POPAI – ang. Point of Purchase Advertising International; organizacja non-profit z siedzibą w Waszyngtonie, która zrzesza firmy zajmujące się marketingiem w miejscu sprzedaży (ang. marketing at-retail, retail marketing). POPAI powstała w 1936 roku. Jest więc jedną z najstarszych organizacji tego typu na świecie.
POPAI posiada swoją wewnętrzną strukturę: 20 oddziałów krajowych, które działają jako stowarzyszenia branżowe. Obecnie do organizacji należy ok. 1700 osób z 45 państw. Są to przedstawiciele firm branż:
- rozwiązania POS/POP
- digital singage
- agencje reklamowe, merchandisingowe i in.
Do głównych zadań POPAI należy badanie procesów shopper marketingu. Koncentruje się także na działalności edukacyjnej i promocyjnej, nakierowanej na rozwój skutecznych strategii marketingowych realizowanych w handlu detalicznym.
W Polsce od listopada 2007 roku działa POPAI Poland. W grudniu 2008 Stowarzyszenie POPAI Poland uzyskało osobowość prawną. W 2008 rozdano także nagrody POPAI Poland Awards.