U osób, które regularnie biorą nadgodziny w pracy, ryzyko zawału serca wzrasta nawet o 80% – prawie o tyle samo, co u nałogowych palaczy. Branie nadgodzin przez pracowników nie przysparza korzyści pracodawcom, dlatego mimo niepewnych prognoz ekonomicznych, warto zadbać o swoich pracowników. Informacje na ten temat zebrała firma AutoID Polska SA, organizator kampanii „Każdy Potrzebuje”.
Według fińskiego Instytutu Medycyny Pracy dłuższe przebywanie w biurze samo w sobie nie powoduje chorób, ale w połączeniu z innymi czynnikami – już tak. Przedłużając czas pracy pracownicy narażają się na zwiększoną produkcję adrenaliny i kortyzolu (jeden z hormonów stresu). Dłuższe siedzenie przy komputerze sprzyja otyłości, obciąża kręgosłup, a dodatkowo pracownicy pozbawiają się czasu na regenerację organizmu. W efekcie pracownicy biurowi, w równym stopniu co pracownicy fizyczni, zgłaszają problemy zdrowotne związane z układem mięśniowo-szkieletowym oraz wzrokiem.
W amerykańskich firmach zatrudnienie znajdują specjaliści ds. Corporate Wellness, tj. budowania świadomości prozdrowotnej wśród pracowników i zachęcania do zdrowej organizacji pracy i trybu życia. Coraz więcej pracodawców zauważa bowiem, że zaburzenie równowagi między pracą a życiem wpływa niekorzystnie na efektywność.
Kampania „Każdy potrzebuje” (www.KazdyPotrzebuje.pl) ma na celu zachęcenie pracodawców i pracowników, aby inicjowali korzystne zmiany w firmach i proponowali rozwiązania ułatwiające pracę. Po pracy chętnie pędzimy na siłownię, na rower albo na jogę. Ale nie zapominajmy, że to w pracy spędzamy większość naszego dnia. Jeżeli mamy skutecznie o siebie zadbać, troszczmy się o siebie także w biurze – tłumaczy Jacek Wójcik z firmy AutoID.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Firmy wdrażające prozdrowotne programy dla pracowników mogą liczyć na to, że w dłuższej perspektywie inwestycja przyniesie wymierne korzyści. Przegląd korporacyjnych programów wellness w 32 wybranych amerykańskich firmach wykazał, że ich wdrożenie przyniosło wymierne oszczędności. Przeprowadzone ankiety wykazały spadek:
- kosztów medycznych o 27,8%,
- liczb wizyt pracowników u lekarza o 16,5%,
- hospitalizacji pracowników o 62,5%,
- kosztów z tytułu niezdolności do pracy o 34,4%,
- częstotliwości występowania urazów o 24,8%.
Również subiektywne opinie pracowników potwierdziły korzyści z programów wellness:
- 64% pytanych potwierdziło wzrost zaangażowania i morale,
- 70% zadeklarowało większą satysfakcję z pracy,
- 66% stwierdziło wyższą produktywność w swoich działaniach,
- 70% potwierdziło lepszą koncentrację.
Dodatkowo, wśród badanych pracowników stwierdzono także zmniejszenie używania tytoniu, zredukowanie siedzącego trybu życia, obniżenie ciśnienia krwi czy poziomu cholesterolu.
Każdy potrzebuje – kampania informacyjna
Powyższe dane zebrała firma AutoID Polska SA – dystrybutor program ABBYY FineReader i organizator kampanii “Każdy Potrzebuje”. Kampania ma na celu podniesienie wśród pracowników biurowych świadomości, że sami mogą zainicjować korzystne zmiany w swoich firmach i proponowali rozwiązania ułatwiające pracę. Kampanię wspiera ekspert i znawca nowoczesnych technologii – Zbigniew Urbański. Strona kampanii www.KazdyPotrzebuje.pl.
Źródła:
http://www.tomharveytraining.com/services/corporate-wellness/
http://www.answertowellness.com/Section/Corporate_Wellness/Wellness_Statistics/Case_Study_of_a_company_with_a_wellness_program/index.html
„Wellness Report: Employee Stress and Life Changes Are Impacting Well-Being” – ComPsych Corporation