Eye tracking to nic innego jak badanie tego, co obserwują nasze oczy. Polska nazwa tej dziedziny to okulografia. Wielu z nas może zadać pytanie – po co właściwie badać to, jak widzimy? Odpowiedz jest bardzo prosta. Bo to się opłaca! Nauka ta stosowana jest już od ponad 100 lat i polega na monitorowaniu ruchu gałek ocznych, oraz ich błądzenia po obiekcie zainteresowania. Pierwsze badania prowadzono nad procesem czytania, a obecnie wykorzystuje się ta technikę jako narzędzie neuromarketingu w wielu innych dziedzinach, gdyż ułatwia komunikacje produktu z konsumentem. To dzięki niej możemy korzystać w sposób intuicyjny z programów komputerowych czy urządzeń elektronicznych, łatwiej trafiamy do metra na wakacjach i wygodniej korzystamy z bankomatu.
Wzrok i odbiór informacji
Wzrok jest zmysłem dominującym jeśli chodzi o postrzeganie świata przez ludzi. Wiele czynności jest zdominowanych przez naszą zdolność odbioru obrazu z otoczenia. Jest on głównym źródłem informacji, choćby w odbiorze przekazu niewerbalnego. Gestykulacja, mimika, postawa ciała – to wszystko za pomocą naszych gałek ocznych trafia do naszego mózgu. Czy naprawdę wzrok jest tak dominującym zmysłem? W wielu publikacjach spotykamy się z określeniem „pokolenia obrazkowego”. Nasze społeczeństwo przykłada ogromną wagę do przekazu zawartego w grafikach oraz kolorach, ponieważ jest on łatwiej przyswajalny. Psychologia reklamy już dawno zainteresowała się tym tematem. Wiele firm stara się za pomocą oryginalnych projektów, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Każdy z nas potrafi przywołać w pamięci logotypy wielkich korporacji takich jak McDonalds, Nike, Coca-Cola. Symbole te wzmacniają naszą identyfikację z marką i podnoszą jej rozpoznawalność.
Jak to się dzieje?
W sposób intuicyjny łączymy kolory z pewnymi ładunkami emocjonalnymi, które niosą. Czerwony to kolor silnych emocji – miłości i namiętności. Gdy odczuwamy podniecenie nasze usta i skóra przybierają mocniejszy odcień czerwieni, tak samo jak dojrzałe owoce czy kwiaty. Jednocześnie barwa ta może wywoływać negatywne skojarzenia z krwią – wypadkiem. Zieleń z kolei, to nadzieja, narodziny, kontakt z naturą, wzrost zbóż i liści na drzewach. To kolor uspokojenia i potrzeby obcowania ze światem zewnętrznym. Pamiętajmy jednak o tym, że wśród osób z innych kręgów kulturowych barwy mogą nieść zupełnie inne przesłanie. Nasz system aksjonormatywny został wyuczony podczas socjalizacji, w czasie naszego rozwoju. Symbole takie jak krzyż, czerwone światło stop, są nośnikami konkretnych komunikatów, na które reagujemy emocjonalnie bądź fizycznie dlatego, że potrafimy je rozpoznać. W podobny sposób chcą działać marki.
Spotkanie z reklamą
Statystycznie, każdy z nas spotyka się w ciągu dnia z 3 tysiącami reklam. Bilbordy, prasa, radio, TV – to miejsca, które karmą nas największą ilością przekazu perswazyjnego. Jak na tle innych „przekrzykujących się” reklam dotrzeć do klienta? Tym właśnie zajmuje się eye tracking. Pozwala nam on na dotarcie i przekaz informacji w sposób przyjemny, precyzyjny i ciekawy. Po wymyśleniu hasła reklamowego, logotypu i treści na ulotkę czy stronę internetową staramy się o podniesienie jej wartości dla użytkownika. Badania rozpoczyna się od utworzenia grupy fokusowej, która da nam obraz skuteczności produktu. Uzyskany wykaz graficzny pomoże nam podnieść funkcjonalność naszej witryny i poprawić słabe punkty. Ułatwi to potencjalnym użytkownikom, odnalezienie interesujących informacji w naszej ofercie.
Dzięki technologii śledzenia mikroruchów gałek ocznych, wielkie metropolie ułatwiły swoje funkcjonowanie. Miasta takie jak Paryż czy Rzym – zainstalowały tablice turystyczno-informacyjne w taki sposób, aby turyści mogli łatwo odnaleźć potrzebne punkty. Wykorzystanie tej technologii jest milowym krokiem naprzód w podniesieniu efektywności stron internetowych i rewolucyjnym rozwiązaniem dla firm, które bazują na klientach pozyskanych przez stronę w sieci.
~ CIASTEK PM
Źródła: eyetracking.pl pl.wikipedia.org thinkeyetracking.com eyetracker.com.pl janmedia.pl internetstandard.pl ittechnology.us edisonda.pl kursusability.pl