób, aby umożliwiały podparcie nadgarstków. Dzięki temu zachowamy jak najbardziej naturalną pozycję rąk i nie obciążymy za bardzo układu kostno-stawowego.
W świetle dnia
W biurze powinno być jak najwięcej światła słonecznego, ponieważ to przy nim pracuje się najbardziej komfortowo. Jednak jeśli pomieszczenie wymaga doświetlenia dobrze jest wykorzystać do tego świetlówki o białej barwie. To właśnie one najbardziej przypominają światło naturalne. Każde stanowisko pracy musi mieć też zapewnione żółte światło punktowe. Najlepiej w tym przypadku sprawdzą się lampki biurkowe, które każdy pracownik będzie mógł regulować według swoich preferencji.
Czas na przerwę
Nawet najbardziej dopracowane ergonomicznie stanowisko pracy nie zastąpi krótkich przerw, które są niezbędne na dobrej koncentracji. Co jakiś czas warto zdjąć ręce z klawiatury i wykonać kilka prostych ćwiczeń. Pamiętajmy też, aby dać odpocząć naszym oczom od komputera.
Prostą, a bardzo skuteczną metodą zarządzania czasem jest technika pomodoro. Została ona wymyślona przez Włocha Francesco Cirillo, a jej nazwa pochodzi od czasomierza w kształcie pomidora. Jej podstawowe założenie to precyzyjny podział czasu na ten poświęcony obowiązkom i relaksowi. Według niej optymalna proporcja to 25 minut ciągłej pracy i 5 minut przerwy. Właśnie tyle potrzebuje organizm człowieka, aby zachować wysoki poziom koncentracji.
Same korzyści
Z zastosowania zasad ergonomii płyną same korzyści. Dzięki temu nasi pracownicy są zdrowsi i czują się w pracy komfortowo. To z kolei wpływa na ich efektywność, produktywność i kreatywność. Gdy są zadowoleni, lepiej wykonują swoje obowiązki, a co za tym idzie zapewniają firmie większe zyski i poprawiają jej wizerunek. Zacznij więc już dziś wykorzystywać rady płynące z tej nauki.
~KB
Źródła: Produktywnie.pl | Officefacility.pl | StrefaErgonomii.pl