Decyzja o rozpoczęciu własnej działalności zawsze wiąże się z zainwestowaniem pewnych nakładów finansowych. Dla początkującego przedsiębiorcy zatem niezwykle istotna staje się możliwość jak największego zminimalizowania poniesionych kosztów. Jednym z najprostszych sposobów na zaoszczędzenie pieniędzy jest zarejestrowanie firmy we własnym domu.

Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Dzięki odpowiedniemu rozliczaniu się z urzędem skarbowym możemy odnieść pewne korzyści finansowe. Jeżeli jednak nie jesteśmy wystarczająco zdyscyplinowani, aby samemu sobie być szefem i poświęcać kilka godzin dziennie wyłącznie na pracę, nasza firma może nie przetrwać.

Prywatne” wydatki

Przy prowadzeniu biznesu w miejscu zamieszkania pojawiają się wydatki, które możemy wliczyć w koszty jej prowadzenia. Muszą one jednak spełniać pewne warunki. Po pierwsze wymagane jest zaistnienie związku przyczynowo skutkowego między poniesionym wydatkiem, a uzyskanym przychodem. Następnie trzeba go odpowiednio udokumentować. Ostatnie kryterium to nieobecność kosztu w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o PIT.

Zobacz: Realna przedsiębiorczość w wirtualnym biurze >>

Co więc możemy zaliczyć do kosztów podatkowych? Podstawowy wydatek zakwalifikowany do tej kategorii to czynsz. Odliczamy jednak tylko jego część, zazwyczaj ustalaną na podstawie powierzchni wydzielonej z prywatnego mieszkania na działalność gospodarczą. Na podobnej zasadzie rozlicza się także opłaty za wodę, prąd, ogrzewanie i gaz. Jeżeli wyliczanie kosztów związanych z mediami na podstawie ilości metrów kwadratowych, jakie w naszym mieszkaniu zajmuje firma jest dla nas niekorzystne, możemy zainstalować specjalne podliczniki. Dzięki temu, w przypadku, gdy pomieszczenie firmowe zajmuje 20% powierzchni lokalu, a generuje 50% opłat za prąd, będziemy mogli włączyć całą sumę w koszty przychodu.

Służbowy sprzęt domowy

Wydatki na zakup mebli i sprzętu potrzebnego do prowadzenia działalności także można wliczyć w koszty prowadzenia działalności. W takim wypadku wymagane jest jednak udowodnienie urzędowi, że będziemy wykorzystywać urządzenia wyłącznie do celów firmy. Polskie prawo dopuszcza nawet zaliczenia w koszty przychodu telewizora i kina domowego, o ile dobrze uzasadnimy konieczność ich posiadania przez nasze przedsiębiorstwo.

Zobacz: Pracownik na już! >>

Przy prowadzeniu biznesu w domu zaoszczędzić możemy również na rachunkach telefonicznych. Jeżeli jednak telefon prywatny jest jednocześnie służbowym, koniecznym staje się posiadanie odpowiednich billingów. Na ich podstawie wykażemy faktyczne koszty rozmów biznesowych.

Korzyści osobiste

Na pracę w domu często decydują się osoby wykonujące wolne zawody. Pracują one w większości na zlecenia, więc elastyczne godziny pracy i przyjazna przestrzeń wydaje się być podstawową zaletą tego typu pracy. Dodatkową korzyścią płynącą z pracy w domu to brak kosztów związanych z dojazdem do pracy. Taki system wiąże się też z większą niezależnością. Możemy dowolnie organizować sobie dzień, ponieważ nie jesteśmy ograniczani przez szefa czy godziny otwarcia biura. Jednakże jeśli nie jesteśmy odpowiednio zdyscyplinowani, te podstawowe atuty pracy w domu mogą stać się jej głównymi wadami.

Samodyscyplina kluczem do sukcesu

Aby efektywnie pracować w domu musimy mieć przede wszystkim silną wolę. Osoby, które z mieszkania uczyniły miejsce pracy, to właśnie jej brak podają jako główny powód swojego niepowodzenia. W domu ciężko oddzielić czas przeznaczony na odpoczynek i na obowiązki zawodowe. Zazwyczaj godziny mijają bardzo szybko, ponieważ zamiast pracować pijemy kawę, przeglądamy strony internetowe lub czatujemy ze znajomymi. Skutecznie rozpraszają nas też inni domownicy, którzy nie rozumieją, że jesteśmy w pracy. Krzyki dzieci zagłuszające prowadzoną przez nas rozmowę telefoniczną na pewno nie wpłyną dobrze na profesjonalny wizerunek naszej firmy.

Zobacz: „Kariera seniora” >>

Spadająca samoocena

Godziny spędzane w biurze sprzyjają powstawaniu specyficznych, charakterystycznych dla miejsca pracy interakcji. Praca w siedzibie firmy ulokowanej poza miejscem zamieszkania to przede wszystkim doskonała możliwość kontaktu z ludźmi. Dzięki temu będziemy mieli okazję przedyskutować nasz pomysł, poznać opinię innych ludzi z branży lub uzyskać szybką pomoc w razie problemów. Osoby pracujące w domu często skarżą się, że współpracując z innymi firmami mają z nimi kontakt jedynie internetowy. Czują się samotne i wyobcowane, a na tym cierpi ich samoocena. Nawet jeżeli zachodzi konieczność spotkania z partnerem biznesowym zazwyczaj nie posiadają odpowiedniego miejsca, w którym mogłoby się ono odbyć.

Brak prywatności

Kolejną wadą rejestracji firmy pod adresem domowym jest to, że udostępniamy swój prywatny adres klientom. Takie rozwiązanie może stać się powodem wielu nieprzyjemnych sytuacji w przypadku, gdy osoba, dla której wykonujemy usługę jest z niej niezadowolona. Przy wykonywaniu pracy w biurze mają oni do nas dostęp tylko w określonych godzinach. Kiedy pracujemy w domu – mogą przychodzić o różnych porach, często dla nas nieodpowiednich. Nawet w przypadku, gdy zdecydujemy się przenieść firmę do biurowca, nasz prywatny adres nadal jest znany klientom. Warto zatem zainwestować w usługę wirtualnego biura chociażby z tego względu.

Zobacz: Realna przedsiębiorczość w wirtualnym biurze >>

Więcej zalet czy wad?

Rejestracja firmy na adres domowy to przede wszystkim korzyść finansowa. Dzięki takiemu rozwiązaniu minimalizujemy koszty związane z wynajmem lokalu i dojazdem do pracy. Jednak prowadzanie działalności w domu wiąże się również z pewnymi czynnikami, które mogą źle wpłynąć na wizerunek i efektywność naszej firmy. Jeśli ma ona rozwijać się dobrze, musimy postawić głównie na samodyscyplinę – gdy jej zabraknie, całe przedsięwzięcie może zakończyć się niepowodzeniem.

~KB

__________

Źródła:

www.wlasnafirma.eu | www.msp.money.pl | www.biuro-profit.pl

0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x