Witamy serdecznie,
w tym tygodniu prezentujemy Wam wywiad z twórcą i właścicielem B2Bdeal.pl. Tomasz Krobski opowiada w nim m.in. o tym dlaczego stworzył portal i czym jest Burza Mózgów B2Bdeal.
1. Na rynku jest już wiele portali zakupów grupowych, czy wśród nich B2bdeal.pl ma szansę na sukces?
B2Bdeal.pl pojawił się w Internecie w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku przedsiębiorców. Przez wiele miesięcy robiliśmy badania, rozmawialiśmy z menadżerami, śledziliśmy także tę branżę zagranicą np. amerykański serwisem zakupów grupowych dla biznesu – bizydeal.com.
Co więcej, nasz zespół miał wcześniejsze doświadczenie w obsłudze i kreacji serwisów www. Wszystko to złożyło się nasz swoisty „know how”, dzięki któremu mogliśmy jako pierwsi wprowadzić model zakupów grupowych dla biznesu do polskiej sieci. Teraz wiemy, że była to dobra decyzja.
2. Przed otwarciem portalu rozmawiał Pan z polskimi przedsiębiorcami. Jaka była ich reakcja na Pański pomysł? Czy są gotowi na biznesowe zakupy w sieci?
Większość przedsiębiorców wyrażała się pozytywnie o idei zakupów dla biznesu. Dostrzegli w tym nie tylko nowy kanał handlowy, ale także skuteczną metodę promocji dla produktów sektora B2B. Polscy menadżerowie są już przyzwyczajeni do analizowania ofert w sieci i wyszukiwania tych najkorzystniejszych. Nowa platforma pozwoli im zawęzić krąg poszukiwań.
3. W chwili obecnej portal ma już swoich stałych użytkowników. Czy to oznacza, że uzyskał Pan potwierdzenie zalet i sensu działania B2Bdeal.pl?
Skoro w fazie przygotowań platforma miała już swoich zwolenników, tym bardziej kiedy B2Bdeal.pl oficjalnie ruszyło. Najczęściej przedsiębiorcy wymieniają trzy korzyści płynące z wystawiania ofert na portalu. Po pierwsze, doceniają marketing bezpośredni w postaci mailingu, jak również promocję samej firmy i jej marki na stronie internetowej. Jest to przecież skuteczny kanał marketingowy.
Drugim benefitem jest możliwość pozyskania klienta na lata. Kupno tańszej oferty to przecież początek współpracy. Jeśli będzie ona owocna dla obu strony, z pewnością będzie kontynuowana. Trzecią zaletą jest możliwość dotarcia do nowej grupy potencjalnych klientów. Wiele firm poszukuje niestandardowych miejsc reklamy, aby pokazać się w sieci ze swoją ofertą. gdyż często poza stroną www, nie byli tak naprawdę widoczni wśród internautów. Za naszym pośrednictwem takie firmy trafią z przekazem bezpośrednio do dużej grupy potencjalnych klientów.
3. Korzyści dla ogłaszających się firm to jedno. A czy klient, który kupuje usługę lub produkt dostaje faktycznie niepowtarzalną ofertę?
Kupujący, ma do dyspozycji swoisty pakiet ofert. W jego skład wchodzą vouchery np. na usługi internetowe, consultingowe czy reklamowe. Właśnie takich propozycji szukają przedsiębiorcy. Istotną korzyścią dla kupujących jest oczywiście cena, która na naszym portalu jest zawsze dużo niższa w porównaniu do standardowej. Jest to oszczędność rzędu od 20 do 80 proc.
4. Portal jednak musi zarabiać na siebie. Jakie są koszty wystawienia produktu lub usługi?
Bardzo istotne jest, że na starcie firma nie ponosi żadnych kosztów. Wystawienie oferty, jak i sam mailing informujący o niej są darmowe. Warunkiem jest jednak obniżenie ceny produktu lub usługi o minimum 20 proc.. Zatem, jeśli klient nie sprzeda ani jednej oferty, to nie ponosi też żadnych kosztów. Pobieramy prowizję dopiero od wartości sprzedanych voucherów. Jest to 25 proc. ceny, co wyróżnia nas spośród konkurencji.
5. Czym jest Burza Mózgów B2Bdeal.pl?
Burza Mózgów B2Bdeal.pl to po prostu forum crowdsourcingowe. Termin ten oznacza czerpanie wiedzy, pomysłów i inspiracji „z tłumu”, a więc od ludzi, niezwiązanych z biznesem czy marketingiem. Poprzez to forum, użytkownicy portalu mogą zaproponować, a także dyskutować na temat propozycji ofert czy zmian technicznych. Z wielką pieczołowitością analizujemy te uwagi i sugestie. Wiemy dobrze, że bez użytkowników, portal nie istnieje, dlatego, dzięki ich pomocy i zaangażowaniu chcemy zmieniać B2Bdeal.pl na lepsze.
6. A jaka była najbardziej ciekawa propozycja wystawienia oferty na B2Bdeal?
Każdego dnia pojawia się nowa oferta, która jest oryginalna i użyteczna dla pewnej grupy przedsiębiorców. B2Bdeal.pl zostało przecież po to stworzone, aby spełnić oczekiwania ludzi biznesu. Tym samym nie ma jednej, najbardziej skutecznej oferty, gdyż każda z nich ma swoją „grupę docelową” i okazuje przydatna dla konkretnego typu działalności gospodarczej.
7. Czym różni się specyfika zakupów grupowych B2B od tych serwisów, które są skierowane do klienta indywidualnego?
Na B2Bdeal nie znajdziemy ofert fryzjerów, zabiegów w spa itp.. Oferujemy profesjonalne biznesowe usługi i produkty dla firm. Ich wybór to decyzja wymagająca znacznie więcej uwagi. Klient ma przecież czas na analizę naszej oferty. W dobie Internetu może porównać cennik i opinie. My prezentujemy tylko takie oferty, które według nas są bardzo konkurencyjne. Co więcej, potwierdzamy ich wiarygodność.
8. Jak Pan widzi przyszłość b2bdeal.pl i całej branży zakupów grupowych dla firm?
Zauważyliśmy, że kilka serwisów b2c wprowadziło do swojej oferty również usługi dla biznesu. Jednak my nie zamierzamy wprowadzić usług dla klientów indywidualnych. Naszym kierunkiem jest stałe wspomaganie przedsiębiorców na rynku b2b i darmowa reklama w postaci mailingu. Z każdym dniem notujemy coraz większe zainteresowanie portalem. Otrzymujemy dziesiątki zapytań dotyczących sprzedaży oraz kupna usług i produktów. Co więcej, już niedługo otworzymy pogram dotyczący internetowych start-up-ów, co będzie dużą szansą na promocję tego typu portali. Reasumując, jasno wytyczone cele, reakcja rynku oraz popyt na tego typu usługi, dają nadzieję, że w krótkim okresie B2Bdeal.pl będzie jednym z wiodących serwisów zakupów grupowych w Polsce.