POP (ang. point of purchase) / POS (ang. point of sales) – inaczej ang. POSM – point of sales materials; odnosi się do nośników reklamy BTL (ang. below the line). Są to materiały mające wspierać sprzedaż. Organizacją, która zrzesza firmy POS/POP jest POPAI.
Materiały POP/POS dzieli się je na trwałe i miękkie.
- Miękkie – tanie rozwiązania – reklama na papierze, kartonie i in.,
- Trwałe – droższe rozwiązanie, materiały wykonane z metalu, plastiku itp. – np. kasetony, regały.
Zaliczamy do nich:
- bloczki z ulotkami
- broszury o produkcie
- counter card – stojak na ulotki
- display ekspozytor – stojak reklamowy
- hanger – wieszaki z logo produktu
- infokiosk – interaktywny stojak składający się z komputera oraz ekranu dotykowego
- lightbox – podświetlana reklama
- makiety – np. powiększonego produktu
- naklejki
- shelfliner – papierowy pasek z nadrukiem, umieszczany na krawędzi półki
- stand – reklama stojąca
- topper – element zamieszczany nad displayem ekspozytorem
- wobbler – ruchoma reklama, stojąca na półce sklepowej lub przytwierdzana do jej krawędzi