Afiliacja – oznacza nawiązanie i podtrzymywanie dobrych relacji oraz współdziałanie podejmowane przez jednostkę, grupę lub organizację z innymi podmiotami. W sferze marketingu internetowego jest to rozpoczęcie współpracy z jedną albo kilkoma sieciami afiliacyjnymi w celu optymalizacji efektów kampanii czy też dobrego wykorzystania powierzchni reklamowej.
Najbardziej charakterystycznymi formami reklamy, które funkcjonują w ramach afiliacji są banery, linki i kupony zniżkowe. Zaletą tego typu działań jest łatwość zmierzenia efektów kampanii.
Opłatę za współpracę z sieciami afiliacyjnymi można rozliczać na kilka sposobów:
-
CPC – cost per click – opłata zostaje naliczona za każde kliknięcie w reklamę
-
CPA – cost per action – opłata jest naliczana za konkretne działanie, np. pobranie pliku
-
CPS – cost per sale – opłata jest naliczana na podstawie sprzedaży
-
CPL – cost per lead – opłata naliczana za wypełniony formularz rejestracyjny