Budowanie silnej marki to jeden z najtrudniejszych elementów marketingowej działalności przedsiębiorstwa. Specjaliści poszukują coraz lepszych sposobów na poprawienie rozpoznawalności firmy, ponieważ w dużej mierze to właśnie od niej zależy odniesienie rynkowego sukcesu. Nowoczesne rozwiązania dotyczące brandingu opierają się głównie na rozwijaniu nowych kanałów komunikacji z klientem i skupione są wokół problemu jak, gdzie i kiedy zaprezentować markę, a nie tego, co przedstawić.
Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu na markę składa się nazwa, terminy, znaki, symbole oraz dowolne kombinacje tych elementów, które stworzone są w celu wyróżnienia danej firmy spośród innych przedsiębiorstw. Istotną rzeczą w brandingu jest jednak zrozumienie, że dobrze zbudowana świadomość marki ma nie tylko sprawić, iż klienci wybiorą nas spośród konkurencji, ale ma spowodować, że nasi rywale w ogóle nie będą brani pod uwagę.
Jak działa marka?
W brandingu można zaobserwować trzy różne podejścia firm do korzystania z rozpoznawalności. Pierwszy z nich, i zarazem najstarszy, to traktowanie marki jako znaku jakości. Ta funkcja pojawiła się wraz z erą przemysłową i ułatwiała klientom wybór produktu. Ten sposób postrzegania marki przetrwał do dziś.
Zobacz: Gadżety reklamowe >>
Ze względu na nasycenie pewnych sektorów rynku oraz wzrost konkurencji, firmy zaczęły traktować markę jako wyrażenie osobowości. W tym przypadku ma ona wywoływać u klienta emocje, w reklamach zaczęto przedstawiać więc nie tylko fizyczne cechy produktu.
Ostatni i najmłodszy sposób korzystania z marki to traktowanie jej jako ikony. Opiera się on na manifestowaniu pewnych kulturowych idei i ukazywaniu odwołań do motywów archetypicznych. Dzięki takiemu postępowaniu marka mogła stać się wyrazem uniwersalnych ludzkich pragnień.
Zobacz: Sportowy sponsoring >>
Na rynku wciąż najwięcej jest firm utożsamiających markę z jakością. Na średnim szczeblu znajdują się te przedsiębiorstwa, które za jej pośrednictwem wyrażają swoją osobowość. Natomiast marek-ikon istnieje zaledwie kilkanaście.
Wizerunek to podstawa
Budowanie świadomości marki powinniśmy rozpocząć od stworzenia jej identyfikacji wizualnej. Bez niej w ogóle nie będziemy istnieć w umysłach klientów. To właśnie logo i towarzyszące mu hasło najbardziej zapadają konsumentom w pamięć. Wszak ludzie to w znakomitej większości wzrokowcy.
Dobre logo i chwytliwy slogan
Dobrze zaprojektowane logo powinno pasować do profilu biznesu i współgrać z nazwą firmy. Użyta w nim czcionka musi być czytelna, a sam znak graficzny łatwo dostrzegalny dla klientów. Dobrze jest również sprawdzić, jak reprezentujący nas symbol wygląda w kolorze i odcieniach szarości. Obie wersje mają być atrakcyjne – estetyczne i dopracowane.
Zobacz: Przepis na sukces? >>
Tagline, czyli motto firmy, to zdanie zawierające od trzech do siedmiu słów, które stanowi uzupełnienie loga. Ma ono wyrażać korzyści ze współpracy z daną marką oraz najważniejszą rzecz, jaką ma zapamiętać klient.
Pozytywny image
Stworzenie dobrego logo i charakterystycznego sloganu ma kluczowe znaczenie przy budowaniu marki. To właśnie one wpływają często na pierwsze wrażenie klienta i decydują, czy będzie ono pozytywne czy negatywne. Nie są to jednak jedynie istotne elementy brandingu.
Zobacz: Nowy, reklamowy świat >>
Budowanie świadomości marki opiera się także na zadbaniu o wysoką jakość systemu obsługi klienta, stronę internetową i adres e-mail, a nawet wizytówki i firmowy papier. Wszystkie te elementy muszą się uzupełniać oraz podkreślać wiarygodność i spójność przedsiębiorstwa.
Co dalej?
Gdy stworzyliśmy już graficzną symbolikę naszej marki, powinniśmy określić inne charakterystyczne dla niej cechy, dzięki którym łatwiej zbudujemy naszą rozpoznawalność. Są to m.in. misja firmy, unikalność produktu na tle konkurencji, precyzyjne zidentyfikowanie targetu i korzyści, jakie z zakupu odnoszą klienci. Na podstawie tych informacji tworzymy opis firmy, który stanowi atrakcyjny przekaz skierowany do naszych docelowych odbiorców.
Zobacz: Jak wychować sobie konsumenta? >>
Określenie targetu stanowi bardzo ważny element brandingu, ponieważ dzięki temu możemy zbudować cały system komunikacji z klientami. Jeśli poznamy naszych użytkowników, to będziemy dobrze wiedzieć, jakie są ich potrzeby, pragnienia i jak najłatwiej do nich dotrzeć. Dzięki temu początkowo zdobędziemy ich uwagę, a później – z czasem – także lojalność.
Dlaczego warto
Silna marka jest bardzo dobrym narzędziem zdobywania nowych klientów. Bardzo ważny element marketingowej strategii stanowi więc poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na budowanie dobrej rozpoznawalności firmy. W końcu jest ona pewnego rodzaju obietnicą jakości dla klienta i podstawowym elementem komunikacji marketingowej, bez której nie da się skutecznie funkcjonować na rynku.
Zobacz: Reklama dźwignią handlu >>
Oprócz obietnicy powinniśmy także dać klientom powód, który spowoduje, że uwierzą oni w nasze zapewnienia. Bez tego wszelkie przyrzeczenia stają się nieistotne.
~KB
_________
Źródła:
sbinfocanada.about.com | marketing.about.com | www.inspiresb.com