Jak pokazują badania przeprowadzone przez PricewatershouseCoopers w 2007 r. outsourcing staje się coraz bardziej powszechny. Zarówno duże jak i mniejsze przedsiębiorstwa nie boją korzystać się z usług firm zewnętrznych. Co kryje się za popularnością outosourcingu?
Outsourcingiem nazywa się korzystanie z usług zewnętrznych przedsiębiorstw przez konkretny podmiot gospodarczy. Obejmuje on obecnie rozmaite branże, począwszy od sprzątania, wynajmu firm ochroniarskich, cateringu poprzez księgowość, po usługi IT. Trzeba jednak pamiętać, że nie powinno się powierzać wszystkich zadań usługodawcom z zewnątrz. Kluczowe działania mające znaczenie strategiczne muszą zostać realizowane wewnątrz firmy.
Zobacz: Prostota na wagę złota >>
Z outsourcingu korzysta się przeważnie w sytuacjach, gdy dostępne zasoby zewnętrzne są wyższej jakości lub tańsze od wewnętrznych oraz w przypadku pojawienia się problemów dotyczących funkcjonowania firmy (wtedy należy skorzystać z usług eksperta). Do najpopularniejszych modeli outsourcingowych można zaliczyć: usługi związane z kadrami, księgowością, działaniami IT oraz szkoleniowymi.
Działania z zakresu HR, wykorzystują najczęściej przedsiębiorstwa, które są na etapie rekrutacji pracowników. Pozwala to firmie zaoszczędzić czas i zapewnia profesjonalne przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych. Psycholog biznesu Katarzyna Śnieżko z HR Maestro – firmy korzystają z outsourcingu HR również w przypadkach gdy rynek dysponuje ograniczoną liczbą ekspertów z danej dziedziny i konieczny jest headhunting.Są również takie sytuacje, kiedy np. przedsiębiorstwo boryka się z problemami związanymi z zarządzaniem, nagle pojawiły się konflikty między pracownikami, doszło do spadku wyników sprzedażowych. Dobry HR- owiec jest w stanie pomóc także w przypadku kiedy planowane są awanse oraz gdy wizerunek jest na tyle negatywny, że nie jest w stanie ona przyciągnąć odpowiednich pracowników.
Zobacz: Nie bądź zielony z ekologii! >>
Obecnie najpowszechniejszą w Polsce usługą outsourcingową jest księgowość, z której korzystają nawet małe i mikroprzedsiębiorstwa. Ponieważ prowadzanie finansów w firmie wymaga specjalistycznej wiedzy, dlatego nie warto narażać się na kary ze stron instytucji państwowych i zawczasu zadbać o tę kwestię.
Natomiast outsourcing IT doceniają zwłaszcza małe i średnie firmy. Powodów tego, jest sporo. Przede wszystkim jest to redukcja kosztów, dostęp do specjalistycznej wiedzy, oszczędność czasu oraz zasobów ludzkich. Warto zaznaczyć, że IT może dotyczyć stałej obsługi informatycznej albo też drobnych napraw serwisowych oraz pomocy na podstawowym poziomie związanej z obsługą komputera, aż po zaawansowany support wielu specjalistów przy większych projektach informatycznych.
Zobacz: Pozycjonowanie WordPressa >>
W przypadku podjęcia decyzji o szkoleniach najważniejszym zadaniem jest przeanalizowanie wybranych usługodawców w celu znalezienia właściwego partnera. Ważne jest aby przed skorzystaniem z usług upewnić się, czy w danej firmie kursy prowadzą rzeczywiście wykwalifikowani specjaliści.
Korzyści z wdrożenia usług outsourcingowych są imponujące, ponieważ wtedy przedsiębiorstwo nie przeznacza funduszy na stworzenie i utrzymanie stanowisk pracy (brak obowiązku płacenia ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych) – koszta gwałtownie się obniżają. Wzrasta za to jakość wykonywanych przez dany podmiot usług. Jest to skutek oddania części organizacji grupie fachowców, którzy swoimi umiejętnościami i doświadczeniem przewyższają naszych pracowników.
Niewątpliwą zaletą jest również większa stabilność opieki nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi firmy. Korzystanie z usług outsourcingowych opłaca się w przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo nie może sobie pozwolić na zatrudnienie na stałe pracownika. Specjalista zewnętrzny korzysta ze stanowiska pracy i oprogramowania firmy outsourcingowej. Dzięki usługom z zewnątrz, przedsiębiorstwa zyskują łatwy dostęp do najnowszych technologii informatycznych, na które normalnie nie byłyby sobie w stanie pozwolić. Dodatkowo, outsourcing pozwala na utrzymanie wymaganego poziomu etatów w firmie, zapewniając tym samym wystarczającą liczbę odpowiednio wykwalifikowanego personelu.
Outsourcing daje możliwość zaoszczędzenia kosztów, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości usług. Zanim jednak zdecydujesz się na skorzystanie z tego typu usług powinieneś zadać sobie kilka podstawowych pytań. Przed współpracą warto sprawdzić, czy przyszły partner posiada odpowiednie referencje i certyfikaty, które potwierdzają wysoką jakość oferowanych przez niego usług. Bardzo ważna jest również gwarancja poufności i bezpieczeństwa informacji (np. o pracownikach firmy czy klientach), którymi przedsiębiorstwo będzie zarządzało. Przeanalizować należy też kwestie finansowe. Głównymi aspektami powinna być przewidywalność czy też zmienność kosztów związana ze współpracą obu stron.
Jak powiedział Henry Ford: Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my. Nie pomylił się on ani trochę, a prawda ta jest aktualna do dziś.
~AP
Źródła:
outsourcingit.pl
www.abacusbureau.com
atgroup.pl
www.iai-shop.com
Nie wyobrażam sobie budować firmę samowystarczalną. Uważam, że jest to zupełnie nieopłacalne. Zrekrutowanie pracownika, wyszkolenie, ubezpieczenie, pensja, sprzęt, narzędzia… Można dużo zaoszczędzić decydując się na outsourcing.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, każdy ma inne zdanie na ten temat. Z jednej strony przedsiębiorstwa powinny dążyć do specjalizacji, wyrzucając całą otoczkę na zewnątrz. Z drugiej strony zazwyczaj nie kończy się na outsourcingu tylko na offshoringu – całe procesy biznesowe zostają przeniesione do innego kraju, a to już raczej nie ma pozytywnego wpływu dla gospodarki danego państwa jako całości. Ludzie tracą pracę, wzrasta niezadowolenie. U nas może nie jest to jeszcze tak widoczne w związku z barierą językową, ale tacy Amerykanie już dawno zauważyli, że może jednak nie tędy droga.