Social media to w dzisiejszych czasach największy kanał komunikacyjny umożliwiający kontakty wśród internautów. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania, a także cechą, która odróżnia social media od kanałów tradycyjnych, jest możliwość komunikacji dwustronnej. Podstawowym prawem, które rządzi rzeczywistością social media jest zasada – ważne jest nie tylko to, co my mówimy do innych, lecz także to, co inni mówią do nas.
Potencjał drzemiący w portalach społecznościowych wykorzystywany jest nie tylko do podtrzymywania i rozwijania prywatnych kontaktów towarzyskich. Aktywność na tego typu stronach stała się podatnym gruntem dla wszelkiego rodzaju działań marketingowych. Za pomocą Social Mediów można nie tylko zbudować od podstaw własną markę, ale również promować ją poprzez bezpośredni kontakt z odbiorcami. Rekomendować wydarzenia, firmy, strony internetowe oraz osoby publiczne. Według Raportu Social Media 2010 przygotowanym przez Internet Standard w 2009 roku, z serwisów społecznościowych korzystało ponad 11,6 miliona Polaków, a dochód z największych polskich portali wynosił około 125 mln zł. To duży potencjał.
Postanowiliśmy wziąć pod lupę najpopularniejszy obecnie portal społecznościowy Facebook. Dzieło Marka Zuckerberga datuje się na rok 2004. O niebywałym sukcesie tego przedsięwzięcia świadczy fakt, iż już 7 lat później co piąty Polak miał tam swoje konto (przekraczając tym samym liczbę 7,5 mln użytkowników). Większość osób, które rejestrują się na portalu, to mieszkańcy dużych miastach, jednostki dobrze wykształcone, o stosunkowo wysokich dochodach.
Zobacz: Między reklamą a sztuką >>
Nie jest więc kwestią przypadku, że w 2011 roku Facebook był najważniejszym obszarem działania dla aktywności marketingowców. Młodzi, wykształceni i stosunkowo zamożni zwolennicy Facebooka stanowią doskonałą grupę docelową dla niemal każdej branży. Specjaliści z dziedziny reklamy i PR doszli do wniosku, że jest to tanie i niezwykle skuteczne źródło promocji wśród tak ogromnej liczby odbiorców przekazu.
Fanpage
W minionym roku ponad 50% Polaków będących użytkownikami Facebooka, angażowało się – poprzez komentowanie i klikanie „lubię to” – w interesujące ich wiadomości i wydarzenia, o których dowiedzieli się z firmowych stron fanpage. Nasuwa to refleksję, iż Polacy informacji o markach poszukują głównie w sieci.
Zobacz: Oś czasu na Facebooku >>
To medium jest dla nich także głównym źródłem wiadomości związanych z ciekawymi ofertami i promocjami. W Polsce, na promowanie dzięki możliwościom, jakie daje Fanpage, zdecydowało się około 5% ogólnie działających firm. Jednym z największych wyznaczników działań marketingowych na Facebooku jest ilość „lajków”, jednak coraz częściej nacisk kładzie się na tworzenie i podtrzymywanie interakcji. Marketingowcy starają się pozyskać jak najwięcej fanów, entuzjastów danej marki, którzy będą aktywnie i systematycznie działać na profilu oraz informować innych użytkowników o treściach na nim zawartych.
Zobacz: Celebryci na Facebooku >>
Pozyskać fana można również poprzez wykupienie zdarzenia sponsorowanego „lubię to” , które prezentowane będzie w formie miniaturki avatara z nazwą strony wraz z informacją, który z naszych znajomych polubił już tę stronę. Ze względu na to, że nie ma możliwości dodania tekstu w takiej reklamie, należy postawić na ciekawą grafikę. Z badań wynika, że najczęściej klikamy „lubię to”, jeżeli któryś z naszych znajomych już wyraził swoje zainteresowanie, dlatego też warto jest stworzyć strategię pozyskiwania takich fanów „lubisiów” firmy.
