Logo i nazwa firmy to podstawowe elementy promocji firmy i budowania wizerunku. Stanowią twarz firmy, budują jej wizerunek i markę, wpływają na rozpoznawalność i przyciągają nowych klientów. Odpowiednim doborem czcionek i kolorystyki możemy manipulować emocjami klienta, budzić pozytywne skojarzenia i sprawiać, że sam będzie chciał do nas wrócić. Stworzenie znaku, który będzie odzwierciedlał działalność naszej firmy to sztuka. Co zrobić, żeby nasze wysiłki nie poszły na marne?
Sytuacja 1: Zakładam firmę i samodzielnie stworzyłem dla niej logo. Jak uzyskać do niego prawa autorskie?
W tym wypadku nie musisz robić absolutnie nic. Stworzony przez ciebie znak, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowi utwór czyli jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Z tego tytułu przysługuje mu ochrona prawna, a ty automatycznie otrzymujesz prawa autorskie bez konieczności rejestrowania logo gdziekolwiek.
Sytuacja 2: Mam już logo. Chciałbym uniemożliwić innej firmie korzystanie z niego. Gdzie mogę to zrobić i z jakimi kosztami się to wiąże?
Logo można zastrzec z Urzędzie Patentowym zgodnie z ustawą o prawie własności przemysłowej. To samo dotyczy nazwy. Zgłoszenie takie jest publikowane w ciągu 6 miesięcy i daje nam ochronę na 10 lat (oczywiście można ją później przedłużyć). Wykaz dokumentów niezbędnych do jej uzyskania to:
- imię i nazwisko lub nazwa i adres zgłaszającego
- wskazanie postaci znaku wraz z pełną wersją kolorystyczną
- wykaz towarów i usług dla których oznaczenia jest przeznaczony znak
- data pierwszeństwa
- dokument pierwszeństwa
- dokument potwierdzający prowadzenie działalności
Za zgłoszenie wynalazku lub wzoru użytkowego opłata wynosi 500 zł. Za każdą stronę ponad 20 stron opisu, zastrzeżeń i rysunków 25 zł. Od oświadczenia o korzystaniu z pierwszeństwa za każde pierwszeństwo 100 zł. Koszta te może nie są najniższe, ale warto pomyśleć o takiej ochronie.
Sytuacja 3: Założyłem portal internetowy, sam wymyśliłem nazwę i logo. Po jakimś czasie ktoś inny powołał do życia podobny serwis i wykorzystał moją nazwę. Czy mogę dochodzić swoich praw?
Jeśli nazwa lub logo nie zostało zastrzeżone to może się zdarzyć, że na rynku pojawią się firmy o takiej samej nazwie. Jedyna możliwość to roszczenia na podstawie ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji – obejmuje ona wszystkie oznaczenia używane w obrocie gospodarczym, nie tylko te zarejestrowane. Co innego jednak, gdy twoja nazwa i logo są zastrzeżone. Wówczas możesz żądać zaniechania takiego naruszenia i usunięcia jego skutków oraz wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści i naprawienia szkody na zasadach ogólnych. Dodatkowo osoba, która się tego dopuściła na żądanie uprawnionego może być zobowiązana do zamieszczenia oświadczenia w prasie.
Sytuacja 4: Zamierzam zarejestrować nazwę firmy oraz domenę internetową. Zależy mi na unikalności. Jak sprawdzić czy na rynku nie ma już firmy o takiej samej bądź podobnie brzmiącej nazwie?
Takich informacji udziela Urząd Patentowy. Można się tam udać osobiście, bądź sprawdzić w internetowych bazach danych urzędu czy nadając określoną nazwę nie naruszymy praw innych firm. Jeśli zaś chodzi o nazwę domeny pomocny będzie Krajowy Rejestr Domen. Na stronie internetowej można się dowiedzieć nie tylko tego, czy dana domena jest zajęta, ale również kto jest jej właścicielem i kiedy została założona.
~DAR
Źródła: dns.pl, uprp.pl, bazy.uprp.pl, + ustawa o prawie własności przemysłowej, ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.