Społeczeństwo starzeje się już od kilku lat. Do 2030 roku osoby w wieku poprodukcyjnym mają stanowić 9,5 mln obywateli naszego kraju. Są więc coraz większą grupą, a ich oczekiwania rosną. W stosunku do państw zachodnich nadal mamy sporo do nadrobienia, ale i u nas idzie ku lepszemu – wiele firm poszerza obszar swojej działalności o ofertę specjalnie dla emerytów. Ciągle jednak jest to nisza, w której można zarobić.

Magiczna granica

Ulubioną grupą dla reklamodawców jest przedział wiekowy 16-49. Większość reklam kierowana jest właśnie do osób w tym wieku, a cała reszta bezlitośnie spychana jest na margines. Ludzie po 50 roku życia to dla mediów nadal starcy, babcie i dziadkowie opiekujący się wnukami, którzy już niczego od życia nie wymagają, często zmagają się z chorobami i na niewiele mogą sobie pozwolić, ponieważ emerytury nie pozwalają im na żaden luksus. Tymczasem sytuacja osób starszych diametralnie zmieniła się na przestrzeni lat. Część z nich wciąż jest aktywna zawodowo, ale ze względu na wiek, ich potrzeby stają się nieco bardziej specyficzne. Ponieważ już dawno odeszliśmy od modelu wielopokoleniowej rodziny mieszkającej w jednym domu, a dodatkowo dopadł nas niż demograficzny – nie wszyscy mają pod opieką wnuki, a wielu mieszka samotnie. Wolny czas chcieliby jakoś zagospodarować, ale niewiele jest ofert przeznaczonych specjalnie dla nich, a jeśli są to nie mówi się o nich głośno, przynajmniej nie na tyle, by chętni mogli do nich swobodnie docierać.

Ahoj przygodo! 

Na starość wiele osób przypomina sobie o niezrealizowanych marzeniach. Często chcą jeszcze zobaczyć trochę świata. Gdzie szukać wycieczek dla seniorów? Otóż na pewno w kościołach – organizatorzy pielgrzymek do świętych miejsc biorą pod uwagę przede wszystkim osoby starsze. Ale nie zawsze chodzi o to, by odwiedzać sanktuaria. Zagraniczne wycieczki nastawiają się na osoby młode lub rodziny z dziećmi, natomiast osoby starsze zdają się być dla biur podróży niewidzialne. Wystarczyłoby jednak zapewniać takim turystom spokojny wypoczynek i stałą opiekę lekarza na pokładzie, a emeryci z chęcią by z nich skorzystali.

Ośrodki rehabilitacyjne

Ośrodków, w których osoby starsze mogłyby korzystać z zabiegów poprawiających kondycję wciąż jest za mało, a popyt na nie rośnie z roku na rok. Hotele, które nie cieszą się już popularnością klientów często przeistaczają się w takie miejsca, mając świadomość, że przez długie lata chętnych nie zabraknie. Oprócz finansowania na zakup i dostosowanie takiego budynku, należałoby również wykorzystać różne metody promocji aby zwiększyć szanse przetrwania ośrodka. Dobrym pomysłem jest tutaj wejście we współpracę z fundacjami i stowarzyszeniami, które polecałyby to miejsce swoim podopiecznym zapewniając stały napływ klientów przez cały rok. Trzeba także pamiętać by dotrzeć z reklamą do przewodników turystycznych i katalogów stron. Niezbędne jest ciągłe inwestowanie i unowocześnianie ośrodka. Nie zapominajmy jednak, że najlepszą reklamą jest człowiek – najwięcej zyskamy, gdy sami klienci będą polecać to miejsce znajomym.

 Komunikacja

Masz nowy smartfon z superszybkim internetem? Twoim rodzicom lub dziadkom prawdopodobnie nie jest on potrzebny, ale też chcieliby mieć przenośny aparat telefoniczny, dzięki któremu komunikowaliby się z bliskimi lub mogli zadzwonić po pomoc. Takich komórek jest na rynku mnóstwo – mają większy wyświetlacz, proste menu i duże klawisze z wyraźnymi cyframi. Ma je w ofercie prawie każda sieć, ale nie uświadczymy ich w reklamie telewizyjnej czy radiowej. Emeryci więc często nie podejmują wysiłku znalezienia go lub po prostu, widząc jaki sprzęt obsługują ich dzieci czy wnuki, porzucają pomysł posiadania telefonu komórkowego z przekonania, że nie będą potrafili opanować obsługi.

Samotność

Osoby starsze cieszą się dziś lepszym zdrowiem niż jeszcze kilka lat temu. Świetnie radzą sobie z samoobsługą, codziennymi czynnościami, ale często narzekają na samotność. Ich życie towarzyskie sprowadza się do rozmów z sąsiadami, a przecież kina, teatry czy koncerty nie są zarezerwowane tylko dla ludzi młodych. Ciekawą koncepcją byłoby ułatwienie seniorom korzystania z kultury i integrowanie ich z rówieśnikami poprzez zorganizowanie kółek zainteresowań, grup wsparcia czy klubów dyskusyjnych, które pomogłyby docierać do różnych form rozrywki. Nie bez powodu przecież Uniwersytety Trzeciego Wieku cieszą się taką popularnością.

Nie zapominajmy 

Osoby po 50 roku życia bezsprzecznie wymagają większych udogodnień i dostosowania produktów i usług do swoich potrzeb. Nie są to jednak rzeczy nie do przeskoczenia, a warto pamiętać o tym, że wielu z nich ma całkiem wysoki status społeczny i chętnie zainwestuje swoje pieniądze w sprzęt ułatwiający bądź umilający życie czy po prostu rozrywkę. Czasem więc należy uprzytomnić firmom, organizacjom i mediom, że jest grupa, która również ich potrzebuje, choć ich głos nie zawsze jest słyszalny.

~DAR

0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x