POP (ang. point of purchase) / POS (ang. point of sales)

POP (ang. point of purchase) / POS (ang. point of sales) – inaczej ang. POSM – point of sales materials; odnosi się do nośników reklamy BTL (ang. below the line). Są to materiały mające wspierać sprzedaż. Organizacją, która zrzesza firmy POS/POP jest POPAI.

Materiały POP/POS dzieli się je na trwałe i miękkie.

  • Miękkie – tanie rozwiązania – reklama na papierze, kartonie i in.,
  • Trwałe – droższe rozwiązanie, materiały wykonane z metalu, plastiku itp. – np. kasetony, regały.

Zaliczamy do nich:

  • bloczki z ulotkami
  • broszury o produkcie
  • counter card – stojak na ulotki
  • display ekspozytor – stojak reklamowy
  • hanger – wieszaki z logo produktu
  • infokiosk – interaktywny stojak składający się z komputera oraz ekranu dotykowego
  • lightbox – podświetlana reklama
  • makiety – np. powiększonego produktu
  • naklejki
  • shelfliner – papierowy pasek z nadrukiem, umieszczany na krawędzi półki
  • stand – reklama stojąca
  • topper – element zamieszczany nad displayem ekspozytorem
  • wobbler – ruchoma reklama, stojąca na półce sklepowej lub przytwierdzana do jej krawędzi