Dlaczego kupujemy zawsze określoną markę kawy? Dlaczego bezkrytycznie ufamy reklamom i nie zastanawiamy się nad tym, że tańszy produkt, mniej znanej marki może mieć takie same walory? Powodów jest wiele.
Jedni wierzą, że droższe znaczy lepsze, inni posiłkują się psychologią tłumu – większa popularność danego produktu ma świadczyć o jego jakości. Bywa, że o decyzji przesądza opakowanie, polecenie przez znajomych. Bardzo rzadko natomiast sami sprawdzamy czym różnią się konkurencyjne artykuły.
Blind test, czyli tzw. ślepy test jest jednym z narzędzi wykorzystywanych do badania preferencji konsumentów. Ich cechą charakterystyczną i jednocześnie największą zaletą jest pomijanie aspektów rozpraszających klienta. Dzięki temu możemy w pełni skupić się na tym co najważniejsze – czyli smaku i zapachu wspomnianej kawy. Zwykle bowiem lojalność wobec danej firmy jest bardzo silna – kupujemy jej produkty od wielu lat i nie wiąże się to z żadną refleksją. Kiedy więc porównujemy dwie różne marki bez problemu wybieramy tę, do której jesteśmy przyzwyczajeni. To jest tzw. test marki, który pozwala ocenić wizerunek danej marki wśród innych. Produkty są „jawne”, a test przypomina zwykłą sytuację zakupową. Schody zaczynają się dopiero w momencie, gdy zostajemy poproszeni o ocenę napojów w dwóch identycznych opakowaniach i nie wiemy co się w nich kryje lub gdy opakowania zostają zamienione. Wtedy często okazuje się, że produkty z dyskontów w niczym nie ustępują wyrobom dużych firm i nie różnią się istotnie smakiem.
Wyniki badań mogą być szokujące dla samych konsumentów. Czy jednak zmienia to drastycznie ich podejście do kupowania? Okazuje się, że wcale nie. Daje to jednak cenne informacje producentom na temat smaku najbardziej pożądanego przez klientów, dzięki czemu mogą dostosować swoje produkty do ich potrzeb.
~DAR
Źródła: cerebis.pl, marketeam.pl, marketing-news.pl