Każda firma wie, jak ważny jest wizerunek. Przedsiębiorstwa wydają ogromne pieniądze na budowanie świadomości marki. Inwestują w reklamę, identyfikację wizualną, strony internetowe… Starają się wszystko dopracować od A do Z. Często jednak zapominają o jednej bardzo ważnej kwestii…
P jak pracownicy, P jak Prestiż, P jak Powodzenie!
Z ekonomicznego punktu widzenia, czynnik ludzki jest obok kapitału i ziemi nieodłączną częścią produkcji. Bez względu na to, czy dane przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność głównie przez Internet, czy też jest wysoce zautomatyzowane, potrzebuje pracowników. Ich profesjonalizm i zaangażowanie w bardzo dużym stopniu wpływa na powodzenie działalności firmy. Nie chodzi tylko o wywiązywanie się ze swoich obowiązków (z tym żaden pracodawca nie powinien dyskutować), ale również pomysłowość i zaangażowanie. Im lepszy sprzedawca lub menedżer, tym większą będziemy mieć sprzedaż lub ilość podpisanych kontraktów; im milsza obsługa, tym częściej klienci będą do naszego lokalu przychodzić.
Praca jak marzenie
Każdy z nas będąc dzieckiem miał mniej lub bardziej sprecyzowane plany na to, kim chciałby być gdy dorośnie. Podczas studiów wielu studentów decyduje się na dodatkowe praktyki. Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się konkurs „Grasz o staż”, który najlepszym kandydatom umożliwia odbycie praktyk w renomowanych przedsiębiorstwach. W tym roku praktyki ufundowało 71 firm i instytucji. Zatrudnienie w znanej i poważanej firmie to dla wielu ludzi marzenie. Dlaczego jednak praca w niektórych zakładach jest bardziej atrakcyjna od innych, pomimo iż zarobki mogą być tam niższe a ilość pracy zdecydowanie wyższa? Za wartość firmy w oczach potencjalnych pracowników odpowiada głównie employer branding.
Inna forma brandingu
Pojęcie to wprowadzone zostało po raz pierwszy przez firmę McKinsey w 2001 roku. Oznacza ono budowanie wizerunku jako pracodawcy. Bycie tzw. pracodawcą z wyboru daje firmie możliwość zwerbowania najlepszych pracowników na rynku pracy. Zupełnie inaczej swoje zadania wykonuje pracownik, który chce być w konkretnej firmie, a inaczej taki, który robi to głównie dla pieniędzy. Badania wykazują, że bardziej od zarobków ambitne i utalentowane osoby cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego. Jeśli nie mają na niego szans, może dojść do sytuacji, gdy „najlepsze ogniwa” zaczną mieć zły stosunek do pracy i jeśli tylko nadarzy się okazja, po prostu nas zostawią (oby nie w najmniej nieoczekiwanym momencie). Warto więc zawczasu zadbać o to, aby ludzie chcieli dla nas pracować nie tylko z powodu braku innej możliwości zarobku, ale głównie dla prestiżu.
Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość
Aby nasza firma uzyskała miano atrakcyjnego i pożądanego miejsca pracy, należy nie tylko wywrzeć dobre wrażenie na nowych pracownikach, ale również utrzymywać jak najlepszy kontakt z byłymi oraz obecnymi. To, w jaki sposób wyrażają się oni o przedsiębiorstwie w dużej mierze ma odzwierciedlenie w tym, jak inni będą postrzegać naszą firmę (również inne przedsiębiorstwa). Pamiętajmy, że byli podwładni także mogą się przyczynić do lepszej albo gorszej reklamy naszego przedsiębiorstwa. Dlatego, poprawiając warunki zatrudnienia oraz wypracowując odpowiedni model zakończenia współpracy, zmniejszamy prawdopodobieństwo pojawienia się negatywnych opinii na nasz temat.
Zobacz: Jak promować własną markę na FB? >>
Sposobów tworzenia wizerunku firmy jako pracodawcy na rynku pracy jest mnóstwo. Zacząć należy jednak od rekrutacji, komunikacji i atmosfery panującej w firmie. Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, stosunek do podwładnych, poziom obsługi klienta – wszystko wpływa na prestiż, jaki może dawać praca w danym miejscu. Pamiętaj, że tylko od Ciebie zależy, jak wysoką pozycję zajmiesz na liście wymarzonych pracodawców. Jedno jest pewne – korzyści są gwarantowane!
~JS
Źródło: www.grupatempo.pl
[…] Miara sukcesu – atrakcyjność firmy na rynku pracy […]