Magiczne słowa
Internet Standard w swoim Raporcie opublikował najczęściej używane w treści wpisów na fanpage’ach firmowych wyrazy w 2011 roku, do których należały: konkurs, dzień, nowy, jeżeli, witam, rok, nagroda, zapraszam, weekend, dlaczego. Większość tych słów związana jest z konkursami, które niewątpliwie są jednym z najlepszych sposobów promocji z sieci. Aby zwiększyć liczbę fanów należy przyciągać ich przede wszystkim treścią oraz grafiką, natomiast aby ich utrzymać – trzeba umiejętnie wciągnąć ich w systematyczną dyskusję. Celem stają się więc takie działania, które skłonią ich do wykazywania dużej aktywności na danym profilu. Im więcej elementów strony da się „polubić”, tym większe szanse, że trafi ona na ściany użytkowników, docierając w ten sposób do coraz to większej liczby osób.
Zamelduj się!
Wraz z postępem techniki, coraz większą popularnością cieszą się smartfony i tablety, które dają użytkownikom dostęp do informacji w miejscach, w których wcześniej nie było takiej możliwości. Sklep, autobus, wanna, czy kino – z tabletem dostęp do sieci nie stanowi bariery. Dla marketingowców jest to kolejne narzędzie, które może nakłonić klienta do zawarcia transakcji, np. użytkownik za pomocą smartfona loguje się w centrum handlowym do sieci w celu porównania cen i ofert w różnych sklepach. W tym czasie na jego tablicy na Facebooku ukazuje się informacja, że właśnie jest w danym sklepie.
Zobacz: Bez Facebooka ani rusz! >>
Choć „meldunek” w Polsce jest jeszcze dość mało popularny, na świecie ma coraz więcej fanów w postaci firm, które w ten sposób tworzą swoją reklamę. Polacy najczęściej meldują się w takich miejscach jak restaurację, kluby i hotele. Według Raportu Social Media 2012 najwięcej meldunków pojawiło się na Warszawskiej Starówce, Warszawskim Porcie Lotniczym oraz na Rynku we Wrocławiu.
Nagrody za meldowanie
Firma Starbucks wykorzystała „meldunek” jako formę promocji i oferowała osobom, które w ciągu 60 dniu najczęściej meldowały się w Sturbucks’e, kawę w promocyjnej cenie (za 1 dolara). Warszawski lokal „Sketch” zorganizował akcję „Piwo za meldunek” każdemu, kto poinformował na Facebooku znajomych, że znajduje się właśnie w tym lokalu. Sklepy coraz częściej biorą pod uwagę w swojej strategii marketingowej „meldunki” i oferują swoim klientom w zamian za „check-in” kupon rabatowy na zakupy. Choć jest to niewątpliwie kusząca propozycja, nie wszyscy się na nią decydują. Dlaczego? Niektóre firmy uważają, że marka sklepu świadczy o statusie klienta i nie koniecznie chcą być kojarzeni z przypadkowymi osobami, które akurat znajdą się w sklepie.
Zobacz: Polityczne wyścigi na Facebooku >>
Dzięki social mediom, firmy mogą tworzyć duże grupy lojalnych fanów, które zarekomendują markę innym znajomym i użytkownikom. Warto, aby przedsiębiorstwa dbały o pozyskanych potencjalnych klientów poprzez oferowanie atrakcyjnych promocji i konkursów dla swoich użytkowników. Aktywne prowadzenie zarówno blogów jak i portali społecznościowych, dyskusje na forach mogą znacząco wpłynąć na wzrost rozpoznawalności marki i zainteresowanie nią.
The Social Media Revolution 2012:
Najczęściej wykorzystywaną formą promocji w Social Mediach są portale społecznościowe. Do największych graczy należą tutaj bez wątpienia: Facebook (800 ml użytkowników; 4,5 mld przychodów USD), Twitter: (200 ml użytkowników, 121 mln przychodów USD), LinkedIn: (115 mln użytkowników, 140 mln przychodów USD) oraz Google + : (90 mln użytkowników, brak danych dotyczących przychodów).
Ja bardzo lubie konkursy na facebooku, nie raz zdazylo mi sie wgrac jakies drobiazgi – np. darmowa pizze w pizza hut czy kubek albo zestaw kosmetykow. to na pewno sprawia ze zapamietuje sie dana firme i chetniej korzysta sie z jej uslug