Najciekawsze i najbardziej oryginalne kampanie marketingowe tworzą, jak wiadomo, specjaliści. Wywodzą się oni z nowoczesnych agencji reklamowych – agencji interaktywnych. Ich działania obejmują zarówno tradycyjne formy promocji firmy/produktu/usługi, jak i kampanie social-media. Nasuwa się jednak pytanie: czy dzisiejszy klient chce czegoś zupełnie nowego i zaskakującego czy może woli pozostać przy starych, wypróbowanych sloganach?
Głowy pełne pomysłów
Agencje reklamowe nierzadko wzbijają się na wyżyny kreatywności, tworząc oryginalne i dowcipne reklamy. Klient musi jednak musi być bardzo odważny, by z takiej opcji skorzystać. Takich „bohaterów” jest niewielu, pozostali natomiast boją się zaryzykować. Nie oznacza to że nie znajdzie się w sieci interesujących, angażujących kampanii, o których długo się pamięta. Nietrudno też o takie, które przyprawiają o ból głowy. Ich twórcy prześcigają się, by jeszcze bardziej zadziwić odbiorcę, przyciągnąć jego uwagę, sprawić, by chociaż na chwilę zatrzymał wzrok na banerze. Czasem ich działania to kwestia doświadczenia, nierzadko ogromnej wiedzy o rynku i grupie docelowej. Potrafią oni tak stworzyć hasło reklamowe, które na długo utkwi w pamięci człowieka, który jest tego zupełnie nieświadomy.
Sprzęt
Sami genialni pracownicy, niestety, cudów nie stworzą. Niezbędne jest także posiadanie odpowiedniego sprzętu. Przedsiębiorcy, którzy nie zajmują się na co dzień reklamą, nie mają dostępu do profesjonalnych narzędzi. Warto podkreślić, że samo dodanie popularnych słów kluczowych do tagów serwisu może nie wystarczyć, by strona znalazła się na pierwszej stronie w wyszukiwarce. Z kolei posiadanie profilu na Facebook’u nie zagwarantuje posiadania fanów. Agencje Interaktywne mają swoich, sprawdzonych poddostawców usług i swoje, tajemnicze, sposoby na realizację zadań. Dysponują również całym arsenałem instrumentów pomiarowych, sprawdzających skuteczność reklamy. Nie trzeba więc zaprzątać sobie głowy ROI, SDP itd…
Błędy
Skoro klieci są jednak bardzo ostrożni, to może się „sparzyli” na niewłaściwej kampanii? Szanse na udaną współpracę przedsiębiorcy z agencją interaktywną są tym większe, im bardziej obie strony uświadamiają sobie wyznaczony cel. Klient zlecając przygotowanie kampanii powinien dostarczyć wykonawcy jak najlepszy zbiór informacji potrzebnych do stworzenia kreacji i jasno zdefiniować, do czego dąży. Najlepiej, gdy dysponuje on własnymi badaniami, szkicami i pomysłami. Bez tego uzyskanie satysfakcjonującego wyniku będzie trudne. Jasno określony cel to podstawa wszystkich działań – ta zasada sprawdza się także w marketingu.
Tragiczne pomyłki
Nie można jednak zapomniać o tym, że nawet profesjonaliści zaliczają „wpadki”. Niektórzy zbyt dosłownie traktują hasło, że reklama ma szokować. Przykładowo: „kryształowa noc zakupów”, wymyślona ostatnio dla łódzkiej Manufaktury, większości odbiorców nie skojarzy się z popularnym i modnym „shoppingiem”. Hasło zostało ostro skrytykowane przez środowisko marketingowe. Być może nie zachęca, ale zapada w pamieć. Zadanie wykonane?
Pracuj głową
Na najciekawsze i najoryginalniejsze kampanie mogą sobie pozwolić, jak wiadomo, wielkie korporacje. Warto jednak pomyśleć nad wyłamaniem się poza dotychczasowe ramy myślenia i zdecydować się, choćby eksperymentalnie, na odważniejszą kreację, podkreślającą najważniejsze cechy marki w inny sposób niż dotychczas. Z kolei z pomiarem efektywności kwot wydawanych na reklamę związana jest anegdota o tym jak jeden z prezesów wielkich amerykańskich korporacji, w przypływie szczerości, stwierdził, że połowa pieniędzy wydawanych przez jego firmę na reklamę jest zmarnowana, ale nie sposób stwierdzić która. Należy więc dobrze przemyśleć strategię, by nie wyrzucić sporej sumy „w błoto”.
~AS
Źródła:
interaktywnie.com | press.pl | deser.pl