Zwyczaje biznesowe – kto komu pierwszy podaje rękę?
Jak często zadajesz sobie pytanie kto komu pierwszy podaje rękę? W biznesie obowiązują określone zasady, których należy przestrzegać w miejscu zatrudnienia oraz podczas oficjalnych spotkań służbowych. Nie ważne, w jakiej konkretnie branży się działa, praca zawodowa wiąże się zawsze z różnego rodzaju spotkaniami. Mogą to być zarówno rozmowy z szefem, kontrahentami, jak i imprezy firmowe oraz konferencje. Dobre maniery, kultura osobista i umiejętność profesjonalnego zachowania się mają duży wpływ na to, jak postrzegają nas inni.
Najważniejsze zwyczaje biznesowe
Dzięki odpowiedniemu zachowaniu mamy szansę na zyskanie lepszych relacji z klientami i przełożonymi, pozyskanie nowych kontaktów oraz awans. Wyróżnić można kilka podstawowych zwyczajów biznesowych, które powinny być bezwzględnie przestrzegane. Dotyczą one takich kwestii, jak:
- punktualność
- strój
- mowa ciała
- kto komu pierwszy podaje rękę
- kończenie spotkania
Punktualność
Spóźnienie się na spotkanie biznesowe jest jednym z największych, absolutnie niedopuszczalnych błędów, z tego powodu, iż nie tylko oznacza brak szacunku wobec osoby, która musi na nas czekać, ale również dlatego, że na starcie stawia nas w złym świetle. Osoby, które się spóźniają, postrzegane są jako roztargnione oraz niepunktualne. Z takimi ludźmi nikt nie chce pracować, gdyż nie budzą one zaufania. Dlatego zawsze przed ważnym spotkaniem lepiej jest przybyć na miejsce wcześniej i ewentualnie poczekać. Jeśli jednak z jakichś ważnych przyczyn nie jesteśmy w stanie dotrzeć na określoną godzinę, należy czekającą osobę powiadomić telefonicznie o spóźnieniu i przeprosić. Nigdy nie można tego robić przez wiadomość SMS.
Odpowiedni strój
Stare przysłowie mówi, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Dotyczy to także spotkań biznesowych. To, co myśli o nas np. klient i jakie są jego pierwsze odczucia na nasz widok, rzutuje również na dobrą i owocną współpracę. Jeśli chcemy zdobyć nowe kontakty, a co za tym idzie osiągnąć większy zawodowy sukces, musimy zachowywać się i wyglądać nienagannie. W dress code ważne są przede wszystkim: schludność, wyczucie, prostota oraz elegancja. Elementy garderoby powinny być odpowiednio dobrane i dopasowane. Po przybyciu na miejsce spotkania należy powiesić okrycie wierzchnie w przeznaczonym do tego miejscu, niedopuszczalne jest witanie się w płaszczu.
Właściwa mowa ciała
Istotną rolę odgrywa również mowa ciała. Najważniejsze są oczywiście uśmiech i stały kontakt wzrokowy. Podczas rozmowy z inwestorami należy przyjmować wyprostowaną, ale też swobodną postawę ciała. Niemile widziana jest nadmierna gestykulacja. Prowadząc konwersacją, powinno się we właściwy sposób operować głosem, tak aby był on spokojny, ale zdecydowany. W żadnym wypadku nie można przerywać rozmówcy.
Przed spotkaniem biznesowym powinno się także wyciszyć telefon, aby nie przeszkadzał on podczas prowadzenia rozmów. Głośne dzwonki oraz wykonywanie połączeń telefonicznych mogą być bowiem odebrane jako brak szacunku.
Kto komu pierwszy podaje rękę?
Przybycie na miejsce spotkania punktualnie i dobre pierwsze wrażenie są bardzo ważne. Jednak ogromną rolę odgrywa również pierwszy kontakt i rozmowa z potencjalnym klientem. Ażeby już na starcie nie popełnić faux-pas, trzeba dobrze znać zwyczaje panujące w biznesie. Różnią się one bowiem od zasad, które przyjęły się np. na stopie towarzyskiej. Nie bierze się tutaj pod uwagę wieku oraz płci. Podczas spotkań biznesowych panuje określona hierarchia, która zależna jest od zajmowanego stanowiska. Podchodząc do klienta, powinieneś się przywitać jako pierwszy, ale to on zdecyduje czy poda dłoń i powinien pierwszy wyciągnąć rękę. Jeżeli osoby spotykające się posiadają podobne stanowiska, np. są to prezesi, rządzą wtedy reguły przyjęte na spotkaniach towarzyskich. W takich przypadkach osoba starsza podaje rękę młodszej, a kobieta mężczyźnie. To samo dotyczy zajmowania miejsc, osoba wyższa rangą lub klient mają zawsze pierwszeństwo.
Zakończenie spotkania
Nawet jeśli spotkanie biznesowe wypadło bardzo dobrze, nie należy zapominać, żeby zakończyć je również w profesjonalny i kulturalny sposób. Można np. wymienić się wizytówkami, ale również w tym wypadku to właśnie my wręczamy swoją wizytówkę jako pierwsi.
Poprzez sposób, w jaki zachowujemy się podczas oficjalnych spotkań, zyskać może zarówno wizerunek nasz, jak i firmy, którą reprezentujemy. Warto zatem znać panujące w biznesie zwyczaje i przestrzegać konkretnych reguł. Dzięki temu wzrasta szansa na zawarcie korzystnych umów, zyskanie wyższej pozycji zawodowej oraz wzbudzenie sympatii i szacunku w oficjalnym gronie.