Nie tylko do intymnej części życia człowieka odnosić się mogą te trzy słowa. Uczucia mają swoje zastosowanie także w marketingu.
Lovemark to idea polegająca na budowaniu emocjonalnego stosunku do danej marki. W dzisiejszym świecie nie chodzi już o to, aby pokazać klientowi korzyści jakich zazna dzięki zakupieniu naszego produktu. Konsumenci przeszli transformację i stali się prosumentami, którzy oprócz myślenia chcą czegoś więcej – chcą czuć.
Branding emocjonalny
Wzbudzanie emocji w klientach odbywa się na wielu poziomach komunikacji marki. Są to zarówno elementy związane z samym produktem (jego opakowaniem, atmosferą miejsca, w którym jest eksponowany), jak i z relacjami między firmą a użytkownikiem marki (obsługa klienta, obsługa posprzedażowa, reklama itd.). Marki, które cieszą się tzw. „nieracjonalną lojalnością” odwołują się do emocji, stereotypów i archetypów. Próbują wywołać w klientach jak najbardziej pozytywne emocje.
Trzy komponenty
Aby osiągnąć sukces i stworzyć strategię odwołującą się do emocji, należy mieć świadomość, że składa się ona z trzech komponentów. Są to:
- Tajemniczość, czyli odwoływanie się do marzeń, ikon, mitów itd. Marka zaczyna dzięki temu wspierać duchowo jej użytkownika. Dodatkowo staje się ona źródłem pozytywnych doznań.
- Zmysłowość, czyli angażowanie jak największej ilości zmysłów podczas kontaktu klienta z markę. Węch, słuch, wzrok, dotyk, smak – zatrudnienie tych zmysłów w służbie marketingu pozwala na wyzwalanie nowych doznań.
- Intymność, czyli budzenie zaangażowania, pasji czy empatii. Dzięki nim umocnimy wcześniejsze doznania i utrwalimy je w pamięci naszych klientów.
Szacunek do marki
Według badaczy tematu marka, która nie jest ani kochana ani szanowana przez swoich użytkowników, staje się najzwyczajniejszym w świecie produktem. Marką możemy nazywać produkt szanowany przez ludzi. Nie jest ona jednak obdarzana przez nich miłością. Z drugiej strony jednak marka, która jest otaczana miłością ale nie jest szanowana, nazywana jest po prostu modą. O połączeniu miłości i szacunku możemy mówić dopiero wtedy, kiedy mamy do czynienia z lovemarks.
Marka |
Produkt |
Moda |
Lovemark |
|
Miłość |
– |
– |
+ |
+ |
Szacunek |
+ |
– |
– |
+ |
Kocha, lubi czy szanuje? A może wszystko jednocześnie. Jak się coraz częściej okazuje kluczem do sukcesu na dzisiejszym rynku jest już nie tylko wypuszczenie dobrego produktu czy usługi. Aby go sprzedać, należy zaangażować w proces zakupowy emocje, zmysły i obiecać klientom coś, czego inni nie mogą im dać.
~KW
Źródła: www.proto.pl | En.wikipedia.org